16 kwietnia 2024

Moniatycze – Kolonie ZTU

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hrubieszowie informuje, że w ZSP im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach (gmina Hrubieszów) zakończyły się pięciodniowe półkolonie organizowane w ramach akcji „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, w dniach
07.07.2008 – 11.07.2008 r.

W przedsięwzięciu udział wzięło 37 dzieci z ZSP im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach. Tegoroczna akcja letnia została zaplanowana wyjazdowo w Majdanie Sopockim, na przepięknym Roztoczu. Spędziliśmy tam niezapomniane chwile.

Dzień pierwszy

Wakacyjna przygoda rozpoczęła się o godz. 8.00, kiedy to wyjechaliśmy do Majdanu Sopockiego. Na miejscu wszyscy byli zauroczeni okolicą – dookoła lasy sosnowo – jodłowe tworzące wspaniały klimat oraz zalew z piękną plażą…

Tuż po obiedzie wybraliśmy się na spacer, by poznać najbliższą okolicę. Tego dnia nie mogło zabraknąć wyprawy na plażę. Wcześniej jednak spotkaliśmy się z instruktorem pływania, by dowiedzieć się o: bezpieczeństwie podczas kąpieli oraz poznać zasady udzielania pierwszej pomocy. Po powrocie do domków letniskowych zjedliśmy kolację i zmęczeni wrażeniami całego dnia udaliśmy się na spoczynek.

Dzień drugi

Tuż po śniadaniu wyruszyliśmy szlakiem turystycznym do jednego z wielu znajdujących się na Roztoczu rezerwatów „Czartowe Pole”. Na miejscu zobaczyliśmy mogiły polskich i niemieckich żołnierzy z czasów II wojny światowej oraz wspaniały przełom rzeki Sopot. Miejsca te były szczególnie niedostępne i stąd pochodzi nazwa tego miejsca –„tylko Czarci tam hasali.”

Po obiedzie wszyscy na „piaskową górę”. Następnie udaliśmy się nad zalew, by popływać pod okiem instruktora. Pogoda tego dnia nas nie rozpieszczała, ale pływaliśmy, budowaliśmy budowle z piasku, graliśmy w siatkówkę na plaży. Po powrocie zjedliśmy kolację i udaliśmy się do domków na zabawy w małych grupach.

Dzień trzeci
Rankiem zwiedziliśmy bibliotekę, w której znajduje się sala muzeum. Każdy znalazł coś dla siebie: dziewczęta dawne sprzęty domowe, książki, a chłopcy akcesoria wojskowe z czasów I i II wojny światowej.

Po obiedzie weszliśmy na „piaskową górę”. Następnie udaliśmy się na relaksujący spacer brzegiem zalewu sopockiego i staraliśmy się nie płoszyć ryb wędkarzom. Zmęczeni wróciliśmy na kolację. Wieczorem rozegraliśmy mecze zgodnie z możliwościami i zainteresowaniami.

Dzień czwarty

Ranek to czas konkursów i zabaw. Dziewczęta rywalizowały z chłopcami w konkursie „Wiedzy o Majdanie Sopockim i Roztoczańskim Parku Narodowym”. Rozstrzygnięto również inne konkursy: na najczystszy pokój, na najlepszego pływaka, na najlepszego siatkarza, na najlepszego obozowicza.

Popołudnie tradycyjnie spędziliśmy nad zalewem. Dwoje odważnych uczestników turnusu, ku uciesze pozostałych, przygotowało skecz, który bardzo się podobał. Nagrodzony został gromkimi brawami.

Dzień piąty

Dziś po raz ostatni odwiedziliśmy „górę piaskową” i zalew. Wspólne zabawy na świeżym powietrzu, to były ostatnie chwile spędzone w tym miejscu. Ostatnim punktem naszej wyprawy były SZUMY na Tanwi. Jest to kolejny rezerwat przyrody Roztocza, który poznaliśmy. Szczególny, bo utworzony dla ochrony rzeki z niewielkimi wodospadami, podłożem ważnym geologicznie i okolicznej roślinności. Długo słuchaliśmy szumu jakże czystej i bardzo zimnej wody. Nikt nawet nie zauważył, kiedy dojechaliśmy na miejsce, do naszej szkoły, gdyż cały autokar był przepełniony śpiewem, śmiechem i dobrymi humorami uczniów. Chciałoby się jeszcze pobyć razem…