24 kwietnia 2024

Dobierz KPI według własnych potrzeb i optymalizuj pracę floty

Nie istnieje jeden sprawdzony przepis na prowadzenie firmy. To prawda, którą doskonale znają
i rozumieją doświadczeni biznesmeni. Podobnie nie istnieje jeden przepis na zwiększanie efektywności floty pojazdów. Czy należy skoncentrować się na obniżaniu kosztów? Czy może postępować odwrotnie i szczególną uwagę poświęcić stronie przychodowej? A może najlepsze efekty przyniesie odpowiednio skomponowana mieszanka działań z obu obszarów? Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od specyfiki przedsiębiorstwa, od rodzaju prowadzonej przez nie działalności, od otoczenia rynkowego i wielu innych czynników.

 

Diagnozowanie problemów

Już samo zdiagnozowanie najpoważniejszych problemów dotyczących konkretnej floty samochodowej jest zadaniem niezwykle trudnym. A jest to absolutna podstawa. Bez zidentyfikowanych konkretnych potrzeb, nie ma możliwości podejmowania działań naprawczych.

W jaki sposób identyfikować problem? Przez wiele lat jedynym sposobem było opieranie się na doświadczeniu personelu odpowiedzialnego za efektywność floty. Jednak obecnie, duże wsparcie zapewniają systemy monitorowania pojazdów. Jednym z tego typu oprogramowania są rozwiązania marki Finder. Ich wykorzystywanie pozwala na przygotowanie szczegółowych raportów, które są podstawą trafnej diagnozy. Systemy telematyczne Finder umożliwiają jednoczesne śledzenie wszystkich czynników mających wpływ na produktywność floty. Oznacza to, że ryzyko pominięcia istotnego parametru jest minimalne.

Określenie kluczowych czynników determinujących efektywność

Po zdiagnozowaniu problemów należy określić wartość współczynników efektywnościowych floty. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki mają decydujące znaczenie dla wydajności pojazdów używanych w firmie. Do najpopularniejszych wskaźników kosztowych należą:

  • Całkowite koszty przejechania określonego dystansu (koszty paliwa, zużycie opon, zużycie części, itd.).
  • Całkowite koszty realizacji usługi.

Możliwe jest także wyznaczenie wskaźników efektywnościowych. Do tej grupy można zaliczyć procentowy czas wykorzystania pojazdu do realizacji usług lub ograniczenie czasu potrzebnego na dotarcie do klienta.

Bardzo ważne jest, by wskaźniki efektywnościowe były możliwe do monitorowania. Bardzo trudno jest poprawiać parametry, których nie można skutecznie zmierzyć.

Wdrażanie rozwiązań i testowanie efektów

Identyfikacja problemów i określenie kluczowych wskaźników efektywności KPI (z angielskiego Key Performance Indicators) to bardzo ważne kroki. Jednak nie przyniosą one żadnych efektów, jeżeli nie zostaną przygotowane i wdrożone działania naprawcze. Analiza raportów dostarczanych przez system monitoringu pozwalana na podejmowanie kompleksowych działań.

Niezmiernie istotne jest monitorowanie efektów wprowadzonych zmian i sprawdzanie poziomu określonych wskaźników. Może się bowiem okazać, że prowadzone działania nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Bardzo przydatne jest analizowanie raportów dostępnych w czasie rzeczywistym, które pozwala na korekty mające na celu szybsze osiągnięcie oczekiwanych wyników.

Źródło: Finder Sp. z o.o. – Monitoring GPS Warszawa

 

fot. mat. sponsora