23 kwietnia 2024

Dwójka: Pielgrzymka do Krasnobrodu. Wycieczki, wycieczki…

19 czerwca 2018 roku odbyła się pielgrzymka do Krasnobrodu uczniów klas trzecich z hrubieszowskiej Dwójki, którzy w tym roku przyjęli I Komunię Świętą.

Opiekę nad uczniami sprawowali: pani ewa Markiewicz – Misztal, pani Joanna Gumiela, ks. Paweł Głowik i pani Marta Piątkowska – Mazurek.

Poznaliśmy historię obrazu i sanktuarium Matki Bożej Krasnobrodzkiej, którą przekazał nam ks. Bogdan Nowicki. Pierwszym etapem naszej pielgrzymki była msza św. w Sanktuarium M.B. Krasnobrodzkiej, którą odprawił ks. Paweł. Oddając cześć Matce Bożej wyruszyliśmy do kapliczki na wodzie. Później ks. Paweł wprowadził uczniów w klimat innej kultury poprzez naukę tańca „belgijka”. Bardzo zmęczeni i głodni udaliśmy się na obiad w restauracji „Pszczeliniec” w Krasnobrodzie.

Potem wszyscy pełni sił realizowaliśmy następny etap wycieczki – „Park Jurajski”, w którym poznaliśmy prastare prototypy dinozaurów. Pan przewodnik opowiadał bardzo ciekawie, dlatego słuchaliśmy z dużym zainteresowaniem.

Kaplica św. Rocha była ciekawym miejscem, dlatego niektórzy uczniowie zgodnie z tradycją obiegli ją dookoła trzy razy, aby podziękować i prosić o potrzebne łaski dla siebie i swoich bliskich.

Wszyscy bardzo szczęśliwi, zadowoleni i pełni nowych doświadczeń przyjechaliśmy do Hrubieszowa.

Bardzo dziękujemy rodzicom: pani Marzenie Szulżuk – Jarrosiewicz, pani Tomiło, pani Agnieszce Koszucie, pani Beacie Marszał, pani Elżbiecie Kusiak, pani Annie Wójciuk, którzy współpracowali z nauczycielami przy opiece nad uczniami.

Tekst: Ewa Markiewicz – Misztal, foto: Joanna Gumiela

Wycieczka do Muzeum

8 czerwca 2018 roku klasa 3B wraz z wychowawczynią wybrała się na wycieczkę do Muzeum im. ks. St. Staszica w Hrubieszowie. W holu przywitała nas pani przewodnik.

W pierwszej z sal poznaliśmy historię Dworu Du Chateau, następnie obejrzeliśmy wystawę czasową „Picasso. Dwie opowieści”. O wizycie Pabla Picassa w Polsce w 1948 r. Potem przeszliśmy do działu archeologicznego. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o wykopaliskach archeologicznych w naszym regionie, kim byli Goci i czym się zajmowali. Zapoznaliśmy się z historią okresu wojennego naszego miasta i okolic. Z ogromnym zaciekawieniem słuchaliśmy opowieści o życiu na wsi, o tym jak wyglądały stroje i twórczość ludową w naszych okolicach.

Pani przewodnik opowiedziała nam także wiele ciekawostek o słynnych ludziach związanych z naszym miastem np.: St. Staszicem, B. Prusem, W. Zinem, A. Sternem, K. Wiśniewską i wieloma innymi.

Podziw wzbudził wystrój saloniku z XIX wieku oraz wystawa obrazów.

Podekscytowani i pełni wrażeń wróciliśmy do szkoły, gdzie opowiadaliśmy o swoich odczuciach po wycieczce. Na pewno wrócimy do hrubieszowskiego muzeum, aby pogłębiać swoja wiedzę o mieście i regionie.

Tekst i foto: Marta Piątkowska – Mazurek

Drukarnia bez tajemnic

W związku z przypadającym 4 czerwca Dniem Drukarza uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Hrubieszowie wybrali się na wycieczkę do jedynej funkcjonującej jeszcze tradycyjnej drukarni w naszym mieście.

Drukarnię odwiedziły dzieci z klas 1B i 3C Szkoły Podstawowej nr 2 w Hrubieszowie. Naszą przewodniczką była pani Anna Jaworska. Przed rozpoczęciem zwiedzania pani zapoznała nas z zasadami bezpieczeństwa.

Drukarnia, którą odwiedziliśmy to miejsce, w którym czas się zatrzymał zachowując  bogactwo czcionek, matryc i urządzeń drukujących. Wszystkie, nawet te najstarsze maszyny, działają i pokazują w jaki sposób kiedyś drukowano książki i jak wyglądała praca zecera. Dla nas zwiedzających to miejsce stanowi zagłębie tradycyjnego drukarstwa i jest jakby „Muzeum Drukarstwa” w Hrubieszowie.

Celem wycieczki było poznanie etapów powstawania książki, pracy drukarza oraz historii druku. Dowiedzieliśmy się jak składa się tekst przy użyciu czcionek – również składaliśmy czcionki w wyrazy. Zobaczyliśmy na własne oczy, jak wyglądają i działają maszyny do tradycyjnego druku. Z ciekawością przyglądaliśmy się pracy różnych maszyn, które drukowały, zszywały i przycinały. Największe wrażenie wzbudziła ogromna maszyna offsetowa do druku. Jedną stroną pobierała duże arkusze białych kartek, które przesuwały się w kierunku matrycy, a z drugiej strony maszyny układały się w stos już z tekstem. Maszyna wydrukowała kartę pacjenta do stomatologa. Widzieliśmy tam również karty obiadowe, karty biblioteczne i stosy innych dokumentów, które tam się drukuje. Uwagę uczniów zwróciła również duża maszyna stojąca w kącie. Okazało się, że to urządzenie służy do zszywania kartek, to taki „zszywacz”, tylko ogromnych rozmiarów.

Uczniowie dostali kolorowe karteczki na których w ich obecności maszyna wydrukowała wyraz „WAKACJE”,  a potem na nich uczniowie wykonali wakacyjne rysunki.

Obecnie mamy dostęp do szybkich i efektywnych technologii druku, o których jeszcze niedawno mogliśmy tylko marzyć. Warto jednak wiedzieć jak długą drogę przeszedł druk, aby z hal przemysłowych znaleźć się w szkołach, instytucjach i naszych domach.

Bardzo dziękujemy za możliwość zwiedzania drukarni i przekazanie nam wielu cennych informacji.

Zdjęcia>>

Tekst i foto: Katarzyna Beń i Joanna Tomasiak

***

O chomiku Karatece, bobrach, żółwiach i bocianach czyli super wycieczka do Brzeźna

11 czerwca 2018 roku uczniowie SP nr 2 odwiedzili rezerwat Brzeźno, wchodzący w skład kompleksu torfowisk węglanowych koło Chełma.

Torfowiska te stanowią unikalny w skali kraju i kontynentu zespół przyrodniczy. Są siedliskiem wielu rzadkich i zagrożonych wyginięciem roślin i zwierząt, m. in. błotniaka łąkowego, żurawi, a także zagrożonej w skali globalnej wodniczki. W wycieczce brały udział dzieci z klas Ib i IIIc. Opiekę nad uczniami sprawowały wychowawczynie: Joanna Tomasiak i Katarzyna Beń oraz rodzice: Małgorzata Buk – Okólska i Piotr Wasilik.

W pięknej sali Ośrodka Dydaktyczno-Muzealnego w Brzeźnie przywitał nas pan Paweł Łapiński, specjalista do spraw edukacji Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych Ośrodek Zamiejscowy w Chełmie. Z niecierpliwością czekaliśmy na to spotkanie, ponieważ pan Paweł ma ogromną wiedzę z zakresu przyrody oraz niezwykły dar barwnego opowiadania o niej.

Wielokrotnie gościliśmy pana Łapińskiego w naszej szkole, gdzie podczas prelekcji przekazywał nam cenne informacje na temat Rezerwatu Brzeźno. Z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy opowiadania o chomiku Karatece, bobrach, sowach, bocianach, żółwiach i innych zwierzętach. Podziwialiśmy okazy zgromadzone w Ośrodku oraz przepiękne prace plastyczne.

Oglądaliśmy też pszczelińce, w których żyją bezżądłowe pszczoły. Następnie pojechaliśmy do parku podworskiego w Hniszowie, gdzie spacerowaliśmy urokliwymi alejkami, podziwialiśmy malowniczą rzekę Bug oraz majestatyczny dąb Bolko. Niewątpliwie wielką atrakcją dla uczestników wycieczki było pieczenie kiełbasek przy ognisku. Samodzielnie upieczone smakowały wybornie! Był też czas na zabawy ruchowe i grę w piłkę nożną.

Program wycieczki oraz gościnność gospodarzy złożyły się na wspaniały wyjazd, który będziemy wspominać z wielką sympatią. Bardzo dziękujemy panu Pawłowi Łapińskiemu za okazaną serdeczność i cierpliwość oraz przekazaną wiedzę. A do Brzeźna wrócimy z pewnością!

Tekst i fot.: Joanna Tomasiak, Katarzyna Beń

Na sąsiedzkiej wycieczce

Nie trzeba jechać daleko, aby uczestniczyć w ciekawej przygodzie. Rano 6 czerwca uczniowie klasy 6B oraz 5A z opiekunami Leną Kasprzyk i Marzeną Kańkowską wybrali się w podróż po Górach Świętokrzyskich i ich okolicach.

Pierwszym etapem wycieczki było odwiedzenie Sandomierza. Jest to jedno z najpiękniejszych miast w Polsce położone na nadwiślańskiej skarpie. Spacerując po miasteczku, wszyscy podziwiali piękne kamieniczki z renesansowym Ratuszem, a z gotyckiej Bramy Opatowskiej podziwiali piękną panoramę Sandomierza i okolic.

Następnym celem było zwiedzanie kopalni krzemienia pasiastego w Krzemionkach Opatowskich. W tym rezerwacie archeologicznym cała grupa weszła do podziemnych korytarzy największej kopalni krzemienia w Europie, gdzie 6 tysięcy lat temu nasi przodkowie wydobywali krzemień służący do wyrobu min. siekier i dłut.

Po całym dniu zwiedzania wszyscy znaleźli odpoczynek w Gospodarstwie Agroturystycznym „U Zosi” w Skarbce koło Bałtowa.

Drugiego dnia po śniadaniu uczniowie udali się w podróż do Chęcin i zwiedzili ruiny zamku znajdującego się na skalistym wzgórzu, który został wzniesiony na przełomie XIII i XIV wieku. Znajdują się tutaj dobrze zachowane dwie wieże i mur obronny. Władysław Łokietek przez 10 lat przechowywał tu skarbiec koronny. Dodatkową atrakcją zwiedzania okazały się ćwiczenia antyterrorystyczne, które wszyscy mogli obserwować.

Następnie cała grupa udała się na Święty Krzyż. Idąc spacerkiem można było podziwiać przepiękne jodły w Świętokrzyskim Parku Narodowym.

Po dotarciu do celu wycieczkowicze zwiedzili Bazylikę mniejszą pw. Trójcy Świętej i sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego. Następnie weszli do krypty, gdzie znajdują się szczątki księcia Jeremiego Wiśniowieckiego. Po całym dniu wrażeń wszyscy chętnie wrócili na obiadokolację do ,, Zosi”.

W ostatnim dniu przyszedł czas na Park Jurajski w Bałtowie. Pani przewodnik oprowadziła grupę po ścieżce z dinozaurami, później wszyscy weszli do oceanarium i obejrzeli film w kinie 5D o dinozaurach. Następnym punktem zwiedzania był odwiedzenie Sabatówki, czyli wioski czarownic. Po mile spędzonym czasie school bus zabrał wszystkich na wycieczkę po zwierzyńcu bałtowskim.

Następnym punktem zwiedzania było zobaczenie przepięknych miniatur zamków polskich, a po obiedzie przyszedł czas na zabawę i relaks w kompleksie bałtowskim.

W doskonałych humorach wycieczkowicze wrócili do domu.

Tekst: Lena Kasprzyk, fot.: Marzena Kańkowska i Lena Kasprzyk

Wycieczka do Wrocławia

Uczniowie Dwójki intensywnie spędzili cztery czerwcowe dni we Wrocławiu. Klasa 7a pod opieką pani Jolanty Jurczyńskiej i pana dyrektora Andrzeja Jurczyńskiego wybrała się na czterodniową wycieczkę do Wrocławia. Wyprawa wzbogaciła naszą wiedzę i dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń. Wielu z nas po raz pierwszy jechało koleją. Komfort jazdy  wynagrodził nam długą 10 godzinną podróż.

Zakwaterowanie w centrum Wrocławia na Wyspie Słodowej było doskonałą bazą do spacerów po mieście. Podziwialiśmy Stare Miasto, Ostrów Tumski z Mostem Zakochanych, Rynek z piękną fontanną i pomnikiem Aleksandra Fredry, budynek Ratusza Miejskiego oraz piękne zabytkowe kamienice. Udało nam się także znaleźć kilka wrocławskich krasnali.

Mieliśmy okazję zobaczyć Ogród Botaniczny z bogatą kolekcją egzotycznych roślin i Muzeum Przyrodnicze  w którym bardzo podobała nam się między innymi  kolekcja motyli i szkielet wieloryba.

Hydropolis to kolejne ciekawe miejsce, w którym różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, wierne repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe służą jednemu celowi: ukazaniu wody z różnych, fascynujących perspektyw. Zachwyciły nas w nim przede wszystkim: łódź podwodna, wir wodny, interaktywna mapa Wrocławia i ruchoma makieta Ziemi. Siedzieliśmy w batyskafie, podobnym do tego, w którym przebywali naukowcy badający Rów Mariański – najgłębszy znany nam obszar podwodny. Wielu z nas spędziło sporo czasu w strefie relaksacyjnej – gdzie na wspaniale podświetlanych leżakach, zapadało w kontemplację, na tle gwieździstego nieba, z ogromnym, wędrującym po nim księżycem.

Nasz kontakt z przyrodą to także wizyta w Ogrodzie Zoologicznym i Afrykanarium. Na 33 ha mieszka tam 5 tys. zwierząt, przedstawicieli 900 gatunków ze wszystkich kontynentów i środowisk. Afrykanarium jest podzielone na 5 stref. W każdej z tych stref mogliśmy oglądnąć różnorodne zwierzęta m.in:

Morze Czerwone: ponad 60 gatunków pięknych, kolorowych ryb,

Afryka Wschodnia: hipopotamy nilowe, mrówniki oraz najmniejsze antylopy świata, czyli dikdik,

Kanał Mozambicki: żółw zielony, rekiny, płaszczki,

Wybrzeże Szkieletów: kotiki afrykańskie oraz pingwiny przylądkowe,

Dżungla nad rzeką Kongo : krokodyle, manaty.

Mieliśmy okazję zobaczyć także jeden z obiektów światowego dziedzictwa UNESCO znajdujących się w Polsce – Halę Stulecia. Na jej tle obejrzeliśmy multimedialny pokaz fontann. Podczas spaceru po Ogrodzie Japońskim podziwialiśmy  malownicze strumienie wodne, liczne drewniane budowle z oryginalnymi japońskimi latarniami Uwagę naszą przyciągały  również unikatowe formy bonsai . Ten urokliwy ogród zrobił na nas naprawdę wielkie wrażenie. Urocze alejki, różnorodna roślinność, kamienne ozdoby oraz wodne kaskady podziałały na nas kojąco.

Ostatnim etapem wycieczki był wjazd na 49 piętro Sky Tower – najwyższego budynku we Wrocławiu, skąd roztaczał się przepiękny  widok  na  miasto i okolice .

Niestety pan dyrektor nie mógł być z nami bo pilnował naszych bagaży na poczekalni dworcowej. Dziękujemy naszym opiekunom za ciekawie, aktywnie i różnorodnie spędzony czas.