24 kwietnia 2024

Jak wyposażyć przestrzeń biurową, aby zwiększyć efektywność pracowników?

Aranżacja przestrzeni biurowej ma bezpośredni wpływ na efektywność pracowników, ich zaangażowanie w wykonywanie zadań i kreatywność. Jak stworzyć optymalne warunki do efektywnej pracy? Na jakie elementy zwrócić uwagę, wyposażając biura?

 

 

Rynek pracy przekształca się na naszych oczach. Nie są to już czasy, gdy pracownik wiązał się z jedną firmą możliwie na całe życie, wykonując powierzane mu zadania bez względu na warunki, jakie w danym zakładzie panują, zadowolony z samego faktu posiadania stałej pracy. Współczesny, wykwalifikowany pracownik jest świadomy swojej wartości i jeśli warunki miejsca pracy nie spełniają jego oczekiwań względem komfortu i panującej atmosfery, zwyczajnie rozgląda się za nowym zajęciem. Jak podaje Work Service (2017), ponad 50% polskich pracodawców ma problem ze znalezieniem i dopasowaniem idealnych kandydatów. Jak zatem wykreować miejsce pracy, do którego chce się przychodzić i którego nie chce się opuszczać? Kluczowym zagadnieniem jest odpowiednia aranżacja przestrzeni.

 

Optymalizacja działań poprzez rozwiązania ergonomiczne

 

Niedopasowane względem wzrostu biurko, krzesło zmuszające do pracy w niewygodnej pozycji, brak podręcznych szafek, organizujących sprzęt i dokumenty, niewłaściwe oświetlenie, hałas, zamknięte przestrzenie pozbawione elementów naturalnych – wszystkie te czynniki przekładają się na znużenie pracownika, jego zmęczenie psychiczne i dyskomfort fizyczny. To z kolei prowadzi do spadku kreatywności, mniejszej efektywności, a także do obniżenia jakości świadczonej pracy. Wdrażane w przedsiębiorstwach rozwiązania ergonomiczne mają na celu zmianę tego stanu rzeczy. Uświadomienie sobie przez pracodawcę, że ergonomia miejsca pracy – czyli takie dopasowanie przestrzeni, aby odpowiadała ona indywidualnym potrzebom konkretnego pracownika – jest kluczem do większych zmian. To pierwszy krok do podniesienia efektywności pracowników.

 

Najważniejsza zmiana – stanowisko dopasowane do potrzeb

 

Jak wynika z raportu „Cała Polska tworzy idealne miejsca pracy” (2018), zadowoleni pracownicy są o 43% bardziej produktywni i o 86% bardziej kreatywni, generują też mniejszą rotację. Źródłem pozytywnej energii pracowników są z kolei dobre odżywianie, sport, ogólna kondycja oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Tymczasem wielogodzinne pozostawanie w pozycji siedzącej – nienaturalnej dla ludzkiego organizmu – wpływa negatywnie na zdrowie i samopoczucie pracownika. Powoduje bóle mięśni, barków, kręgosłupa, a także problemy ze wzrokiem i bóle głowy. Pierwszą i najważniejszą zmianą w przestrzeni biurowej powinno być zatem takie przystosowanie stanowiska pracy – biurka i krzesła – aby odpowiadało ono indywidualnym potrzebom konkretnego pracownika. W celu zapewnienia wysokiego poziomu ergonomii firma AJ Produkty proponuje biurka z elektryczną regulacją wysokości, umożliwiające szybką i wygodną zmianę pozycji pracy w ciągu dnia. Ze względu na wyjątkowo rozległy zakres regulacji wysokości biurko z łatwością można dostosować do każdego użytkownika, a także do pracy w pozycji stojącej, co odciąża mięśnie i pozwala uniknąć urazów. Obowiązkowym uzupełnieniem wyposażenia jest krzesło obrotowe z regulowanym oparciem, zagłówkiem i podłokietnikami. Na tym polu pojawiają się także rozwiązania alternatywne: stołki balansujące, krzesła siodłowe czy piłki balansujące pilates, zapewniające prawidłową postawę i poprawiające krążenie krwi.

 

Inne rozwiązania ergonomiczne

 

Doskonałym dodatkiem do regulowanych elektrycznie biurek są platformy balansujące, które zapewniają dynamiczną pozycję stojącą w trakcie dnia i pomagają uzyskać zdrową postawę w czasie pracy. Dobrym pomysłem są także maty antyzmęczeniowe. W przypadku większych przestrzeni biurowych sprawdzą się również ścianki działowe i ekrany absorbujące hałas, które pozwalają stworzyć przestrzeń do pracy w skupieniu.

Wyposażenie miejsca pracy to narzędzie, od którego zależy efektywność pracowników. Odpowiednio przygotowane i dostosowane, poprawi komfort wykonywania obowiązków, wpływając tym samym na działanie i wizerunek całej firmy.

 

(tekst i fot. mat. sponsora)