24 kwietnia 2024

Jak zorganizować ergonomiczne miejsce do pracy z komputerem we własnym domu?

Duże firmy i korporacje zapewniają swoim pracownikom stanowiska do pracy z komputerem na wysokim poziomie, zarówno jeśli chodzi o jakość wyposażenia, jak i ergonomię. Wiele osób wykonuje pracę z domu lub mieszkania. Czy jest zatem sposób, aby zorganizować takie stanowisko pracy w domowym zaciszu nie przeznaczając na ten cel sporych sum pieniędzy? Owszem! Zapraszam do lektury.

 

Ergonomiczne stanowisko pracy z komputerem, nawet to w naszym domu, powinno spełniać pewne standardy BHP oraz ergonomii. Najważniejsze elementy takiego stanowiska pracy to: wygodne biurko, fotel obrotowy, monitor, klawiatura i mysz z podkładkami żelowymi oraz podnóżek. Poniżej opiszę każde z nich.

Biurko na którym ustawiamy elementy wyposażenia powinno posiadać powierzchnię na tyle dużą, aby wygodnie ułożyć wszystko co jest niezbędne do pracy. Jedna osoba będzie potrzebowała więcej takiego miejsca ze względu na np. dużą ilość dokumentów wykorzystywanych w pracy, ktoś inny zaś nie potrzebuje tyle miejsca – jedynie na klawiaturę, mysz, ładowarkę indukcyjną oraz kubek z kawą. Przepisy BHP oraz zasady ergonomii nie wyznaczają konkretnych wymiarów biurka. Topowe ergonomiczne biurka posiadają regulację wysokości, z możliwością pracy w pozycji stojącej.

Monitor jest niezbędnym elementem stacjonarnego zestawu komputerowego. Jednak nawet jeżeli używamy laptopa zalecane jest używanie monitora zewnętrznego. Jest on znacznie większy niż wyświetlacz laptopa, nierzadko obraz jest znacznie lepszej jakości oraz daje możliwość regulacji wysokości oraz odległości.

Fotel używany do pracy z komputerem powinien być obrotowy, posiadać 5-ramienną podporę z kółkami, podłokietniki, regulację wysokości oraz oparcie wyprofilowane na wysokości lędźwi. Są to minimalne wymagania do pracy z komputerem. Jednak dodatkowym, przydatnym wyposażeniem jest regulacja podłokietników, oparcie głowy oraz oddychająca tkanina (np. siatkowa).

Klawiatura i mysz, podobnie jaki monitor, są standardowym wyposażeniem stacjonarnego zestawu komputerowego. Jednak gorąco zachęcam do korzystania także podczas pracy z komputerem przenośnym. Laptop pełni wtedy funkcję jednostki centralnej, a my zyskujemy możliwość regulacji położenia sprzętu na biurku. Ponadto wskazane jest także posiadanie podkładek żelowych pod nadgarstki. Zapewniają komfort ułożenia dłoni na miękkim podłożu.

Podnóżek sprawia, iż nasze stopy znajdują się nieco wyżej co zapewnia lepsze krążenia w kończynach dolnych ponieważ nie uciskamy mięśnia dwugłowego. Ponadto odchylenie stóp powoduje rozciągnięcie łydki (zamiast jej podkurczania). 

Czy ten sprzęt jest kosztowny? Zakup odpowiedniego krzesła (200-600 zł), monitora (300-1000 zł), klawiatury i myszy oraz podnóżka (po min. 50 zł) to nie mały wydatek, ale też ta kwota nie zwala z nóg. Jednak warto pamiętać iż jest to jednorazowa oraz wartościowa inwestycja w nasze zdrowie.

 

(tekst i fot. mat. sponsora)