19 kwietnia 2024

Jedynka: Wycieczka do Białegostoku

W dniach 7 i 8 czerwca uczniowie hrubieszowskiej Jedynki, wraz z opiekunami, uczestniczyli w wycieczce do Białegostoku – stolicy województwa podlaskiego.

W dniach 7 i 8 czerwca klasy 4b, 4d i 5a wraz z opiekunami uczestniczyły w wycieczce do Białegostoku – stolicy województwa podlaskiego.

Pierwszym punktem wyprawy była wizyta w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej, tam w otoczeniu zabytkowych chałup mieliśmy okazję poznać dawne zwyczaje związane z ginącymi zawodami, jak garncarstwo, plecionkarstwo czy kowalstwo. Przewodnicy ciekawie opowiadali o tym, jak wyglądało dawniej życie na podlaskiej wsi, opisywali barwnie takie proste czynności jak np. pranie czy prasowanie, a my podziwialiśmy eksponaty m.in. żelazko z duszą, tarę do prania czy sympatyczną „Franię”.

Pobyt w muzeum zakończył się warsztatami edukacyjnymi, na których nauczyliśmy się wykonywać tradycyjne wycinanki ludowe.

Następnie udaliśmy się do Muzeum Dziejów Ziemi do świata, którym wcale nie rządzi człowiek. Stanęliśmy oko w oko z potęgą gadów, które przez wieki panowały nad przyrodą całej Ziemi. Zwiedzanie zakończyło się miłym akcentem – mogliśmy poszaleć w parku linowym, na autodromie i kolejce górskiej.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Motoryzacji i Techniki. Wszystkie eksponaty tego muzeum są własnością kolekcjonerów, którzy pieczołowicie restaurują posiadane pojazdy, aby później pokazać ich piękno.

Potem pojechaliśmy do Muzeum Historycznego, tam dowiedzieliśmy się, że na początku XX wieku w Białymstoku funkcjonował Hotel Ritz, który po wojnie został zburzony. Pani przewodnik bardzo interesująco opowiadała o historii papieru, a na koniec każdy uczestnik wycieczki miał okazję sam wykonać kartkę papieru z celulozy (i zabrać go na pamiątkę).

Pobyt w Białymstoku zakończyliśmy spacerem po ogrodach przy Pałacu Branickich. Do Hrubieszowa wróciliśmy około godziny 21 zmęczeni, ale pełni niezapomnianych wrażeń.