20 kwietnia 2024

Ponad połowa Polaków robi zakupy w Internecie, ale…

Coraz większa liczba naszych rodaków dokonuje zakupów z wykorzystaniem internetu. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal pozostają tacy, którzy swoje decyzje zakupowe podejmują w sklepach stacjonarnych. Możliwości, jakie daje nam internet, są bardzo duże, dlatego firmy, które chcą dystrybuować swoje produkty tym kanałem, mają przed sobą nie lada wyzwanie.

Sprzedaż internetowa a tradycyjna – jak to teraz wygląda?

Rewolucja cyfrowa, która właśnie trwa w naszym kraju, zmienia bardzo mocno przyzwyczajenia konsumentów. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami przez ekspertów PwC Polska, aż 55% Polaków chcących dokonać zakupu usługi lub produktu, wybiera elektroniczne kanały sprzedaży. Pozostali decydują się na zakupy w wydaniu tradycyjnym, co nie zmienia faktu, że spora grupa tych osób, bo aż 43% z nich, kupuje produkty na podstawie informacji znalezionych w sieci.  Jak pokazują statystyki, przed firmami, które prowadzą sprzedaż internetową lub dopiero zamierzają ją wprowadzić w życie, stoi dość spore wyzwanie. Prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach wymagać będzie zadbania o spójność. Wszystko to w celu pozyskania klienta, dania mu komfortu i możliwości wyboru, a co najważniejsze, niedopuszczeniu do jego świadomości informacji o istnieniu konkurencji.

Za co klienci cenią sobie zakupy internetowe?

Powodów do wychwalania zakupów internetowych możemy znaleźć wiele. Według grupy zebranej do badania, które przeprowadziła firma PwC, najważniejszym czynnikiem, który sprawia, że dokonują oni zakupów w sieci, jest możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze. Tak uważa 65% respondentów. Dla 61% jednym z ważniejszych czynników jest wygoda, a dla 60% ważne są atrakcyjne ceny, jakie oferują sklepy internetowe. Niewątpliwe są to główne zalety zakupów online, które skłaniają nas, jako konsumentów, do ich wykonywania właśnie przy pomocy tego kanału. Bardzo duża ilość kupujących przez internet robi jednak jeszcze coś więcej. Mianowicie, konsumenci łączą bardzo często kanał online i offline w celu zrealizowania zakupu.

Wprawny konsument łączy dwa światy

Bardzo często klienci dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych po dokonaniu obszernego reascharchu w internecie. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, musimy mieć świadomość, że 38% kupujących uważa za ważne otrzymanie towaru bezpośrednio po zakupie oraz możliwość sprawdzenia go od ręki. To zjawisko nazywane jest webroomingiem i dotyczy 43% kupujących. Możemy jednak spotkać się również z odwrotnym zdarzeniem, gdzie klient najpierw udaje się do sklepu i tam sprawdza towar, a następnie kupuje go w sieci (showrooming). Bardzo często klienci na bieżąco sprawdzają już w sklepie ofertę, która jest dostępna w sieci i dokonują zakupu jednym dotknięciem palca. Dla takich klientów, sklepy stacjonarne są tylko ekspozycją, a zakupów dokonują za pomocą smartfonów  ze względu na cenę i wygodę dostawy do samych drzwi. Niejednokrotnie zakupy finalizowane są też w domowym zaciszu, ze względu na większe poczucie bezpieczeństwa. Nie zmienia to jednak faktu, że kupujący sprawdzają tylko towar w sklepie stacjonarnym, poszukują ewentualnych informacji od sprzedawców, a opinie użytkowników zbierają przez internet i tam również realizują swoje zakupy. Niejednokrotnie mają miejsce też takie zakupy, kiedy konsumenci kupują towar przez internet i odbierają go w sklepach stacjonarnych, gdzie dopiero przy odbiorze zamówienia sprawdzają swój zakup.

Dlaczego warto kupować przez internet?

Powodów do zakupów internetowych jest cała masa. Każdy z nas mógłby śmiało wymienić ich przynajmniej pięć. Głównym, który sprawia, że kupujemy produkty w sieci, jest szeroko pojęta wygoda. Ta wygoda, to bogata oferta, która jest dostępna na ekranie komputera i nie wymaga od nas wychodzenia z domu. To również brak konieczności dźwigania zakupów, stania w korkach i szukania miejsca parkingowego. Nie musimy przeciskać się przez tłumy ludzi i wysłuchiwać płaczu rozkapryszonych dzieci w centrum handlowym. Kupując w sieci, mamy możliwość znalezienia bardzo ciekawych okazji, a towary potrafią być niejednokrotnie tańsze niż w punkcie stacjonarnym. Musimy pamiętać, że sprzedawca w punkcie stacjonarnym nie musi nam dać zniżki na wybrany produkt, nawet, jeżeli jest to drogi i ładny zegarek. W sklepie internetowym nie musimy negocjować cen. Możemy zamówić ten sam zegarek za niższą kwotę i odebrać go w tym samym punkcie, w którym nie otrzymaliśmy rabatu. Dodatkowo, mamy możliwość dokonania zwrotu produktu w przeciągu 14 dni, co gwarantuje nam prawo, a nie regulamin sklepu. Pamiętajmy, że zwroty zakupów dokonane w sklepach stacjonarnych to tylko dobra wola marki, natomiast w przypadku zakupów online to obowiązek. Kupując przez internet, możemy zrobić naszym bliskim prezent, nawet, jeżeli nie mamy czasu, aby się z nimi spotkać. Gotowy i zapakowany podarunek trafi wtedy bezpośrednio do wybranej osoby. Ci z nas, którzy mają dzieci, nie będą musieli się również martwić z kim je zostawić lub skupiać się bardziej nad nimi niż nad ważnym wyborem w sklepie. Zakupy przez internet potrafią być wygodne, bezpieczne i bardzo przyjemne.

Autor artykułu serwis gdzie-taniej.pl


fot. mat. sponsora