20 kwietnia 2024

Uczniowie Staszica na na Uniwersytecie Przyrodniczym w Zamościu

Tradycyjnie już uczniowie klasy biologiczno-chemicznej korzystają z możliwości uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych z zakresu biologii, mikrobiologii, fizjologii roślin, biochemii i chemii analitycznej na Uniwersytecie Przyrodniczym w Zamościu.

Pasja to coś więcej niż marzenie, młodzieńczy entuzjazm, czy chwilowe zauroczenie.

Pasja wymaga czasu, który pozwoli rozwinąć zdolności kojarzenia rzeczy na pozór nie powiązanych ze sobą, rozróżniać rzeczy dobre od złych, prawdę od fałszu, zadawać pytania, na które odpowiedzi nie zawsze są oczywiste. Pasji nie można się nauczyć, zaplanować czy zamówić. Pasję można za to rozwijać i jeśli tkwi w nas, zawsze będzie motorem chęci poznania nieznanego. Pasja wspiera wszystkie aspekty nauki, to dzięki niej powstają wynalazki, zostają odkrywane tajniki natury. Wszystko to ma jeden cel – służyć Człowiekowi. Lubelski Festiwal Nauki w znacznym stopniu przyczynia się do popularyzacji nauki.

Tradycyjnie już uczniowie klasy biologiczno-chemicznej korzystają z możliwości uczestniczenia w zajęciach laboratoryjnych z zakresu biologii, mikrobiologii, fizjologii roślin, biochemii i chemii analitycznej na Uniwersytecie Przyrodniczym w Zamościu. W tym roku zajęcia były prowadzone przezdr A. Święciło, dr hab. A.  Krzepiłko, dr hab., prof. nadzw. J.Molas, mgr I. Zych-Wężyk.

W czasie zajęć uczniowie zgłębiali sekrety mikroświata poznając metody izolowania i hodowli mikroorganizmów z różnych środowisk. Uczestnicy warsztatów  samodzielnie wykonali wybrane doświadczenia  z zakresu chemii analitycznej i przy udziale prowadzących przeanalizowali ich przebieg.

Kolejny projekt umożliwił naszym uczniom samodzielne przeprowadzenie eksperymentów ilustrujących zmiany składu chemicznego, struktury i aktywności aparatu fotosyntetycznego roślin w warunkach stresu świetlnego, termicznego oraz chemicznego spowodowanego przez kwaśne opady, metale ciężkie, deficyt O2 oraz niedobór i nadmiar CO2. Ostatni projekt umożliwił poznanie metod chromatografii żelowej, chromatografii cienkowarstwowej, bibułowej oraz wysokosprawnej chromatografii cieczowej i ich zastosowania w analizie związków chemicznych.

Mamy nadzieję, że tego typu zajęcia rozbudzą prawdziwą pasję w naszych uczniach a profil, który wybrali umożliwi odkrywanie natury w najbardziej atrakcyjny sposób – przez doświadczenie.

Zachęcamy do obejrzenia foto galerii – zobaczycie jak spędza czas  biol-chem. ze Staszica.

 

Info i fot. ZS nr 2