Hrubieszowscy modelarze z wizytą u zaprzyjaźnionych modelarzy z Gliwic – ZDJĘCIA

W miniony weekend modelarze z Uczniowskiego Klubu Sportowego „Jedynka” w Hrubieszowie uczestniczyli w warsztatach poświęconych budowie kompozytowych podzespołów do modeli klasy F1B.

Reklamy

Modelarstwo lotnicze jest uznawane za dziedzinę sportu. Międzynarodowe zawody modelarskie odbywają się zgodnie z regulaminem FAI (Międzynarodowa Federacja Lotnicza).

Polscy modelarze należą do czołówki światowej. Od wielu lat odnoszą sukcesy w konkurencjach modeli swobodnie latających w klasach: F1A (modele szybowców), F1B (modele z napędem gumowym) i F1C (modele napędzane silnikiem spalinowym), zdobywając medale na najważniejszych zawodach modelarskich: kiedyś Światowych Igrzyskach Lotniczych, a aktualnie w Mistrzostwach Świata i Europy oraz klasyfikacji końcowej Pucharów Świata. Jednym z Nich jest Adam Krawiec, reprezentujący Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych.

W miniony weekend modelarze z Uczniowskiego Klubu Sportowego „Jedynka” w Hrubieszowie uczestniczyli w warsztatach poświęconych budowie kompozytowych podzespołów do modeli klasy F1B. Projekt ten został przygotowany przez Adama Krawca.

Rozwój nowych technologii i materiałów w przemyśle lotniczym spowodował w naturalny sposób przeniesienie ich do zastosowania w modelarstwie lotniczym. W trakcie warsztatów poznaliśmy trzy metody wytwarzania kompozytowych wieżyczek do modeli klasy F1B. Każda z tych metod charakteryzuje się różnym stopniem zaawansowania w odniesieniu do zastosowanego rodzaju wyposażenia i doświadczenia modelarza. Pierwszą zaprezentowaną metodą była technologia worka próżniowego. Kolejną z nich była technologia laminowania z rdzeniem silikonowym. Jako ostatnia była zaprezentowana ta najbardziej zaawansowana i wykorzystywana również przy produkcji bolidów F1, tj. technologia laminowania przy użyciu prepregów. Końcowym efektem było otrzymanie trzech kompozytowych wieżyczek, w odniesieniu do których przedstawiono zalety i wady metod ich wytwarzania.

Wartością dodaną projektu było wyregulowanie modelu swobodnie latającego klasy F1B przy zastosowaniu dwóch  inklinometrów „CINO”, opracowanych przez Allard van Wallene.

Składamy serdeczne podziękowania dla Adama Krawca za poświęcony czas i przekazanie cennej wiedzy oraz zainteresowanie młodych modelarzy nowymi technologiami stosowanymi w modelarstwie lotniczym.

(tekst i fot. Leszek Kryszczuk)


Zobacz też:

Leszek Kryszczuk powołany do kadry narodowej

Leszek Kryszczuk powołany do kadry narodowej


LubieHrubie na Twitterze