Kultowe wyścigi Nascar dostępne w Polsce

Blisko 70 lat tradycji, ogromne emocje, wielkie pieniądze oraz walka najlepszych kierowców wyścigowych – tym od 1949 roku są dla miłośników motoryzacji wyścigi NASCAR Sprint Cup Series. Co ma w sobie ten amerykański sport, że na tory i przed telewizory przyciąga każdego roku miliony fanów? Od maja przekonają się o tym polscy widzowie śledząc na antenie Motowizji zmagania najlepszych kierowców NASCAR.

Reklamy


NASCAR to w skrócie Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów Seryjnych, jedna z największych i najprężniej rozwijających się organizacji sportowych w Stanach Zjednoczonych. Jej fundamenty zbudował Bill France Sr. w 1948 roku. Dziś zrzesza dziesiątki serii wyścigowych rozgrywających się w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, a nawet w Europie. 


Zaczęło się od prohibicji

Idea wyścigów NASCAR wywodzi się z czasów amerykańskiej prohibicji. Wówczas to grupa ludzi szmuglujących alkohol zaczęła korzystać z podrasowanych samochodów, aby uciekać przed policją. Gdy prohibicja została zniesiona, wciąż głodni emocji towarzyszących szybkiej jeździe, rozpoczęli rywalizację między sobą. Niektóre wyścigi odbywały się na torach wyścigów konnych — stąd kształt owalnego toru, jaki funkcjonuje do dziś. Z biegiem czasu powstawały tory o nawierzchni gruntowej, środowisko rosło w siłę, a wyścigi stały się dostępne niemal dla każdego.


Prestiżowe NASCAR Sprint Cup Series

W zestawieniu 20 najpopularniejszych jednodniowych imprez sportowych na świecie, w których uczestniczy najwięcej kibiców, serie wyścigowe NASCAR zajmują aż 17 pozycji z tej listy. Czołową pozycję zajmuje oczywiście Sprint Cup i to właśnie w niej ścigają się najlepsi z najlepszych. Wyścigi odbywają się co roku od lutego do listopada, a w każdym z nich udział bierze ponad 40 kierowców. W kalendarzu znajduje się 36 wyścigów punktowanych oraz kilka niepunktowanych. W Stanach Zjednoczonych rozgrywane są w 23 obiektach, co oznacza, że na większości torów wyścigi odbywają się dwukrotnie. Najbardziej imponujące prędkości rozwijane są na superspeedway’ach – Daytona i Talladega oraz kilku nieco mniejszych owalach o dużym nachyleniu zakrętów. Kierowcy rozwijają tam spektakularne prędkości ponad 320 km/h. Spośród wszystkich uczestników wyścigów jedynie czterech z najlepszymi wynikami może walczyć o zwycięstwo w wielkim finale, którym jest ostatni wyścig sezonu.


Tradycja, pieniądze i polskie akcenty

Dla Amerykanów start w wyścigach NASCAR to często element rodzinnej tradycji. Wielu najlepszych i najszybszych zawodników to obecnie synowie byłych gwiazd tego sportu, którzy od dziecka przebywali na torach i mieli okazję, poznać wszystkie tajniki serii wyścigowych NASCAR. 

Współcześnie w serii Sprint Cup wykorzystuje się budowane od podstaw pojazdy wyścigowe, które mają przedstawiać klasyczne modele samochodów seryjnych obecnych na amerykańskim rynku. Samochody te powstają w oparciu o precyzyjny regulamin wyścigów serii NASCAR, który dokładnie precyzuje niemalże każdy element pojazdu. Przed laty sytuacja wyglądała nieco inaczej. Wówczas kierowcy ścigali się klasycznymi drogowymi modelami, dostępnymi w każdym salonie, które były odpowiednio modyfikowane na potrzeby wyścigów torowych. 

Wyścigi NASCAR to także wielkie pieniądze. Pula nagród w każdym wyścigu zawsze przekracza 4 miliony dolarów! Imprezy gromadzą rzesze kibiców, stąd chętnych do inwestowania w NASCAR nie brakuje. Wśród największych sponsorów są znane koncerny, takie jak Coca Cola, Chevrolet, McDonalds, Energizer, Goodyear, UPS, Kroger, FedEx, Mobil 1 czy Bank of America. 

W bogatej historii amerykańskich zawodów obecne są i polskie akcenty. Brał w nich udział Amerykanin, szczycący się polskim pochodzeniem, Alan Kulwicki, znany jako „Special K” lub „Polish Prince” (Polski Książe). Stworzył on nawet własny sposób świętowania zwycięstwa, polegający na okrążeniu toru przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara i machaniu do wiwatujących kibiców. Do dziś taki sposób celebracji nazywany jest „polskim okrążeniem zwycięstwa”. Obecnie w wyścigach startuje posiadający polskie korzenie Brad Keselowski — mistrz serii Sprint Cup z 2012 roku.

NASCAR Sprint Cup Series to jedne z najważniejszych imprez sportowych w USA. Pod względem popularności ustępują jedynie meczom NFL (National Football League). Co roku przyciągają na tory i przed ekrany miliony kibiców, w tym całe rodziny. Wyścigi pokazują telewizje w 150 krajach na całym świecie. Od maja polscy kibicie będą mogli śledzić wyczyny kierowców NASCAR na antenie kanału Motowizja, w którym w każdy wtorek o godzinie 22:00, w paśmie MotoTrend eksperci motoryzacji podsumują każdy wyścig. Motowizja pokaże na żywo do końca sierpnia co najmniej 5 najważniejszych imprez sezonu oraz “The Chase”, czyli finałową fazę sezonu Sprint Cup, która będzie mieć miejsce pomiędzy wrześniem a listopadem.

Motowizja to kanał dla pasjonatów motoryzacji. W ofercie ma ponad 30 wyselekcjonowanych europejskich i amerykańskich formatów oraz 10 produkcji polskich. Kanał prezentuje spojrzenie na technologię, ekologię oraz nowości świata motoryzacji, a także niezapomniane spotkania z legendami i klasykami. Stacja oferuje interesujące programy zarówno dla wielbicieli dwóch kółek (Motocyklowa Polska i Motovblog – prowadzone przez Wiktora W. Kammera czy Motoślad, którego gospodarzem jest Aleksander 'Ostry’ Ostrowski), jak i czterech (Motojazda – Garaż Motowizji prowadzony przez Marka Wieruszewskiego, Motowizja Sport News – przygotowywany przez Łukasza Siudaka). 

Motowizja to również wielkie sportowe emocje: jedyne w polskiej telewizji transmisje z wyścigów serii: DTM, NASCAR Sprint Cup, ADAC GT Masters,– komentowane przez Łukasza Siudaka, Natalię Kowalską i Szymona Tworza, a także relacje z rajdów WRC, wyścigów Formuły E, Porsche Carrera Cup, GT4, oraz BMW is CUP. 

Kanał dociera do ponad 3 mln gospodarstw domowych, czyli do ponad 9 milionów Polaków, osiągając zasięg techniczny na poziomie 22%. Obecnie Motowizja jest dostępna w dystrybucji satelitarnej na platformie nc+ na pozycji 124, w Orange TV – pozycja 136, w jakości HD w UPC – pozycja 514 oraz 572, w Multimedia Polska – kanał 127 oraz w sieci TOYA na kanale 32, a także w innych sieciach kablowych, m.in. Elsat, Echostar, Evio, InterArena, Emtronik, Videostar. Wyłącznym dystrybutorem kanału jest Frame by Frame.


fot. www.motowizja.pl, www.facebook.com/motowizja