19 kwietnia 2024

21 marca – Światowy Dzień Zespołu Downa

W poniedziałek, 21 marca ww Powiatowym Zespole Placówek Szkolno – Wychowawczych i w Niepublicznym Przedszkolu Specjalnym „Mamy Siebie”, po raz pierwszy odbędą się obchody Światowego Dnia Zespołu Downa.


Zachęcamy wszystkich do założenia w tym dniu kolorowych skarpetek i solidaryzowania się z osobami, które są odmienne od nas „różnicą tak drobną, że widoczną dopiero pod mikroskopem”.

21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. Święto zostało ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa (ang. Down Syndrome International, DSI), a od 2012 roku obchodzone jest pod patronatem ONZ.

Data obchodów nie jest przypadkowa. 21 marca wyznacza początek astronomicznej wiosny, symbolizuje odrodzenie Ziemi oraz… narodziny ludzi niezwykłych. Osoby z zespołem Downa w 21 parze chromosomów zamiast dwóch, mają trzy chromosomy. Według statystyk, co 3 minuty na świecie rodzi się dziecko z tą genetyczną niepełnosprawnością – trisomia 21.

Głównym celem obchodów święta jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat trisomii 21 oraz propagowanie praw osób z zespołem Downa i integracja z nimi. Z tej okazji na całym świecie odbywają się liczne imprezy. Dla wyrażenia solidarności, akceptacji, zrozumienia i otwartości dla osób z zespołem Downa, 21 marca zakładamy kolorowe skarpetki, najlepiej nie do pary. Skarpetki mają przypominać nam o fakcie, że w społeczeństwie obok nas żyją osoby na co dzień zmagające się z poczuciem odrębności i niedopasowania do reszty społeczeństwa.

Hasło tegorocznych obchodów brzmi „Moi przyjaciele, moja społeczność” – korzyści z integracyjnego środowiska dla dzisiejszych dzieci, jutrzejszych dorosłych”.

Andrew Boys, Dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa (DSI) przekazał komentarz do idei obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa w 2016 roku, które brzmi: „Ludzie z ZD, na równych zasadach z pozostałymi ludźmi, muszą być w stanie korzystać z pełnych i równych praw, zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Ta zasada obejmuje także możliwość pełnego uczestnictwa w życiu ich lokalnej społeczności. RZECZYWISTOŚĆ DLA WIELU PRZYNOSI NEGATYWNE NASTAWIENIE WYNIKAJĄCE Z NISKICH OCZEKIWAŃ, DYSKRYMINACJI I WYŁĄCZENIA, TWORZĄC SPOŁECZNOŚCI W KTÓRYCH DZIECI I OSOBY Z ZD NIE MOGĄ SIĘ INTEGROWAĆ Z SUKCESEM Z ICH RÓWIEŚNIKAMI.

ALE TAM GDZIE DZIECI Z ZESPOŁEM DOWNA I INNYMI NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI DOSTAJĄ SZANSĘ BY UCZESTNICZYĆ, WSZYSTKIE DZIECI KORZYSTAJĄ Z TEGO POPRZEZ TWORZENIE ATMOSFERY PRZYJAŹNI, AKCEPTACJI I SZACUNKU DLA KAŻDEGO ORAZ WYSOKICH OCZEKIWAŃ.

To nie tylko to, gdyż taka sytuacja przygotowuje wszystkie “dzisiejsze” dzieci do życia,  jako “jutrzejsi” dorośli, umożliwiając dorosłym z ZD żyć, pracować i uczestniczyć z pełnym zaufaniem i autonomią jednostki, w pełni “WŁĄCZONYM” DO SPOŁECZEŃSTWA Z ICH PRZYJACIÓŁMI I RÓWIEŚNIKAMI”.

WŁĄCZ SIĘ W AKCJĘ TAKŻE TY!