24 kwietnia 2024

Bądźmy świadkami życia

Hrubieszów Pierwszym punktem naszej podróży było odwiedzenie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, gdzie z ust siostry zakonnej wysłuchaliśmy krótkiej hagiografii św. Faustyny. Kolejnym miejscem, w którym pojawiliśmy się była Kalwaria Zebrzydowska zwana również „polską Jerozolimą”.

***

Dnia 23 października 2009 roku, o godzinie 4.00 rozpoczęła się dwudniowa pielgrzymka maturzystów z Zespołu Szkół Nr 1 w Hrubieszowie, której zamysłem była modlitwa na Jasnej Górze. Mieliśmy okazję zobaczyć i poznać historię polskiego chrześcijaństwa oraz jeden z obozów koncentracyjnych z okresu II wojny światowej w Oświęcimiu.

Kolejnym miejscem, w którym pojawiliśmy się była Kalwaria Zebrzydowska zwana również „polską Jerozolimą”. Jej historię w przybliżył nam przewodnik.

Wadowice były zwieńczeniem pierwszego dnia pielgrzymki. Tutaj zwiedzaliśmy muzeum, dom rodzinny Karola Wojtyły, tu również można było nabyć interesujące pamiątki tematycznie związane z życiem papieża – Polaka. Nie mogło się też obyć bez posmakowania słynnych, wadowickich kremówek.

Następnego dnia udaliśmy się do Auschwitz. Poznaliśmy historię męki i opis ostatnich chwil życia ok. 1,5 mln osób różnej narodowości ( m.in. św. Maksymiliana Kolbe). Mogliśmy zobaczyć to, co pozostało po więźniach obozu: walizki, buty oraz rożnego rodzaju przedmioty niegdyś należące do nich. Dowiedzieliśmy się jak wyglądał „zwykły” dzień życia każdego więźnia. Obozowicze ginęli śmiercią głodową, przez rozstrzelanie, uduszenie gazem, długotrwałe apele w niskiej temperaturze, oraz z wycieńczenia po ciężkich pracach fizycznych.
Po wysłuchaniu tych makabrycznych, ale prawdziwych opowieści skierowaliśmy się ku głównemu celowi – Jasnej Górze.

Zanim rozpoczęła się Droga Krzyżowa na Wałach Jasnogórskich, zwiedziliśmy Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Jasnogórskiej. W godzinach wieczornych rozpoczęła się Eucharystia w intencji maturzystów. Modliliśmy oczywiście się o pozytywny wynik egzaminu maturalnego. We Mszy św. uczestniczył biskup diecezji zamojsko-lubaczowskiej – Wacław Depo oraz ponad 4 tys. pielgrzymów. Znakomita większość uczestniczyła też w Drodze Krzyżowej, nabożeństwie różańcowym i Apelu Jasnogórskim.

XVIII pielgrzymka na Jasną Górę pod hasłem „ Bądźmy świadkami życia” okazała się niezwykłym i niezapomnianym przeżyciem, które na długo pozostanie w naszej pamięci nie tylko ze względu na walory religijne, ale też miłą atmosferę, która towarzyszyła uczestnikom już od samego początku drogi, kiedy to intonowaliśmy różnego rodzaju pieśni i piosenki.

Pielgrzymka rozwinęła nas duchowo, zintegrowała i uświadomiła pewne rzeczy.

W imieniu jej uczestników serdecznie dziękujemy nauczycielom: p. J. Kornickiej, p. A. Dąbrowskiej, p. E. Krasińskiej, p. M. Kawalec, p. B. Żeromskiej, p. J.Policha i p. L. Tarnawskiemu za opiekę, a p. Z. Szwiec za trud włożony w przygotowanie pielgrzymki.