Cennik pozycjonowania, czyli jak wyceniana jest usługa SEO?

Cena usługi pozycjonowania może kształtować się na bardzo zróżnicowanym poziomie. Wystarczy przejrzeć strony internetowe różnych agencji SEO, aby przekonać się, że ceny mogą wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Z czego wynika ta rozbieżność i jakie elementy powinny być wzięte pod uwagę dla rzetelnej wyceny pozycjonowania?

Reklamy

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to usługa absolutna konieczna dla każdego biznesu online. Dla osiągnięcia sukcesu w Internecie nie wystarczy bowiem jedynie ładna strona, czy przystępne ceny oferowanych produktów. W dzisiejszych realiach działalności online kluczowa jest widoczność serwisu w wyszukiwarkach internetowych oraz ruch organiczny, czyli pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Bezpłatnych nie oznacza jednak, że użytkownicy pojawią się na stronie za darmo. Ich pozyskaniu służy właśnie pozycjonowanie, które jest najbardziej skuteczne, kiedy wykonuje je profesjonalna agencja SEO.

Skuteczne działania SEO (ang. Search Engine Optimization) to szereg skomplikowanych procesów pozwalających osiągnąć założony cel, jakim jest najczęściej wysoka widoczność strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych. Profesjonalne pozycjonowanie opiera się na trzech zasadniczych filarach:

  • Optymalizacja strony internetowej – jest to proces dostosowywania serwisu www do aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych; duża zmienność algorytmów, warunków funkcjonowania biznesu online czy technologii wymusza cykliczne działania w tym zakresie dla każdej strony internetowej; koszt optymalizacji uzależniony jest od jej wielkości, oprogramowania źródłowego, a także dostępów do kodu strony oraz serwera ftp;
  • Content marketing – unikalne, angażujące użytkowników oraz poprawnie zoptymalizowane treści to podstawa współczesnego SEO; w zależności od potrzeb, treści na stronę www muszą przyjąć mniej lub bardziej profesjonalny i merytoryczny charakter, co w znaczącym stopniu wpływa na finalną wycenę usługi pozycjonowania;
  • Link building – budowa naturalnej struktury linkowania to jeden z kolejnych elementów generujących koszt pozycjonowania; w zależności od źródła pozyskiwanych odnośników koszty będą różne.

Na skuteczność strategii pozycjonowania wpływa około 200 czynników, z których duża część jest całkowicie niezależna od agencji SEO. Każdy z tych czynników ma jednak istotny wpływ na miesięczną cenę skutecznego pozycjonowania.

Co składa się na cenę pozycjonowania?

Cennik pozycjonowania w Google uzależniony jest od bardzo wielu czynników. W związku z tym określanie stałego cennika dla usługi pozycjonowania może być wyjątkowo niewspółmierna do założonych celów i oczekiwań klienta agencji marketingowej. Jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest indywidualna wycena działań SEO dla strony internetowej, która powinna zostać oparta o szczegółową analizę potrzeb klienta, warunków panujących w branży, a także aktualnego stanu witryny oraz historycznych działań związanych z jej pozycjonowaniem. Przygotowując indywidualną wycenę usługi SEO, profesjonalna agencja marketingu internetowego weźmie pod uwagę m.in.:

  • Koszt pracy specjalistów SEO,
  • Szczegółową analizę witryny,
  • Indywidualną strategię SEO w oparciu o potrzeby biznesu, np. pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie szerokie (e-commerce);
  • Audyt SEO i profesjonalną optymalizację serwisu,
  • Wybór najkorzystniejszych z punktu widzenia biznesu klienta fraz kluczowych do pozycjonowania,
  • Długofalowy plan tworzenia unikalnej treści,
  • Profesjonalny link building,
  • Prace off-site – utworzenie i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma,
  • Szczegółowa analityka wyników SEO,
  • Profesjonalne doradztwo oraz najwyższy poziom obsługi klienta.

Za indywidualnym podejściem do wyceny usługi SEO stoi ponadto najważniejszy argument. Jest nim elastyczność. Dostosowanie strategii pozycjonowania do możliwości budżetowych klienta umożliwia profesjonalne i skuteczne działania również w zróżnicowanych cenach.

Gwarancja pozycjonowania?

Pozycjonowanie strony internetowej to skomplikowany i długofalowy proces, który wymaga dużej cierpliwości. Co więcej, pozycjonowanie nie jest usługą, która umożliwia precyzyjne określenie czasu osiągnięcia wyników. Dlatego też warto pamiętać o kilku kwestiach, które powinny wzbudzić ostrożność przed podejmowaniem dalszych działań:

  • Gwarantowane wyniki – nie istnieje chyba narzędzie pozwalające zagwarantować osiągnięcie określonych wyników w jakimkolwiek przedziale czasowym. Jak już wspomniano, na SEO wpływa ogromna ilość niezależnych czynników, że gwarancje ni mogą mieć tu miejsca.
  • Natychmiastowy efekt – niezależnie od budżetu, uzyskanie najlepszych wyników w trybie natychmiastowym może przynieść więcej strat niż korzyści. Obietnica natychmiastowego efektu może nieść za sobą ryzyko stosowania nieuczciwych, a nawet zakazanych technik pozycjonowania, które w konsekwencji mogą doprowadzić do konieczności zamknięcia strony www.
  • Zaniżona cena – pomijając oferty specjalne i promocje, zbyt niskie ceny nie są w stanie przynieść realnych efektów. Koszt pozycjonowania to składowa wielu specjalistycznych działań wykonywanych przez doświadczonych specjalistów. Nieproporcjonalnie niska, w stosunku do konkurencji cena pozycjonowania, może być próbą oszustwa.

Pozycjonowanie stron internetowych to długoterminowy, skomplikowany proces, którego koszt ustalany powinien być na podstawie analizy strony klienta oraz jego planów i możliwości. Tylko w ten sposób można przygotować i wprowadzić w życie skuteczną strategię SEO, która ma bardzo duże szanse na sukces. Cena pozycjonowania może kształtować się na bardzo różnym poziomie. Powinna ona jednak odzwierciedlać nakład pracy oraz skuteczność podejmowanych działań.

Agencja SEO Widzialni.pl

(tekst i fot. mat. partnera)