Co musisz wiedzieć o montowaniu haka holowniczego do samochodu?

Pomimo tego, że bardzo często podkreśla się, że montaż haka holowniczego jest jedną z najprostszych czynności, które możemy samodzielnie przeprowadzić w naszym samochodzie, to warto mieć świadomość, że w niektórych przypadkach może nie być to takie proste. Na co powinniśmy zwrócić uwagę decydując się na samodzielny montaż haka holowniczego do naszego samochodu?

Reklamy

 

Już na samym początku niniejszego artykułu należy zwrócić uwagę, że nie do wszystkich samochodów osobowych możliwy jest montaż haka holowniczego – nie ma tutaj nawet znaczenia, czy mówimy o samodzielnym montażu haka, czy wizycie w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Takie samochody jak Fiat 126 Bis czy najnowsze Audi Q7 wyposażone w szklany dach, nie mogą być wyposażone w haki holownicze – zabrania tego homologacja danego pojazdu. Montaż haka holowniczego w takich pojazdach będzie nie tylko droga przez mękę, ale również niemożliwym będzie jego zalegalizowanie i wprowadzenie do dowodu rejestracyjnego mas przyczep, które danym pojazdem możemy ciągnąć. W przypadku Audi Q7 ze szklanym dachem, montaż haka holowniczego jest ingerencją w konstrukcję i sztywność samochodu, a w konsekwencji może powodować pęknięcie szklanego dachu.


LPG, a hak holowniczy

Decydując się na montaż haka holowniczego do pojazdu wyposażonego w instalację LPG warto zwrócić uwagę, czy nie będzie ona kolidowała z mocowaniami haka. W większości przypadków montaż butli LPG ma miejsce we wnęce koła zapasowego, a tym samym często utrudnia bądź nawet uniemożliwia podejście do punktów mocowań haka. Konieczny jest w takim przypadku demontaż całej butli, co może wiązać się z rozszczelnieniem instalacji gazowej lub utratą na nią gwarancji (jeżeli jeszcze ją posiadamy).


Montaż w samochodach z USA

Pomimo tego, że producenci samochodów osobowych bardzo często oferują swoje modele zarówno na rynku europejskim jak i amerykańskim, to w przypadku montażu haka holowniczego do modelu sprowadzonego z USA możemy napotkać problem w postaci innego zaczepu holowniczego. Niestety nie ma w tym przypadku żadnej unifikacji i zaczep amerykański jest innym zaczepem niż ten stosowany w Europie.


Instrukcja ułatwia zadanie?

Decydując się na samodzielny montaż haka holowniczego powinniśmy się stosować do dołączonej przez producenta danego haka holowniczego instrukcji montażu oraz instrukcji obsługi i konserwacji. Niestety czasami zdarza się, że tego typu instrukcja montażu zostanie przetłumaczona w nieodpowiedni sposób lub po prostu źle przygotowana. Najczęściej ma to miejsce wtedy, gdy instrukcja przewidziana jest dla jednej wersji pojazdu i producent haka holowniczego przyjął założenie, że w każdej wersji danego modelu będzie to wyglądało identycznie. W rzeczywistości może się okazać, że np. w wersji kombi montaż powinien przebiegać zupełnie odmiennie.

 

Podsumowując, montaż haka holowniczego nie jest niczym skomplikowanym i każdy dysponując odpowiednim kompletem kluczy powinien sobie z tym poradzić. Warto jednak pamiętać, że w czasie montaże zawsze mogą pojawić się niedoróbki i niedociągnięcia – czy to producenta pojazdu czy też wynikające z winy producenta danego haka holowniczego.

Jeśli jesteś zainteresowany kupnem haka holowniczego do swojego modelu samochodu, odwiedź Adamot.pl

 

fot. mat. sponsora