16 kwietnia 2024

Elvira Gavrilova: reputacja marki jako główny aktyw i klucz do sukcesu

Przestrzeń komunikacyjna w XXI wieku została przeniesiona do sieci światowej. Łącząc miliardy ludzi, Internet ma ogromny wpływ na nasze gusty i preferencje. To zmieniło biznes, zmuszając właścicieli firmy do ponownego przemyślenia swoich strategii marketingowych i świeżego spojrzenia na markę. Elvira Gavrilova — marketer, współwłaścicielka i dyrektor generalny ds. europejskich firmy reklamowej Amillidius, producent i specjalistka ds. PR, redaktor naczelny magazynu Financoff. Jej rekomendacje wielokrotnie pojawiały się w sieci, między innymi, w Forbes. Dziś ekspert biznesowy opowie o nowoczesnym podejściu do promocji marki i ważności jej reputacji.

Elvira Gavrilova: formułujcie opinię o sobie w świadomości konsumentów

Elvira Gavrilova oraz redaktor naczelny Carlota Magazine  Alexandre Gomes, (Lizbona, 2020)
Elvira Gavrilova oraz redaktor naczelny Carlota Magazine  Alexandre Gomes, (Lizbona, 2020) 
  • Elvira, co to jest marka i jak marki wpływają dzisiaj na konsumentów?

Elvira Gavrilova: Marka — to nie tylko cechy towarów, opakowanie, reklama i cena. Jest to także element emocjonalny. Wrażenie konsumenta pomaga marce utrzymywać pozycję na rynku. Dobra reputacja marki u setek tysięcy, a nawet milionów klientów, jest jak drogi garnitur, podkreślający status w oczach innych. Jak garnitur powinien być odpowiedni do sytuacji, tak i marka powinna spełniać oczekiwania odbiorców docelowych. Musicie zgodzić się , że nigdy nie będziecie mieć sprawy z człowiekiem w brudnym ubraniu, który brzydko pachnie. Marki, reputacja których w Internecie jest zepsuta lub o nich jest bardzo mało informacji, a nawet wcale jej nie ma, powodują taką samą nieufność. Inną sprawą jest człowiek ubrany w nowe, gdzie każdy szczegół w postaci wskazuje, że odnosi sukces. Oczywiście, pierwsze wrażenie będzie musiało zostać wzmocnione w praktyce. Ale bez niego sam biznes nie byłby możliwy. Ubranie musi być nienaganne. Dotyczy to również marki – powinna wywoływać pozytywne emocje, kojarzyć się z jakością i nie mieć plam na reputacji.

  • A jak uchronić się przed takimi plamami na własnym „garniturze”?

E.G: Negatywna informacja o waszej marce może pojawiać się w dowolnym miejscu i czasie w sieci. Dotyczy to każdej firmy. Spośród wielu zadowolonych klientów tylko niektóre piszą wdzięczne recenzje. Ale jeśli ktoś nie dostanie tego, czego chce, spieszy się z reklamacją firmy w Internecie. I nawet 100 pozytywnych recenzji, niestety, nie rekompensuje jednego negatywnego. Dlatego konieczne jest ciągłe monitorowanie wyszukiwarek, portali informacyjnych, stron z opiniami, forów, blogów i sieci społecznościowych. I szybko reagować na negatyw, który według badań odpycha około 94% potencjalnych klientów.

  • A jak postępować, jeżeli pojawią się negatywna informacja na temat własnej marki?

E. G. : Jeżeli to nieprawda, jeżeli jest to oszczerstwo, konieczne jest sprostowanie i całkowite wyeliminowanie tych informacji ze wszystkich źródeł. Jeżeli opinie zawierają uczciwą krytykę, potrzebnie jest szybko zareagować na sytuację, natychmiast skontaktować się z niezadowolonym klientem i dołożyć wszelkich starań, aby nie tylko poprawić swoje błędy, ale także przywrócić jego lojalność. Podjąć środki, aby w przyszłości to się nie powtórzyło.

Elvira Gavrilova: innowacyjne technologie marketingowe w służbie marki

Elvira Gavrilova na wywiadzie z właścicielem sieci restauracji TOPO Chiado - António Maja (Lizbona, 2020)
Elvira Gavrilova na wywiadzie z właścicielem sieci restauracji TOPO Chiado – António Maja (Lizbona, 2020)
  • Jakie są dzisiaj metody zwiększania reputacji marki? Co wasza firma Amillidius oferuje swoim klientom?

E. G.: Tworząc pozytywny wizerunek marki w sieci, zaczynamy od analizy wyników wyszukiwania. W jednej z książek o zarządzaniu reputacją spodobał mi się żart: „Pytanie: Gdzie chowasz trup? Odpowiedź: Na trzeciej stronie wyników Google ”. To nie tylko część prawdy – to na 100% prawda! Z reguły, użytkownik nie wykracza poza pierwszą stronę wyniku. A jeżeli tam nie ma waszej firmy, jej rentowność jest wielkim pytaniem. A negatywna informacje na pierwszych pozycjach całkowicie podważa zaufanie.

W celu naprawienia sytuacji wykorzystuje się marketingowa technologia SEO promocji. (Search Engine Optimization – zestaw środków do optymalizacji strony internetowej  w wyszukiwarkach, ok. Ed.) Trzeba stworzyć więcej contentu o wysokiej jakości o waszej marce, pisać artykuły i recenzje zoptymalizowane pod kątem SEO, które powinny mieć nie tylko odpowiednie obciążenie semantyczne, ale także słowa kluczowe i frazy najczęściej używane w zapytaniach. Przeniosą publikacje o waszej marce na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Zdjęcia, używane w artykułach również powinny być unikalne, ponieważ analizują je również algorytmy wyszukiwarek.

Strona internetowa firmy — kolejna ważna część w budowaniu reputacji. Konieczne jest osiągnięcie maksymalnej użyteczności w sieci: przemyśleć strukturę i interfejs. Amillidius zajmuje się projektowaniem, nagłówkami, układem treści strony internetowej i nawigacją, ściśle współpracując ze specjalistami SEO. Wtedy strona staje się nie tylko wygodna i łatwa w użyciu, ale także bardziej dostępna dla wyszukiwarek.

Publikacja informacji o Was w Wikipedii będzie również ogromną zaletą i podnosi wizerunek własnej marki. Jest to wskaźnik sukcesu, ponieważ miliony użytkowników ufają światowej encyklopedii internetowej i korzystają z niej każdego dnia.

  • W jednym z artykułów Pani wymieniła wideo wśród najważniejszych trendów marketingowych. Jakie ono ma znaczenie dla pracy z reputacją marki?

E. G.: Tak, wśród trendów marketingowych, wideo zasługuje na szczególną uwagę. W promocji marki jest niezbędna. YouTube jest drugą wyszukiwarkę po Google. Codziennie ogląda się tu ponad pięć milionów filmów. Nie mniej popularne jest wideo w sieciach społecznościowych. Według analityków, za rok lub dwa liczba użytkowników sieci społecznościowych przekroczy trzy miliardy, a wideo będą stanowiły 75% całego korzystania z sieci . Oczywiście, wideo jest najefektywniejszym narzędziem promocji marki. SEO eksperci  zalecają optymalizację tytułów i opisów filmów, zwracając szczególną uwagę na miniaturę filmu i dodając tagi podczas pobierania. To i wiele więcej, a także specjalne programy w arsenale specjalistów ds. Promocji, pomagają markom umacniać swoją reputację wśród klientów, korzystając z wideo.

  • Podsumujmy, jaką główną radę udziela biznesmenom Elvira Gavrilova?

E.G.: W walce o miejsce pod słońcem na rynku konsumenckim wygrywa nie najlepszy, ale najbardziej znany. Prawidłowe prezentowanie marki odbiorcom jest pierwszym celem waszej strategii marketingowej. Zawsze trzeba być tam, gdzie są wasi klienci – w sieciach społecznościowych, na forach, na stronach internetowych z opiniami. Musicie mieć pełną wiedzę i z czasem eliminować negatywne. Co najważniejsze, systematycznie promujcie swoją markę w oparciu o przemyślaną strategię marketingową. I powierzcie opracowanie strategii profesjonalistom. W Amillidius mamy doświadczenie we wprowadzaniu marki na rynek od podstaw przez kilka miesięcy. Specjaliści naszej firmy reklamowej i ja osobiście jesteśmy zawsze gotowi pomóc w tej kluczowej kwestii.

 

(tekst i fot. mat. partnera)