29 marca 2024

Hrubieszów: Przestępstwa, wypadki, pożary, inne… Jak wyglądało bezpieczeństwo w mieście w 2021 roku

Radnym miejskim przedstawiona została przygotowana przez służby mundurowe informacja z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podejmowanych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na terenie miasta w roku 2021.

Reklamy

Informacja z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podejmowanych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na terenie miasta w 2021 roku, została przygotowana na podstawie informacji przedstawionych przez Komendę Powiatową Policji w Hrubieszowie, Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Hrubieszowie, Placówkę Straży Granicznej w Hrubieszowie, Lubelski Urząd Celno-Skarbowy w Białej Podlaskiej Delegaturę w Zamościu oraz Straż Miejską w Hrubieszowie, których to zadania obejmują zwalczanie przestępstw i zapewnienie szeroko pojętego bezpieczeństwa, spokoju i porządku publicznego.

Informacja zawiera krótką charakterystykę przestępstw, wykroczeń oraz innych negatywnych zjawisk w roku 2021.

Reklamy

Należy pamiętać, że nie tylko wymienione jednostki mają czuwać nad bezpieczeństwem mieszkańców, ale również rodzice, opiekunowie i wychowawcy w szkołach winni przekazywać swoim dzieciom i podopiecznym informacje o normach współżycia społecznego.

­

Na podstawie informacji Komendy Powiatowej Policji w Hrubieszowie

Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Miasta Hrubieszowa od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r.

­

1. Przestępstwa

W omawianym okresie na terenie Miasta Hrubieszowa odnotowano nw. przestępstwa:

lp.

kategoria przestępstwa

2020

2021

1

kradzież i przywłaszczenie

46

51

2

kierowanie w stanie nietrzeźwości

3

23

3

kradzież z włamaniem

11

42

4

uszkodzenie mienia

16

24

5

groźba karalna

17

24

6

przeciwko funkcjonariuszowi publicznemu

26

37

7

rozbój i wymuszenie rozbójnicze

4

1

8

średni i lekki uszczerbek na zdrowiu

4

11

9

oszustwo

46

73

10

posiadanie i udostępnianie narkotyków

17

61

11

naruszenie miru domowego

3

3

12

posiadanie wyrobów akcyzowych

4

0

13

fałszerstwo dokumentów

3

10

14

znęcanie się

21

17

15

bójka i pobicie

6

3

 

inne

107

85

Uzyskano średnią 87,4 % (89% -2020 r.) wykrytych sprawców wszystkich przestępstw.

­

2. Wykroczenia

Na stan porządku publicznego w omawianym okresie na terenie miasta miały również wpływ negatywne zachowania ujęte w kodeksie wykroczeń i innych ustawach określonych jako wykroczenia.

Poszczególne ich kategorie przedstawiają się następująco:

lp.

Kategoria wykroczenia

2020

2021

1

wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu

109

110

2

wykroczenia przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym

27

30

3

wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób i mienia

4

19

4

wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji

351

307

5

wykroczenia przeciwko osobie

4

5

6

wykroczenia przeciwko mieniu

268

154

7

wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej

46

72

8

wykroczenia przeciwko urządzeniom użyteczności publicznej

5

3

9

wykroczenia ujęte w ustawie o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

46

46

10

wykroczenia określone w KKS

0

0

łącznie

857

746

Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Hrubieszowie za powyższe stosowali postępowanie mandatowe oraz nierepresyjne środki oddziaływania na sprawców wykroczeń w formie pouczeń, a także kierowali wnioski o ukaranie do Sądu Rejonowego w Hrubieszowie.

­

3. Zdarzenia drogowe

Na stan bezpieczeństwa na teranie miasta Hrubieszowa miały również wpływ zdarzenia ruchu drogowym.

W omawianym okresie odnotowano:

W 2021 roku na terenie miasta Hrubieszowa doszło do 196 (181 w 2020) zdarzeń drogowych, 2 (4) wypadków i 194 (173) kolizji drogowych. W wypadkach drogowych w 2021 roku były 2 ofiary śmiertelne (1 – 2020 r.), a 1 (3) osoba została ranna.

W celu ograniczenia liczby zdarzeń drogowych z udziałem pieszych prowadzono w szkołach spotkania z dziećmi i młodzieżą na których poruszano tematy związane z bezpiecznym poruszaniem się po drogach publicznych. Ponadto funkcjonariusze KPP w Hrubieszowie w omawianym okresie m.in. na terenie miasta Hrubieszowa realizowali nw. Działania: „Niechronieni uczestnicy ruchu” ukierunkowane na dyscyplinowanie ruchu pieszego, „Prędkość”, ,,bezpieczny jednoślad”, ,,Truch & Bus”, „Bezpieczny motocyklista”, ,,Ustąp pierwszeństwa”, ,,TRAKTOR”, ,,Wyprzedzaj bezpiecznie” ukierunkowane na dyscyplinowanie kierujących pojazdami mechanicznymi, „Alkohol i narkotyki” ukierunkowane na dyscyplinowanie kierujących znajdujących się pod działaniem alkoholu i narkotyków, „Bezpieczne Ferie”, „Bezpieczna droga do szkoły” „Bezpieczne wakacje” ukierunkowane na zapewnienie bezpieczeństwa na drogach młodzieży szkolnej.

­

4. Interwencje Policji

Funkcjonariusze Policji w omawianym okresie interweniowali na terenie miasta Hrubieszów i interwencje te dotyczyły między innymi:

lp.

kategoria

2020

2021

1

interwencje domowe

307

264

2

interwencja publiczna

969

1393

3

inna interwencja policji

2214

1760

Łącznie

3490

3417

W wielu przypadkach interwencje kończyły się osadzeniem awanturników do wytrzeźwienia.

W rodzinach w których podczas przeprowadzania interwencji domowych stwierdzono przemoc policjanci Zespołu Dzielnicowych w Hrubieszowie prowadzą teczki zagadnieniowe. W omawianym okresie w 58 (80 w 2020) rodzinach odnotowano interwencje zakończone sporządzeniem Notatek Urzędowych dot. Przemocy w Rodzinie tzw. “Niebieskich Kart”. W tych rodzinach dzielnicowi przeprowadzają rozmowy profilaktyczne ze sprawcami przemocy w rodzinie oraz pouczają osoby pokrzywdzone o możliwości dochodzenia swoich praw jak również kierują zawiadomienia do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Również wspólnie z pracownikami Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej dzielnicowi odwiedzają rodziny patologiczne w celu ujawnienia we wczesnym etapie zagrożenia demoralizacją nieletnich w miejscu zamieszkania i innych przejawów patologii.

­
5. Nieletni i Prewencja Kryminalna

Dzielnicowi:

2020

2021

Wywiady i ustalenia

655

741

Spotkania środowiskowe

36

3

W celu eliminacji i przeciwdziałaniu negatywnym zachowaniom wśród młodzieży asystent do spraw nieletnich KPP w Hrubieszowie wspólnie funkcjonariuszami Zespół Dzielnicowych i Wydziału Ruchu Drogowego w Hrubieszowie prowadzi działania prewencyjne poprzez realizację następujących programów:

Jestem bezpieczny” – realizowany był w ramach XXI edycji wojewódzkiego program prewencyjnego. Jego realizacja przebiegała w miesiącach styczeń – czerwiec 2021 r. W ramach propagowania szeroko pojętego bezpieczeństwa przeprowadzono spotkania z uczniami klas IV-VI szkół powiatu hrubieszowskiego. Program realizowano wspólnie z pracownikami Straży Miejskiej. W trakcie spotkań z uczniami omawiano m.in. w jaki sposób unikać zagrożeń zarówno w szkole jak i poza nią. Przedstawiono również problematykę uzależnień (alkoholizm, narkomania) oraz nasilającego się zjawiska agresji i przemocy. Z uwagi na panującą pandemię Covid – 19 powyższy program był bardzo okrojony. Nie przeprowadzono również jak co roku konkursu.

„Kręci mnie bezpieczeństwo… przez cały rok szkolny” – Ogólnopolska akcja informacyjno- edukacyjna jest skierowana przede wszystkim do uczniów szkól podstawowych. Głównym celem projektu jest kształtowanie i propagowanie pozytywnych postaw młodych ludzi w zakresie

bezpieczeństwa poprzez systematyczne prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych. Akcja ma również na celu kontynuowanie oraz zacieśnianie współpracy policji z placówkami oświatowymi. Głównym narzędziem akcji jest kalendarz zaprojektowany przez MSWiA w którym zostały zaznaczone daty nakreślając poszczególne zagadnienia z obszaru bezpieczeństwa. Integralną częścią przedsięwzięcia jest strona internetowa projektu dedykowana nauczycielom, pedagogom oraz policjantom prowadzącym zajęcia profilaktyczne.

,,Narkotyki i dopalacze zabijają” – Szkoda Ciebie na takie patoklimaty to hasło kampanii o charakterze edukacyjno – profilaktycznym, która w roku 2021 r. była realizowana przez KPP w Hrubieszowie. Kampania ma na celu zwiększenie świadomości młodych ludzi na temat zagrożeń związanych z zażywaniem narkotyków i nowych narkotyków, tzw. dopalaczy, w tym konsekwencji zarówno zdrowotnych, prawnych, jak i społecznych uzależnienia. Jednym z istotnych elementów tego przedsięwzięcia jest prezentowany spot filmowy nawiązujący treścią do tytułu kampanii oraz jej hasła przewodniego. Istotą działań jest upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych.

„Czy psy muszą gryźć ?” – w ramach programu, policjanci we współpracy ze Strażą Miejską realizowali spotkania w szkołach propagujące właściwe zachowanie się w kontaktach z psem. Młodzież zapoznawano także z obowiązującymi przepisami dot. posiadania psów.

Powyższe działania profilaktyczne są realizowane w oparciu o główny program prewencyjny „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Powiat Hrubieszowski”, Komendę Powiatową Policji w Hrubieszowie pod patronatem Starosty Hrubieszowskiego i Stowarzyszenia ,,Bezpieczny Powiat Hrubieszowski”. Ogółem w spotkaniach wzięło udział blisko 3000 uczniów ze wszystkich szkół podstawowych, i ponadgimnazjalnych powiatu hrubieszowskiego. Celem ww. przedsięwzięć jest ograniczenie zagrożeń i patologii społecznych występujących wśród dzieci, ograniczenie zagrożeń zdrowia i życia dzieci przebywających środowiskach wiejskich, wykształcenie umiejętności postępowania w przypadku zagrożeń, kształtowanie właściwych postaw moralno-etycznych wśród dzieci, podniesienie świadomości prawnej dzieci, wykształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, umiejętność rozwiązywania problemów w twórczy sposób.

Z uwagi na panującą pandemię Covid – 19, realizacja powyższych programów była znacząco ograniczona.

Bezpieczeństwo osób starszych (oszustwa, przemoc)

Funkcjonariusze KPP w Hrubieszowie realizując założenia programu ,,Oszustom Stop” czynnie włączyli się w działania profilaktyczne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobom starszym. W tym celu w ramach spotkań środowiskowych oraz debat publicznych przeprowadzali rozmowy z seniorami mające na celu podniesienie świadomości pod kątem zagrożeń ze strony oszustów dokonujących przestępstw metodami np. na wnuczka, policjanta, pracownika opieki społecznej itp. Ponadto policjanci czynnie udzielają pomocy osobom dotkniętym przemocą, poprzez natychmiastowe podejmowanie interwencji po otrzymaniu zgłoszenia, celem przerwania przemocy, zapewnienia bezpieczeństwa osobom pokrzywdzonym, odizolowania sprawcy czynu i udzielenia informacji pokrzywdzonym o przysługujących im uprawnieniach. Pokrzywdzeni są również informowani o możliwości skorzystania z pomocy prawnej i psychologicznej instytucji, z którymi współpracuje Policja.

W ramach działalności profilaktycznej z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, funkcjonariusze KPP w Hrubieszowie współpracują z szeregiem instytucji i organizacji m.in. Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Punktami Konsultacyjnymi zajmującymi się uzależnieniami i przemocą, Miejską i Gminnymi Komisjami Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Szkołami, Strażą Graniczną i Miejską. Przedsięwzięcia profilaktyczne dotyczące zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, przeciwdziałanie przemocy w rodzinie realizowane są poprzez systematyczne budowanie sieci współpracy międzyinstytucjonalnej na szczeblu lokalnym, bieżące monitorowanie procedury Niebieska Karta, uczestnictwo w programach profilaktycznych, jak również poprzez pełnienie dyżurów w powstałych punktach pomocy dla takich osób. W KPP Hrubieszów przyjęcie zawiadomienia o przestępstwie znęcania się w miarę możliwości przeprowadzane jest przez policjantkę, co pokrzywdzonej kobiecie umożliwia swobodę wypowiedzi i daje komfort psychiczny. Osoba zgłaszająca zapoznawana jest z procedurami prawnymi oraz przysługującymi jej uprawnieniami. Analizując powyższe zagadnienia dotyczące przestępczości oraz patologii społecznych należy stwierdzić, że najbardziej zagrożonymi miejscami na terenie miasta Hrubieszowa jest jego centrum. Biorąc powyższe pod uwagę w jego rejon w miarę możliwości kierowano więcej służb patrolowych oraz obchodowych. W omawianym okresie na terenie miasta Hrubieszowa dzielnicowi w trakcie odwiedzin posesyjnych oraz zebrań z mieszkańcami poruszali tematykę związaną z zabezpieczeniem swojego mienia jak również informowali o środkach ostrożności przy trzymaniu zwierząt, a w szczególności psów. Dzielnicowi również utrzymują ścisłą współpracę z zarządami osiedli z trenu Hrubieszowa. Z uwagi na panującą pandemię Covid–19 realizacja powyższego programu była znacząco ograniczona. Program ,,Bezpieczna Kobieta” z uwagi na panująca pandemię COVID – 19 nie był na terenie KPP w Hrubieszowie realizowany.

­

Na podstawie informacji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Hrubieszowie

Ogólna charakterystyka terenu działania

Miasto jest położone w ramionach rzeki Huczwy, dopływu Bugu i znajduje się zaledwie 18 km od przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie (5 km w linii prostej przez Bug). Hrubieszów jest najdalej na wschód wysuniętym miastem Polski, leżącym w środku Kotliny Hrubieszowskiej (Wy- żyna Wołyńska). Region głównie rolniczy w rejonie najżyźniejszych gleb Polski – czarnoziemu. Okolice Hrubieszowa leżą w obrębie dawnych Grodów Czerwieńskich. W latach 1975-1998 miasto administracyjnie należało do województwa zamojskiego.

Powierzchnia i liczba ludności wg stanu na dzień 31.12.2021 roku:

Lp.

Miasto/Gmina

Powierzchnia [km2]

Ludność [osób]

1.

Hrubieszów (miasto)

33,03

16 554

Procentowy udział Miasta w powierzchni powiatu

Procentowy stan zaludnienia Miasta na tle powiatu

Charakterystyka zagrożeń oraz działalność ratownicza

Całkowite bezpieczeństwo można sobie zapewnić dopiero wówczas, gdy zagrożenia w ogóle nie występują. Taka sytuacja jednak w rzeczywistości nie ma miejsca. Zagrożenia są nieodłącznym elementem ludzkiej egzystencji. Zmienia się tylko ich rodzaj, natężenie, przyczyny powstawania oraz skutki jakie wywołują.

Mówiąc ogólnie o zagrożeniach jakie mogą wystąpić w każdym miejscu (także na terenie miasta Hrubieszów), możemy je podzielić na:

  • zagrożenia naturalne (związane z działalnością sił natury),

  • zagrożenia cywilizacyjne (związane z działalnością człowieka).

Główne zagrożenia jakie mogą wystąpić na terenie miasta Hrubieszów to:

  • zagrożenia pożarowe (np. pożary budynków mieszkalnych i innych obiektów użyteczności publicznej),

  • zagrożenia chemiczne i ekologiczne (np. pożary i/lub wybuchy technicznych środków przemysłowych w zakładach pracy, transport materiałów niebezpiecznych),

  • zagrożenia budowlane (np. katastrofy budowlane spowodowane wybuchem gazu),

  • zagrożenia w komunikacji drogowej i kolejowej (np. wypadki lub katastrofy komunikacyjne),

  • zagrożenia epidemiologiczne (np. epidemie chorób zwierząt i/lub ludzi),

  • zagrożenia terrorystyczne (np. podłożenie ładunku wybuchowego, podpalenia),

  • zagrożenia w trakcie imprez masowych (np. akty terroru podczas festynów, koncertów, pikników, zawodów sportowych, itp.),

  • zagrożenia radiologiczne (np. transport materiałów promieniotwórczych),

  • zagrożenia wodne (np. podtopienia),

  • zagrożenia inne (np. huragany, burze, intensywne opady deszczu lub śniegu, ekstremalnie niskie lub wysokie temperatury).

Na terenie miasta Hrubieszów znajduje się zakład dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej tj. – „ORLEN Paliwa Sp. z o.o. Widełka 869, 36-145 Widełka, terminal Gazu Płynnego ORLEN Paliwa Sp. z o.o. w Hrubieszowie, 22-500 Hrubieszów, ul. Piłsudskiego 133. Maksymalna ilość występujących w nim substancji niebezpiecznych, tj. skrajnie łatwopalnego gazu propan – butan wynosi 1081 Mg LPG. Przez miasto przebiega linia kolejowa LHS szerokotorowa, po której odbywa się również transport materiałów niebezpiecznych, między innymi: propan, butan, propan – butan, heksan, benzen, styren, diizocyjanian toluenu, anilina, octan winylu, itp.

Przez miasto przebiega gazociąg średniego ciśnienia o średnicy od 90 do 225 mm i długości 12,6 km, który krzyżuje się z rzeką Huczwą i przebiega do granicy z powiatem zamojskim.

Na terenie miasta występuje znaczna liczba obiektów zaliczonych do ZL III (szkoły podstawowe, gimnazjalne, średnie i specjalne, biblioteki, urzędy, budynki administracyjne, sklepy), pojedyncze przypadki obiektów ZL I (pojedyncze obiekty wielkopowierzchniowe – supermarkety, hale sportowe, kino), ZL II (szpital i przedszkola miejskie), ZL V (hotele i internaty).

­

Statystyka pożarowa w m. Hrubieszów:

Liczba zdarzeń w m. Hrubieszów w 2021 roku w porównaniu do 2020 roku: spadki (-) wzrosty (+)

Miasto Hrubieszów

Pożary

Miejscowe zagrożenia

Alarmy fałszywe

Razem zdarzenia

Rok 2021

20

240

14

274

Rok 2020

57

197

13

267

+/-

– 37

+ 43

+1

+7

Liczba zdarzeń Hrubieszów Miasto na tle powiatu

­

Straty i uratowane mienie w tysiącach złotych przy pożarach i miejscowych zagrożeniach w 2021 roku

 

POŻARY

MIEJSCOWE ZAGROŻENIA

OGÓŁEM

 

Średnio na 1 zdarz.

OGÓŁEM

 

Średnio na 1 zdarz.

straty

w tym budynki

mienie uratowane

straty

w tym budynki

straty

w tym budynki

mienie uratowane

straty

w tym budynki

m. Hrubie- szów

55

48

506

0,2

0,1

352

6

250

1,3

0

Powiat ogółem

1329

834,5

10369

15,4

           

Przyczyny pożarów na terenie miasta Hrubieszów:

  • nieostrożność osób dorosłych (NOD) przy posługiwaniu się ogniem otwartym w tym papierosy, zapałki 6,

  • nieostrożność osób dorosłych (NOD) w pozostałych przypadkach 1,

  • nieostrożność Osób Nieletnich (NON) przy posługiwaniu się ogniem otwartym, w tym papierosy, zapałki 1,

  • wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych 1,

  • wady urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe 1,

  • nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych na paliwo stałe 5,

  • podpalenia (umyślne) w tym akty terroru 2,

  • inne przyczyny 3.

­

Przyczyny miejscowych zagrożeń na terenie miasta:

  • wady urządzeń i instalacji elektrycznych, w szczególności: przewody, osprzęt oświetlenia, odbiorniki bez urządzeń grzewczych 2,

  • wady urządzeń i instalacji gazowych, w szczególności: zbiorniki, przewody, odbiorniki gazu 3,

  • nieprawidłowa eksploatacja urządzeń gazowych 1,

  • wady urządzeń mechanicznych 1,

  • wady urządzeń ogrzewczych (innych niż elektryczne) 1,

  • nieprawidłowa eksploatacja urządzeń ogrzewczych (innych niż elektryczne) 2,

  • uszkodzenia sieci i instalacji przesyłowych, doprowadzających, odprowadzających media komunalne i technologiczne 9,

  • wady środków transportu 3,

  • niezachowanie zasad bezpieczeństwa ruchu środków transportu 13,

  • nieprawidłowe zabezpieczenie wykopów, studni, włazów itp. 1,

  • huragany, silne wiatry, tornada 16,

  • gwałtowne opady atmosferyczne 1,

  • niewłaściwe zabezpieczenie hodowanych zwierząt, owadów, gadów, ptaków 1,

  • nietypowe zachowania się zwierząt, owadów stwarzające zagrożenie 60,

  • akcje terrorystyczne 1,

  • nieumyślne działanie człowieka 4,

  • celowe działanie człowieka 1,

  • inne przyczyny 120.

     

Pożary na terenie Hrubieszowa miały miejsce w następujących obiektach:

1. Obiekty mieszkalne w tym:

  • jednorodzinne, w tym bliźniaki, zabudowa szeregowa 6,

  • wielorodzinne 1,

  • inne obiekty mieszkalne, w szczególności altanki, barakowozy, domki letniskowe 1.

2. Uprawy, rolnictwo:

  • nieużytkowane powierzchnie rolnicze 2,

  • uprawy rolne oraz łąki, rżyska i pożary powstałe podczas zbiorów tych upraw 1.

3. Inne obiekty:

  • śmietniki wolnostojące, wysypiska śmieci 2,

  • garaże, warsztaty samochodowe poza budynkami, w tym kompleksy garażowe 2,

  • trawy, trawniki na terenach nierolniczych, poboczach dróg i szlaków, ulic 1,

  • inne nietypowe obiekty, budynki, instalacje 4.

Miejscowe zagrożenia na terenie Hrubieszowa miały miejsce w następujących obiektach:

1. Obiekty użyteczności publicznej:

  • administracyjno-biurowe, banki 3,

  • oświaty i nauki, w szczególności budynki dydaktyczne, szkoły, przedszkola 3,

  • służby zdrowia, w szczególności szpitale, sanatoria, domy opieki społecznej, przychodnie, żłobki 33,

  • handlowo-usługowe, w szczególności sklepy, domy towarowe, lokale gastronomiczne, hurtownie, zakłady usługowe 3,

  • kultu religijnego, sakralne 3,

  • zakłady odosobnienia, w szczególności zakłady karne, areszty śledcze, domy poprawcze 1.

­2. Obiekty mieszkalne w tym:jednorodzinne, w tym bliźniaki, zabudowa szeregowa 43,

  • wielorodzinne 73,

  • budynki mieszkalne w gospodarstwach rolnych 14.

3. Środki transportu w tym:

    • drogowe – samochody ciężarowe, maszyny drogowe, cysterny, przyczepy do samochodów ciężarowych 1,

    • drogowe – samochody osobowe, przyczepy samochodów osobowych 11.

4. Lasy (państwowe i prywatne):

  • powierzchnie zalesione na obszarach nieleśnych np. parki, lasy miejskie 1. 5. Inne obiekty:
  • obiekty lub grupa obiektów przyrody naturalnej np. pojedyncze drzewa, minerały, jaskinie, inne 22,

  • inne zdarzenia powstałe na zbiornikach, ciekach i akwenach wodnych 1,

  • płyty manewrowe i pasy lotnisk, szlaki kolejowe i manewrowe, drogi i ulice (ale bez zdarzeń z udziałem środków transportu, bez pożarów traw) 10,

  • trawy, trawniki na terenach nierolniczych, poboczach dróg i szlaków, ulic 1,

  • inne nietypowe obiekty, budynki, instalacje 17.

W 2021 r. przeprowadzono na terenie m. Hrubieszów 23 czynności kontrolno – rozpoznawcze w 56 obiektach w tym:

    • kontrole podstawowe 21 (w tym w trakcie trwania kontroli podstawowych przeprowadzono 8 kontroli sprawdzających),

    • odbiory budynków 2,

    • zaopiniowano 3 punkty przedszkolne, 2 wyścigi kolarskie i 3 biegi uliczne,

    • wydano 5 postanowienia dotyczące punktów magazynowania odpadów niebezpiecznych.

Przedmiotowe kontrole wykazały szereg nieprawidłowości, dotyczących np. aktualności przeglądów okresowych instalacji elektrycznej, odgromowej lub kominowej, instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.

Podkreślenia wymaga sytuacja pożarowa dotycząca części przedszkoli znajdujących się na terenie miasta, obiekty tego typu zaliczone są do budynków kategorii zagrożenia ludzi ZL II tj. budynków przeznaczonych dla ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się – czyli mię- dzy innymi przedszkolaków.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedszkola muszą być wyposażone w:

– oświetlenie awaryjne, zgodnie z § 181 ust. 3 pkt. 2c Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /tj. Dz. U. z 2015r. poz. 1422 ze zm./ w związku z § 16 ust. 2 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719),

– zabezpieczenie przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych w przypadku posiada- nia przez budynek przedszkola klatki schodowej, zgodnie z § 245, pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r., w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm./ w związku z § 16 ust. 2 pkt. 5 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010r. W sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719).

Obecnie trzy przedszkola na terenie Hrubieszowie uznawane są za zagrażające życiu ludzi są to:

  1. Miejskie Przedszkole nr 2 w Hrubieszowie, ul. mjr H. Dobrzańskiego ,,Hubala” 11, prace budowlane mające na celu usunięcie zagrożenia życia ludzi trwają od 2011 r., termin realizacji zaleceń upływa dnia 31.12.2022 r.

  2. Miejskie Przedszkole Nr 1 im. ,,Małego Księcia” w Hrubieszowie ul. Piłsudskiego 59, ter- min realizacji zaleceń upłynął w dniu 31.12.2021 r., kontrolę sprawdzającą zaplanowano w pierwszym kwartale 2022 r., z informacji pisemnej otrzymanej od dyrektora wynika, że zalecenia nakazujące usuniecie zagrożenia życiu ludzi są wykonane.

  3. Miejskie Przedszkole Nr 5 w Hrubieszowie przy ul. Listopadowej 4, prace budowlane mają- ce na celu usunięcie zagrożenia życia ludzi trwają od 2014 r., termin realizacji zaleceń upływa dnia 31.08.2022 r.

Z powodu pandemii SARS CoV-2 nie przeprowadzono 1 kontroli w zaplanowanym na 2021 r. obiekcie tj. Hrubieszowskim Centrum Przeciwdziałania Patologiom Społecznym ,,KRES”, kontrolę sprawdzającą wykonanie zaleceń w ww. obiekcie, zaplanowano ponownie na drugi kwartał 2022 rok.

­

Na podstawie informacji Placówki Straży Granicznej w Hrubieszowie zestawienia zdarzeń, które miały miejsce na terenie miasta Hrubieszowa w 2021 roku

1. Ujawnienia na terenie miasta Hrubieszowa

W trakcie realizacji czynności służbowych na terenie miasta Hrubieszowa funkcjonariusze Placówki Straży Granicznej w Hrubieszowie dokonali legitymowania 720 osób, podczas których zatrzymali 19 osób, najczęściej w związku z nielegalnym pobytem na terytorium RP. W wyniku powyższych działań, samodzielnie oraz we współdziałaniu z funkcjonariuszami Służby Celno- Skarbowej lub Policji ujawniono 1 234 sztuki papierosów bez polskich oznaczeń skarbowych akcyzy o wartości 922 zł., 8 sztuk maszyn do gier hazardowych o wartości 96 000 zł. oraz 218 sztuk sadzonek i 1,68 grama marihuany o wartości 209 365 zł.

Przeprowadzono 4 kontrole legalności zatrudnienia cudzoziemców na terytorium RP, podczas działań dokonano legitymowania 27 osób, stwierdzono nieprawidłowości dotyczące zgłoszeń o podjęciu lub niepodjęciu zatrudnienia przez cudzoziemców do Powiatowego Urzędu Pracy. W związku z nieprawidłowościami ukarano pięciu pracodawców mandatami karnymi. Przeprowadzono 53 działania kontroli legalności pobytu cudzoziemców na terytorium RP, podczas których dokonano legitymowania 81 osób, w tym 27 cudzoziemców naruszyło przepisy dot. legalności pobytu na terytorium RP. Cudzoziemcom wydano decyzje o zobowiązaniu do powrotu.

2. Ujawnienia w Kolejowym Przejściu Granicznym w Hrubieszowie

W Kolejowym Przejściu Granicznym w Hrubieszowie w trakcie kontroli pociągów wjazdowych z Ukrainy do Polski, funkcjonariusze Placówki Straży Granicznej w Hrubieszowie podczas wspólnych służb z funkcjonariuszami Służby Celno-Skarbowej ujawnili w 4 składach pociągów towarowych 387 960 szt., papierosów bez polskich znaków skarbowych akcyzy o wartości 290 066 zł. Papierosy ukryte były pod przewożonym towarem, w profilach wagonów, skrytkach konstrukcyjnych.

Pragnę jednocześnie nadmienić, iż w 2021 roku w Kolejowym Przejściu Granicznym w Hrubieszowie odprawiono 6 029 pociągów towarowych, co stanowi wzrost o 21,21 % w porównaniu do 2020 roku.

­

Na podstawie informacji nadesłanej przez Lubelski Urząd Celno – Skarbowy w Białej Podlaskiej Delegatura w Zamościu

Informacja o podejmowanych działaniach w ramach posiadanych kompetencji w 2021 roku na terenie miasta Hrubieszowa.

Przeprowadzono łącznie 8 akcji z udziałem funkcjonariuszy Straży Granicznej i Policji. 5 osób popełniających wykroczenie karne skarbowe ukarano mandatami karnymi na kwotę 1460 zł. Ponadto na terenie miasta Hrubieszowa w 2021 roku zatrzymano 12 sztuk urządzeń do gier (automatów) na których urządzano nielegalne gry hazardowe. Wszczęto postępowania o przestępstwa karne skarbowe z art. 107 kks.

W związku z wirusem COVID-19 i z zamknięciem przejść granicznych w Zosinie i Dołhobyczowie działania w zakresie zwalczania obrotu handlowego wyrobów akcyzowych pochodzących z przemytu zostały zmniejszone z uwagi na ograniczony ruch turystyczny z Ukrainy.

­

Na podstawie informacji Straży Miejskiej w Hrubieszowie

Informacja o realizacji zadań podejmowanych przez Straż Miejską w Hrubieszowie w roku 2021

Straż Miejska działa na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U.2021.1763 t.j. z późn. zm.). Straż gminna (miejska) jest samorządową umundurowaną formacją powołaną do ochrony porządku publicznego na terenie gminy. To między innymi przy pomocy Straży Miejskiej gmina realizuje swój obowiązek wnikający z art. 7 ust. 1. pkt. 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2021.1372 t.j. z późn. zm.), z którego wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Z art. 1 ust. 2 ustawy o strażach gminnych wynika jej status prawny t.j. spełnianie służebnej roli wobec społeczności lokalnej, wykonując swe zadania z poszanowaniem godności i praw obywateli. Nadzór nad działalnością straży sprawuje burmistrz a w zakresie wykonywania uprawnień wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji działającego w jego imieniu. Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw, rozporządzeń i aktów prawa miejscowego. Priorytety działania Straży Miejskiej w Hrubieszowie to przeciwdziałanie zakłóceniom spokoju i porządku publicznego, patologiom społecznym oraz zadania związane z estetyką miasta i ochroną środowiska.

W związku z ogłoszeniem stanu epidemii na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej spowodowanego zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, realizacja w 2021 roku programów prewencyjnych, w szczególności skierowanych do dzieci i młodzieży została ograniczona.

Straż Miejska realizowała szereg zadań o charakterze porządkowym, zabezpieczała różnego rodzaju imprezy i uroczystości takie jak zgromadzenia publiczne, imprezy sportowe, uroczystości patriotyczno-religijne oraz inne zdarzenia wymagające zaangażowania służb porządkowych.

Straż Miejska wykonując nałożone na nią obowiązki stanowi istotne uzupełnienie systemu bezpieczeństwa na terenie miasta Hrubieszowa.

­

Statystyka wyników Straży Miejskiej w Hrubieszowie w 2020 roku

­

Statystyka wyników Straży Miejskiej w Hrubieszowie w 2021 roku

­

Zarządzanie kryzysowe

W związku z Poleceniem Wojewody Lubelskiego w całym okresie obowiązywania ograniczeń, kontynuowano realizację działań związanych z weryfikacją wykonywania nakazów, zakazów i obowiązków wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19.

Czystość i porządek

W roku 2021 jednym z priorytetów Straży Miejskiej w Hrubieszowie były zadania związane z estetyką miasta i ochroną środowiska. W tym celu strażnicy miejscy zwracali szczególną uwagę na wykroczenia przeciwko ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawie o odpadach oraz art. 117 Kodeksu wykroczeń. Realizując to zadanie strażnicy miejscy na bieżąco przekazywali swoje uwagi i zastrzeżenia zarządcom budynków wielorodzinnych, zarządcom dróg oraz pozostałym właścicielom nieruchomości.

Zadania mające na celu poprawę wyglądu i estetykę miasta Straż Miejska w Hrubieszowie realizowała również poprzez nadzór nad pracą osób skazanych na karę ograniczenia wolności, wykonujących nieodpłatną kontrolowaną pracę na cele społecznie użyteczne. W 2021 roku skazany pod nadzorem strażników miejskich przepracował 20 godzin, wykonując prace porządkowe na terenie miasta.

Przypominano właścicielom zwierząt domowych o obowiązku niezwłocznego uprzątania zanieczyszczeń, pozostawionych przez zwierzęta na terenach przeznaczonych do użytku wspólnego. Inicjowano współpracę mieszkańców z Urzędem Miasta w realizacji programu przeciwdziałania bezdomności zwierząt i opieki nad zwierzętami bezdomnymi. Działania te odbywały się poprzez rozmowy z właścicielami zwierząt i społecznymi opiekunami zwierząt bezdomnych.

Pozostałe działania Straży Miejskiej:

  • informowano o awariach sieci wodociągowej, elektrycznej, telekomunikacyjnej, zapadlinach gruntu w pasie drogowym, ułamanych konarach drzew zwisających nad chodnikiem lub innego podobnego zdarzenia albo miejsca zagrożonego takim zdarzeniem,

  • osoby nietrzeźwe doprowadzone do miejsca zamieszkania lub do których wezwano pomoc lekarską – 4,

  • wydane dyspozycje usunięcia pojazdu – 1,

  • konwojowanie wartości pieniężnych na potrzeby gminy lub podległych jednostek organizacyjnych – 151.

Udział w zabezpieczaniu uroczystości patriotyczno-religijnych, zgromadzeń publicznych itp.:

  • udział w uroczystości Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”,

  • udział w uroczystości patriotyczno – religijnej z okazji Narodowego Święta Trzeciego Maja,

  • udział w uroczystości poświęconej pamięci ks. Stanisława Staszica,

  • udział w uroczystości 14. rocznicy śmierci prof. Wiktora Zina,

  • udział w uroczystości 77. rocznicy bitwy pod Monte Cassino,

  • udział w uroczystości 109. rocznicy śmierci Bolesława Prus,

  • udział w uroczystości 77. rocznicy przeprawy przez Prypeć 27. Wołyńskiej Dywizji Piechoty Armii Krajowej zgrupowania „Osnowa”,

  • ochrona spokoju i porządku publicznego w trakcie festynu charytatywnego, „Hrubieszów dla Szymona”,

  • udział w uroczystości patriotyczno religijnej z okazji wybuchu II Wojny Światowej,

  • ochrona spokoju i porządku publicznego w trakcie uroczystości pn. Dożynki Miejskie,

  • udział w uroczystości potriotyczno – religijnej 82. rocznicy napaści Armii Czerwonej na Polskę,

  • ochrona spokoju i porządku publicznego w trakcie imprezy pn. „Rubienalia 2021”,

  • udział w uroczystości Dnia Polskiego Państwa Podziemnego,

  • udział w uroczystości Narodowego Święta Niepodległości,

  • ochrona spokoju i porządku publicznego w trakcie XXV edycji Festiwalu Pieśni Patriotycznej i Religijnej Wojska Polskiego.

­

Współpraca z placówkami oświaty

Realizując współpracę z placówkami oświaty funkcjonariusze Straży Miejskiej patrolowali placówki oświatowe, ich okolice oraz miejsca przebywania młodzieży szkolnej, w zakresie przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym.

Współpraca Straży Miejskiej w Hrubieszowie z Komendą Powiatową Policji w Hrubieszowie

Straż Miejska realizując zadania na rzecz poprawy spokoju i porządku publicznego na terenie miasta ściśle współpracuje z Komendą Powiatową Policji w Hrubieszowie oraz w miarę potrzeb z innymi instytucjami powołanymi do ochrony bezpieczeństwa, spokoju i porządku publicznego.

Wspólne inicjatywy

W ramach współpracy Straży Miejskiej z Komendą Powiatową Policji w Hrubieszowie podejmowano następujące działania:

  • realizowano działania związane z weryfikacją wykonywania nakazów, zakazów i obowiązków wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej COVID-19,

  • uczestniczono w policyjnej akcja „Zapora” – realizacja działań związanych z nielegalną imigracją na teren RP,

  • uczestniczono w policyjnej akcja „Znicz 2021”, strażnicy miejscy zwracali uwagę na bezpieczeństwo osób odwiedzających groby swoich najbliższych,

  • organizowano wspólne patrole mieszane,

  • uczestniczono w zabezpieczaniu wizyty W-ce Premiera Jacka Sasina,

  • wspólnie zabezpieczano imprezę sportową pod nazwą Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych – Tropem Wilczym,

  • wspólnie zabezpieczano spokój i porządek publiczny w związku z odbywającą się imprezą biegową pod nazwą „Listtowie”,

  • przeprowadzono analizę zagrożeń, w tym identyfikację miejsc, w których występują zagrożenia dla bezpieczeństwa osób wykorzystujących obszar wodny do pływania, kąpania się, uprawiania sportu lub rekreacji,

  • uczestniczono w zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas spotkania Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej P. Elżbiety Witek z mieszkańcami miasta,

  • w ramach współpracy uczestniczono w zabezpieczeniu wyścigu kolarskiego,

  • zabezpieczano ruch drogowy w związku z przemarszem pododdziałów w ramach organizacji uroczystych obchodów Święta 2. Pułku Rozpoznawczego w Hrubieszowie,

  • uczestniczono w zabezpieczeniu festynu miejskiego,

  • uczestniczono w zabezpieczeniu festynu charytatywnego,

  • w ramach współpracy zabezpieczano spokój i porządek publiczny w czasie odbywających się zgromadzeń publicznych,

  • zabezpieczano Międzynarodowy Wyścig Kolarski Przyjaźni Polsko-Ukraińskiej,

  • zabezpieczano uroczystości religijne Bożego Ciała,

  • w ramach współpracy doprowadzono osobę pod wpływem alkoholu do miejsca zamieszkania,

  • uczestniczono w zapewnieniu porządku publicznego w trakcie organizowanego powitania Nowego Roku.

  • W ramach realizacji program Bezpieczne Wakacje 2021, podejmowano n/w zadania w celu zapewnienia ładu i porządku publicznego w okresie wakacyjnym na terenie miasta Hrubieszowa:

  • patrolowano tzw. „dzikie kąpieliska”, szczególną uwagę zwracając na bezpieczeństwo dzieci przebywających nad wodą bez opieki osób dorosłych,

  • patrolowano place i tereny zabaw dzieci i młodzieży ze zwrócenie uwagi na stan techniczny urządzeń służących do zabawy oraz w zakresie przestrzegania prządku publicznego,

  • w czasie patroli zwracano uwagę na zaparkowane pojazdy samochodowe w celu ujawniania przypadków pozostawiania wewnątrz zamkniętych pojazdów nieletnich dzieci oraz zwierząt, bez opieki osób dorosłych.

­

Okres zimowy

Okres zimowy to szczególnie trudny czas dla osób w podeszłym wieku, niepełnosprawnych, samotnych, a w szczególności bezdomnych. Złe warunki atmosferyczne, opady, silne wiatry oraz niskie temperatury mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia osób bezdomnych oraz samotnych lub w podeszłym wieku. Celem przeciwdziałania powstawaniu zagrożeń związanych z okresem zimowym, funkcjonariusze Straży Miejskiej patrolowali miejsca przebywania osób bezdomnych (w tym opuszczone budynki, klatki schodowe bloków mieszkalnych, tereny ogrodów działkowych itp.), pozyskiwali informacje o osobach samotnych, niepełnosprawnych lub w podeszłym wieku wymagających udzielenia pomocy, zwracali szczególną uwagę na osoby pod wpływem alkoholu. W swoich działaniach strażnicy miejscy ściśle współpracowali z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Hrubieszowie, Komenda Powiatową Policji w Hrubieszowie oraz z Hrubieszowskim Centrum Przeciwdziałania Patologiom Społecznym „Kres”.

Ponadto na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, strażnicy miejscy mając na uwadze bezpieczeństwo w ruchu drogowym i pieszym, egzekwowali obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. W tym zakresie strażnicy miejscy współpracowali z zarządcami dróg na terenie miasta. W przypadku stwierdzenia nawisów śnieżnych i sopli lodowych stwarzających zagrożenie, informowali podmioty władające nieruchomością o potrzebie ich usunięcia.

Przyjmowano zgłoszenia z terenu miasta o udzielenie pomocy w uruchomieniu pojazdu urządzeniem rozruchowym w przypadku rozładowania akumulatora.

­