Jak zbudowana jest autolaweta

Każdy kierowca samochodu, z pewnością miał do czynienia z auto lawetą pomocy drogowej. Jeśli nie osobiście, to pośrednio, obserwując jej pracę na poboczu drogi, podczas załadunku lub rozładunku samochodu, wymagającego interwencji. Autolaweta jest specjalnie zaprojektowanym samochodem dostawczym, przystosowanym do przewozu jednego lub dwóch samochodów osobowych. Aby to było możliwe, pojazd taki musi spełniać szereg warunków. Powinien być wyposażony w silnik o mocy, pozwalającej na sprawne poruszanie się z ładunkiem, musi również dysponować na tyle dużą powierzchnią załadunkową, aby dało się przewieźć większość modeli samochodów, w tym najdłuższe samochody typu kombi. Aby nieco bardziej przybliżyć Państwu jak pracują autolawety w Lublinie, przygotowaliśmy krótką charakterystykę tego typu pojazdów.

Reklamy

 

Silnik w lawecie pomocy drogowej

Autolaweta może mieć do wykonania zlecenia różnego typu. Od transportu samochodu na krótkim dystansie kilku kilometrów, aż po zlecenia transportu na drugi koniec kraju. Aby jazda takim samochodem była ekonomiczna, a jednocześnie pojazd mógł się bezpiecznie poruszać z maksymalnym obciążeniem, ważne jest wyposażenie go w prawidłowo dobraną jednostkę napędową. W większości lawet pomocy drogowej, znajdziemy ekonomiczne silniki diesla, zwykle wyposażone w turbosprężarkę. Pozwala to dodatkowo zwiększyć moment obrotowy samochodu, ułatwiając ruszanie, kiedy pojazd jest załadowany. Dla zapewnienia odpowiednich osiągów oraz poprawy komfortu pracy, minimalna moc silnika wynosi zazwyczaj w granicach 100 KM.


Kabina autolawety

Autolaweta pomocy drogowej jest najczęściej obsługiwana przez jedną osobę – kierowcę, a zarazem operatora. W kabinie lawety, podobnie jak w innych samochodach dostawczych, jest miejsce dla trzech osób. Kierowcy i dwóch pasażerów. Miejsca te najczęściej są zarezerwowane dla kierowcy samochodu wymagającego pomocy i jednego pasażera. W sytuacji, jeśli uszkodzonym pojazdem podróżowało więcej osób i nie zmieszczą się one do kabiny autolawety, na miejsce dostarczany jest samochód zastępczy lub pasażerowie organizują sobie transport we własnym zakresie. Autolawety Lublin pracują przez całą dobę, niezależnie od pory roku. To z kolei wymaga, aby kierowcy mieli zapewniony dobry komfort pracy. Przede wszystkim chodzi o obecność sprawnej i wydajnej klimatyzacji, a zimą o obecność niezależnego ogrzewania postojowego, tzw. webasto. Pozwala ono dogrzewać kabinę, bez potrzeby uruchamiania silnika i niepotrzebnego zużywania dużych ilości paliwa. Nowoczesna autolaweta z Lublina, będzie wyposażona w wiele innych ciekawych udogodnień. Mogą to być ekrany LCD, na których będzie wyświetlany obraz z kamer cofania i kamer umieszczonych na tylnej ścianie kabiny. Pozwala to kierowcy kontrolować bezpieczeństwo przewożonego ładunku, bez potrzeby zerkania w lusterko wsteczne. Większe modele autolawet, często poruszających się na trasach międzynarodowych, mogą być dodatkowo wyposażone w przestrzeń sypialnianą. Jest to miejsce do spania kierowcy, wyposażone w składane łóżko lub materac. Zakup takiej autolawety jest uzasadniony wtedy, jeśli ma ona służyć do importu samochodów z dalekich krajów Europy.


Laweta

Kolejnym istotnym elementem autolawety jest ta część pojazdu, na której przewożone są samochody lub inne ładunki. Jest to płaska powierzchnia, wykonana z grubej blachy nierdzewnej, w której wykonane są specjalne otwory. Służą one do zamocowania pasów transportowych, używanych od unieruchomienia przewożonego ładunku. Pasy takie wyposażone są w specjalne napinacze, a na każdym końcu znajdują się metalowe okucia w postaci haków. Wpina się je w otwory, a następnie napinaczami naciąga pas, eliminując luzy. W ten sposób pojazd zostaje bezpiecznie przymocowany do podłogi lawety. By jednak auto mogło się dostać na autolawetę, należy mu zapewnić możliwość wjazdu na nią. Są dwie możliwości jak to zrobić. Pierwsza z nich to wykorzystanie najazdów. Są to dwie niezależne rampy, ręcznie lub automatycznie wysuwane z dolnej części lawety. Opierają się one na podłożu, tworząc swoisty pomost, którym samochód może dostać się na autolawetę. W przypadku, jeśli samochód nie może na nią wjechać o własnych siłach, bo np. ma uszkodzony silnik, wykorzystuje się wciągarkę linową, umieszczoną za tylną ścianą kabiny pasażerskiej. Wciągarka może występować w odmianie elektrycznej lub spalinowej. Zdecydowanie większą moc ma wciągarka spalinowa i właśnie w taką warto inwestować, jeśli chcemy aby autolaweta, poradziła sobie z każdym zleceniem.

Autolawet może być wyposażona w ruchomą platfotmę. Pozwala to na jej opuszczenie z ramy samochodu, bez konieczności stosowania najazdów. Ułatwia to załadunek bardzo mocno uszkodzonych samochodów, w których np. uszkodzone zostało zawieszenie lub wręcz odpadły koła i należy samochód po prostu wciągnąć na platformę autolawety. Sterowanie pracą platformy może się odbywać na kilka sposobów. Z wnętrza kabiny samochodu, przy pomocy manipulatorów umieszczonych w zamykanej, zewnętrznej skrzynce, jak również przy pomocy bezprzewodowego panelu operatora. To ostatnie rozwiązanie jest najwygodniejsze, ponieważ pozwala zająć takie miejsce, które zapewnia najlepszy widok na całą sytuację.

 

 

fot. mat. sponsora