Jak zmienić złe nawyki żywieniowe?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że za nasze zdrowie w dużej mierze odpowiadają nawyki żywieniowe. Najlepiej, aby były dobre. Niestety w praktyce okazuje się, że większość ludzi ma z tym duży problem. Jak wyeliminować złe nawyki żywieniowe? Czy to w ogóle możliwe?

Nawyki żywieniowe – dlaczego tak trudno je zmienić?

Nawyki żywieniowe kształtujemy przez całe życie. Zaskakujące zatem, jak łatwo je zmienić na złe i jak trudno potem to naprawić. Specjaliści są jednak zgodni co do tego, że za tę zależność odpowiada przede wszystkim ilość przetworzonej żywności, do której wszyscy mamy bardzo łatwy dostęp. Niekiedy nawet łatwiejszy niż do zdrowych alternatyw.

Ludzie z natury lubią wygodę i przyzwyczajanie się. Wszyscy przyzwyczailiśmy się natomiast do wygody, jaką zapewnia przetworzona żywność. Często nie trzeba jej wcale przygotowywać i jest dodatkowo smaczna. Zły nawyk bardzo nam pasuje, chociaż jest jednocześnie szkodliwy. Dużą rolę w dzisiejszych czasach odgrywa też uzależnienie od cukru. Jest równie silne, co uzależnienie od narkotyków, ale mało kto zdaje sobie z tego sprawę.

Sposoby na zmianę nawyków żywieniowych

Zmiana złych nawyków żywieniowych nie jest łatwa. Na szczęście nie jest też niemożliwa. Jak się okazuje, aż trzy rozwiązania uznawane są za skuteczne w większości przypadków.

1) Metoda małych kroków

Nie łudź się, że zmienisz nawyki żywieniowe z dnia na dzień. To praca, która zajmuje wiele czasu i mało kiedy wszystko idzie jak z płatka. Można sobie jednak ten proces nieco ułatwić, wdrażając metodę małych kroków. To sposób, który polega na wprowadzeniu jedynie części zmian. Dla przykładu – jeśli chcesz zrezygnować ze słodyczy, nie odstawiasz ich z dnia na dzień. Postanawiasz sobie, że dzisiaj zjesz cukierka mniej, a za tydzień będą to już dwa.

2) Dieta pudełkowa

Jeśli nie masz wystarczająco motywacji lub po prostu brakuje ci czasu na wdrażanie zmian, możesz skorzystać z usług cateringu dietetycznego z Poznania. To coraz popularniejsze rozwiązanie na zmianę złych nawyków żywieniowych, a dodatkowo jest też skuteczne. Tego typu dietę komponują bowiem i dietetycy, i kucharze. Posiłki są zdrowe, ale także smaczne i syte. Zwykle już po 3 tygodniach na diecie pudełkowej można zauważyć mniejszą chęć na “zakazane” przekąski.

3) Zdrowe zamienniki

Złe nawyki żywieniowe można też zmienić, wprowadzając do jadłospisu zdrowe zamienniki. Dobrym przykładem są choćby słodycze. Czasami wystarczy jedynie miód, aby zaspokoić chęć na słodkości. Nie ulegaj jednak wszystkim sklepowym fit zamiennikom. Po przeczytaniu składu zwykle okazuje się, że takie płatki czy batonik są pełne sztucznych dodatków.

(tekst i fot. mat. partnera)