23 kwietnia 2024

Mania pozytywnego grania w Jedynce

W miesiącu kwietniu, w ramach uczestnictwa SP Nr 1 w programie „Szkoła Pozytywnego Myślenia” włączyliśmy się w wykonanie wyznaczonego szkołom zadania, polegającego na opracowaniu gier z serii „Dbam o siebie-dbam o innych”.

 

Pozytywne gry w różnej formie były tworzone i testowane przez klasy oraz grupy uczniów,

w tym grupę dzieci ze świetlicy. Wspólne przygotowywanie gier, wymyślanie nazw, opracowywanie reguł gry, testowanie, sprawiło wiele radości i dostarczyło pozytywnych przeżyć. Dodatkowo dzieci uczyły się jak dbać o siebie i o inne osoby, poznawały zasady zdrowia, bezpieczeństwa, pozytywnego myślenia na co dzień.


Gra „ Dywanik zdrowia i bezpieczeństwa”, klasa 3a

Dnia 13.04.2018r. uczniowie klasy 3a Szkoły Podstawowej Nr 1 w Hrubieszowie, wraz ze swoją panią wychowawczynią Małgorzatą Serafin oraz panią pedagog Martą Kuczyńską włączyli się w kwietniową akcję tworzenia gry planszowej „Dbam o siebie, dbam o innych”, w ramach programu „Szkoła Pozytywnego Myślenia”.

Podczas jednej godziny lekcyjnej udało się zrealizować pomysł na grę, którą stworzą wszyscy uczniowie. Gra została nazwana „Dywanik zdrowia i bezpieczeństwa”, ponieważ plansza do gry powstała na podłodze, w formie dywanika. Poszczególne części planszy „dywanika” powstały w pięciu grupach tematycznych. Następnie złączono prace wszystkich grup, zgodnie z kolejno ponumerowanymi polami.

Gra pozwoliła wykorzystać ruch, przestrzeń, wspólną zabawę a także utrwaliła zasady dbania o zdrowie, bezpieczeństwo oraz o dobry nastrój każdego członka grupy.

Dużym atutem tej gry jest to, że na jej wykonanie i „przetestowanie” wystarczy jedna jednostka lekcyjna. O tym, jak wiele radości sprawiła konstruktorom wspólna zabawa świadczą wesołe zdjęcia. Gra polecana jest wszystkim klasom jako integrująca i edukacyjna zabawa.


Gra „Inny Świat”, klasa 3c

Gra powstała podczas zajęć dodatkowych w klasie 3c i opracowana została przez grupę uczniów tej klasy pod kierunkiem wychowawczyni, p. Moniki Korneluk. Uczniowie opracowali zasady gry podkreślającej rolę „pozytywnego myślenia”, dzięki któremu powstaje „Inny świat”. Grę można wykorzystać na zajęciach edukacyjnych oraz wychowawczych np. na lekcji etyki.


Gry planszowe: „Wielki maraton sportowy” „Dom pomocny”, „ Zwalczamy fast-foody i słodycze”, „Pomocny las”, „Dzikie zwierzaki”, klasa 4a

W dniu 13.04.2018r. podczas zajęć wychowawczych, prowadzonych w kl. 4a przez pedagoga szkolnego Martę Kuczyńską powstało pięć gier planszowych, których tematyką było pomaganie innym a także dbanie o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną.

Uczniowie podzieleni na grupy stworzyli pięć bardzo pozytywnych gier, w których premiowane było pozytywne myślenie oraz dbanie o innych. Twórcy gier wykorzystali przyniesione na zajęcia różnego rodzaju figurki bajkowe oraz figurki zwierząt.


Gra „Dbam o siebie- dbam o innych” świetlica szkolna

Podczas zajęć świetlicowych, uczniowie z klas 1-3, pod kierunkiem pań: Ewy Filipowicz-Sidorczuk oraz Renaty Danilczuk, opracowali dużych rozmiarów grę, która służy wszystkim dzieciom w świetlicy. Gra wykorzystuje ćwiczenia gimnastyczne, zagadki dotyczące zasad prawidłowego dbania o siebie oraz o innych. Mogą w nią grać dzieci
z różnych oddziałów i dzięki temu grupa świetlicowa się integruje.


Gry „Dobry wybór” oraz „ Nasze bezpieczeństwo” ; wspólna na praca uczniów z klas 4b, 4c, 5a, 5c, 7b na zajęciach dodatkowych

Gry powstały na zajęciach terapeutycznych prowadzonych przez pedagoga szkolnego Martę Kuczyńską. Wykonanie gier stało się okazją do integracji uczniów z różnych klas przy wykonaniu wspólnego zadania. Do wykonania gier posłużyły kartony, flamastry, plastelina, kolorowe karteczki. Podczas gry uczniowie wykonując „pytania i wyzwania” utrwalali prawidłowe zasady dbania o zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach życia codziennego.

W miesiącu kwietniu w naszej szkole zapanowała „Mania pozytywnego grania”.

Gry stworzone przez uczniów Szkoły Podstawowej Nr 1 w Hrubieszowie podkreślają nieocenioną rolę uśmiechu i pozytywnego nastawienia do życia w pokonywaniu codziennych trudności. Dodatkową zaletą tworzenia i testowania gier była super zabawa oraz promowanie twórczych pomysłów uczniów.

 

Marta Kuczyńska, koordynator „Szkoły Pozytywnego Myślenia” w SP Nr 1 Hrubieszów

fot. SP nr 1