Metoda Krakowska – co powinieneś wiedzieć?

Słyszałeś już o Metodzie Krakowskiej? Zastanawiasz się czy warto zainteresować się tą formą terapii? Jak skorzystać z pomocy specjalisty?

Reklamy

Metoda Krakowska to obecnie bardzo popularna metoda pracy z dzieckiem zaburzonym. Autyzm, zespoł Aspergera, alalia, zagrożenie dysleksją itd. to zaburzenia kwalifikujące dziecko do terapii. Na czym polega Metoda Krakowska? Jakie przynosi efekty i jak znaleźć certyfikowanych terapeutów tej Metody?

Dlaczego Metoda Krakowska?

Po pierwsze warto wspomnieć, że ta forma terapii dla dzieci z zaburzeniami rozwoju została opracowana i wdrożona w Polsce, przez polskich specjalistów w Krakowie (nazwa terapii pochodzi od nazwy miasta, w którym się narodziła). Po drugie, jej zasady i założenia są bardzo logiczne i opierają się na najnowszych badaniach naukowych. Po trzecie – Metoda Krakowska ma świetne osiągnięcia. Po kolei omówmy te trzy aspekty.

Za twórcę Metody Krakowskiej uważa się profesor Jagodę Cieszyńską. Krakowski Zespół Diagnozy i Terapii prowadził badania nad wpływem wczesnej nauki czytania na dzieci niesłyszące i niedosłyszące, które to badania zostały rozszerzone na dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

Co można powiedzieć o podstawach naukowych tej terapii? Otóż Metoda Krakowska to terapia neurobiologiczna. Opiera się na badaniach dotyczących funkcjonowania i rozwoju mózgu. Komórki nerwowe w mózgu mogą tworzyć się przez cały czas, a ich powstawanie uzależnione jest od wpływu czynników pochodzących z zewnątrz, ze środowiska. Poprzez kontrolowaną i zaplanowaną stymulację mózgu można mieć więc wpływ na tworzenie się nowych struktur, a co za tym idzie nowych funkcji. Zauważono także, że dobry wpływ na stymulację mózgu ma naśladowanie czynności pokazywanych oraz ich częste powtarzanie. Wszystkie te elementy przekładają się na skuteczność terapii Metodą Krakowską.

O efektach terapii można dowiedzieć się z różnych wypowiedzi rodziców i terapeutów zamieszczanych na blogach czy różnych portalach tematycznych.

W jaki sposób skorzystać z terapii?

Jeśli rodzic ma podejrzenia, co do prawidłowości rozwoju swojego dziecka, to nie może tego ignorować. Im szybciej rozpocznie się terapię, tym większe szanse na wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań dziecka i powrót do prawidłowego rozwoju. Dlatego specjaliści zachęcają, aby nie czekać na wyniki testów określających na jakim poziomie rozwoju znajduje się dziecko. Najlepiej znaleźć certyfikowanego terapeutę w swojej okolicy – można skorzystać z oficjalnej strony Metody Krakowskiej i podanego tam zestawienia gabinetów i terapeutów pracujących według Metody Krakowskiej. Certyfikowany terapeuta na pierwszym spotkaniu z dzieckiem ustali plan pracy i omówi go z rodzicami lub opiekunami dziecka. I od drugiego spotkania zaczyna się intensywna praca z dzieckiem. Oczywiście warto zapisać się na testy wykonywane w Krakowie przez dr Korendo lub profesor Cieszyńską, ale czas oczekiwania w kolejce jest dość długi, dlatego lepiej od razu zacząć terapię, a testy wykonać w trakcie.

Rola rodziców w Metodzie Krakowskiej

Jak już wspomnieliśmy powyżej rodzice mają bardzo ważna rolę – to od nich zależy jak szybko dziecko otrzyma fachową pomoc. Nie warto zwlekać. Jeśli okaże się, że dziecko rozwija się prawidłowo to bardzo dobrze, ale jeśli nie – to szybkość podjęcia terapii ma zasadnicze znaczenie.

Po drugie rodzice lub opiekunowie dziecka są w pełni zaangażowani w proces pracy z dzieckiem. Metoda Krakowska zakłada, że dziecko ćwiczy każdego dnia. Oczywiste więc jest, że to rodzice muszą wykonać większą część pracy z dzieckiem w domu. Dzieje się to pod kontrolą terapeuty i w ściśle określony sposób. Jednak determinacja i wytrwałość rodziców są bardzo ważne.

Metoda Krakowska to skuteczna terapia dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

­

(tekst i fot. mat. partnera)