24 kwietnia 2024

Możliwość połączeń kolejowych z Hrubieszowem zamknięta na długie lata?

Nie możemy zaakceptować zapisów projektu planu w formie jaką mają one obecnie. Zamyka on bowiem na długie lata możliwość uruchomienia kolejowych połączeń pasażerskich na posiadających ogromny potencjał trasach Zamość – Hrubieszów i Zamość – Biłgoraj, zakładając w zamian uruchamianie w tych relacjach dotowanych linii autobusowych!

Aktualnie (od 15 stycznia do 14 lutego) trwają konsultacje społeczne projektu planu transportowego województwa lubelskiego. Jego treść można znaleźć tutaj:
 
 
Nie chciałbym prawić banałów, ale przypomnę iż jest to dokument arcyważny! To on będzie stanowić podstawę administracyjną dla organizacji wszelkich dotowanych przez województwo linii komunikacyjnych (tak kolejowych jak i autobusowych) przez co najmniej najbliższą dekadę! To od zapisów w nim zawartych zależeć będzie gdzie w województwie lubelskim w najbliższych kilkunastu latach pojadą pociągi i w jakiej ilości! Dla tego też myślę, że nikt komu leży na sercu przyszły rozwój tego kawałka naszej ojczyzny, nie powinien przejść obojętnie wobec zapisów przedłożonej pod konsultacje wersji planu.
 
Opinie i uwagi można składać do 14 lutego 2014, na adres: 
 
 
lub w tradycyjnej formie na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, Departament Polityki Transportowej i Drogownictwa, ul. Lubomelska 1-3, 20-072 Lublin. Forma uwag i opinii jest dowolna.

Myślę, że nie możemy zaakceptować zapisów projektu planu w formie jaką mają one obecnie. Zamyka on bowiem na długie lata możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich na posiadających ogromny potencjał trasach Zamość  –  Hrubieszów i  Zamość –  Biłgoraj, zakładając w zamian uruchamianie w tych relacjach dotowanych linii autobusowych! Na to nie można się zgodzić zwłaszcza, że trasy te zakwalifikowano do obsługi transportem drogowym nie tylko bez przedstawienia żadnych argumentów, lecz także nie biorąc pod uwagę obiektywnych faktów, które pokazują jasno, że kolej w obsłudze tych tras sprawdziłaby się dużo lepiej! Nie spojrzano w przyszłość, nie wzięto pod uwagę zachodzących w Zamościu, Hrubieszowie i Werbkowicach zmian, lecz z góry skazano region na komunikacyjną marginalizację. Nie tego oczekuje się od dokumentów które mają kształtować nasz poziom życia na kolejne kilkanaście lat. Szczegółowe argumenty na poparcie tej opinii pozwoliłem sobie opisać szerzej w serwisie Lubelskakolej.net: 
 
 
Jeśli wiec chcemy w przyszłości mieć możliwość dojazdu do Hrubieszowa pociągiem, jeśli chociaż w części zgadzacie się z argumentami, jakie przedstawiłem w tekście na Lubelskakolej.net – napiszcie o tym! 
 
Jeśli macie kontakt z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, społecznikami i samorządowcami – poinformujcie ich i poproście aby również przesłali swoje opinii i uwagi.
 
To nie jest z naszej strony jako społeczeństwa jakieś dopraszanie się o misję publiczną, to jest prośba o rozsądek przy planowaniu przyszłości i należne miejsce w sieci transportowej województwa.
 
Korzystajmy z konsultacji społecznych – po to one są.

 
 
Bartosz Sojda