16 kwietnia 2024

Przystanki w Zamościu a powrót pociągów do Hrubieszowa

Piszę dziś do Państwa w związku z wydarzeniem, które co prawda dotyczy kolei w Zamościu ale ma szanse mieć wpływ także na dostępność komunikacji kolejowej z Ziemi Hrubieszowskiej.

Otóż za niewiele ponad miesiąc wraz z korektą rozkładu jazdy, która wchodzi w życie od 14 czerwca tego roku, zostaną otwarte dwa zupełnie nowe przystanki kolejowe na terenie miasta Zamość,

Więcej m.in. tutaj:

http://www.dziennikwschodni.pl/zamosc/n,150129627,kolej-blizej-centrum-nowe-przystanki-w-zamosciu.html

Pierwszy z nich – Zamość Wschód – zlokalizowany jest na os. Zamoyskiego tuż obok ZSP nr 3 zwanego popularnie „elektrykiem”. Natomiast drugi  – Zamość Starówka – powstał w samym sercu miasta u zbiegu ulic Peowiaków, Partyzantów i Wyszyńskiego.

A zatem po wielu latach doczekamy się momentu w którym z pociągu w Zamościu nie będzie trzeba wysiadać koło ZOO w zachodniej części miasta.  Jest to zasadnicza zmiana także dla perspektyw powrotu połączeń kolejowych do Hrubieszowa, gdyż dzięki tej inwestycji, już teraz przy obecnym stanie linii kolejowej łączącej Zamość z Hrubieszowem, moglibyśmy pokonać tą trasę „szynobusem” w około 60 minut. I co więcej dotrzeć do samego centrum miasta lub ewentualnie wysiąść na os. Zamoyskiego w pobliżu szkoły i krytej pływalni.

Warto zatem wykorzystać tą szansę i już teraz działać na rzecz powrotu połączeń kolejowych na Ziemię Hrubieszowską, nawet jeśli miałoby się to odbywać etapami od początkowo kilku pociągów w dobie jak miało to miejsce np. w Parczewie czy sezonowo we Włodawie.

Z informacji nieoficjalnych jakie do mnie dotarły wiem, iż w związku z zamojskimi inwestycjami powrotem połączeń kolejowych zainteresowało się także (po wielu latach obojętności)  hrubieszowskie starostwo. Ma być nawet zaplanowana rozmowa na ten temat z wicemarszałkiem.  Wydaje się więc, że warto  ten temat zgłębić by nadać sprawom szybszy obrót, bo tak właśnie zaczynały się przed kilkoma laty starania o powrót pociągów ze strony samorządowców z Chełma i Włodawy.

Ważne jest też by wiedzieć czego się chce jeśli chodzi o ofertę kolejową i mieć ustaloną listę obszarów problemowych w których rozwiązaniu kolej byłaby najbardziej przydatna. Na łamach Lubelskakolej.net (http://lubelskakolej.net/wp/nastepny-krok/) taką krótką analizę przeprowadziłem także dla potrzeb ewentualnych negocjacji samorządowców.

A zatem jeśli zgadzacie się Państwo przynajmniej z częścią zawartych tam twierdzeń i pomysłów lub po prostu widzicie szansę powodzenia dla starań o powrót pociągów pasażerskich na odcinek Zamość – Hrubieszów,  będę bardzo wdzięczny za pomoc w  tym temacie.

Na przykład poprzez wzmiankę na łamach LubieHrubie o nowych przystankach wraz ze skondensowanym podsumowaniem tego, że pociągi są nam potrzebne i warto się o nie starać nawet jeśli miałyby wracać etapami.

Do e-maila załączyłem plik tekstowy z bardziej czytelnymi tabelami (oczywiście do wykorzystania). Pismo z podobną analizą wysłaliśmy też do samorządów z Hrubieszowa i Werbkowic.

Myślę, że warto i trzeba próbować starań w tym temacie bo w zasadzie już teraz zostajemy ostatnim powiatem w województwie, który ma tory (i to niezłej jakości!) a  nie ma dostępu do kolei pasażerskiej, chociażby w formie sezonowej.

 

Pozdrawiam, Bartosz Sojda

 

Plik do pobrania:

Analiza »