Skuteczne dbanie o florę bakteryjną jelit

Od stanu jelit zależy nasze zdrowie, nasza uroda, a przede wszystkim nasze życie. Otóż zły stan jelit potrafi doprowadzić do śmierci, ale dobry do długiego życia, o ile oczywiście nie dokuczają nam inne poważne schorzenia. Wszystko za sprawą tego, iż w jelitach kryje się flora odpowiadająca za właściwe funkcjonowanie i silną odporność. Jak zatem skutecznie dbać o florę bakteryjną jelit?!

Reklamy

 

Nie takie straszne jak się je maluje

Bakterie i grzyby to mikroorganizmy organizmy, które przeważnie żyją w innych organizmach. Niektórych trzeba się pozbywać, bo powodują mniej i bardziej groźne choroby. Innych pozbywać się nie trzeba, a wręcz należy zabiegać o to, aby w nas żyły, bo usprawniają nasze funkcjonowanie i naszą odporność. Takie pożyteczne bakterie egzystujące w naszym przewodzie pokarmowym i korzystnie na nas wpływające określa się mianem flory bakteryjnej jelit. 


Flora bakteryjna jelit

Na florę bakteryjną żyjącą w jelicie cienkim, jelicie grubym i odbytnicy składają się: bacteroides, bifidobacterium, clostridum, escherischia coli, eubacterium, lactobacillus, ps. aeruginosa, staphylococcus. Bacteroides, bifidobacterium oraz lactobacillum to bakterie występujące najliczniej, które wykorzystują składniki żywności, hamują patogeny, syntezują witaminy i dokonują immunomodulacji. Bakterie te przez część jelitową działają korzystnie na cały organizm.


Biotyki kontra antybiotyki

Mianem biotyków określa się trzy substancje: probiotyki, prebiotyki i synbiotyki. Probiotyki zawierają pożyteczne dla organizmu bakterie. Prebiotyki zawierają składniki stymulujące rozwój pożytecznych dla organizmu bakterii. Synbiotyki stanowią połączenie probiotyków i prebiotyków, bo zawierają zarówno pożyteczne dla organizmu bakterie, jak też składniki stymulujące ich rozwój. Mianem antybiotyków określa się z kolei substancje zawierające szkodliwe dla organizmu bakterie – z jednej strony wyniszczają one bakterie powodujące choroby, ale z drugiej strony wyniszczają też te odpowiadające za zdrowie. Antybiotyki stosuje się więc przy różnego rodzaju chorobach wirusowych, bakteryjnych i niektórych grzybicznych. Aby jednak antybiotykoterapia nam pomogła zbytnio nas przy tym nie wyniszczając, trzeba wówczas jeszcze bardziej dbać o zażywanie biotyków.


Produkty zawierające pożyteczne bakterie

Pożytecznych dla organizmu bakterii można dostarczać na dwa sposoby. Jeden sposób to stosowanie suplementów diety w postaci probiotyków, prebiotyków i synbiotyków dostępnych w każdej aptece. Zawierają one głównie bakterie ze szczepu lactobacillus. Drugi sposób to stosowanie diety bogatej w bakterie. Wśród produktów spożywczych tego typu wymienia się trzy grupy. Pierwszą grupę stanowią kiszonki. Liczne szczepy bakterii występują w kiszonej kapuście, kiszonych ogórkach i kiszonych buraczkach – produkty te są smaczne i mają przy tym naprawdę zdrowe właściwości. Drugą grupę stanowią produkty mleczne. Chodzi przede wszystkim o wszelkie jogurty, a zwłaszcza takie jak Danone Activia i probiotyk Jogurt L+. Trzecią grupę stanowią cytrusy. W pomarańczach, grejpfrutach, cytrynach, limonkach i mandarynkach znajdują się substancje korzystnie działające na rozwój flory bakteryjnej.

 

fot. mat. sponsora