24 kwietnia 2024

Staszic: Warsztaty dziennikarskie z reporterem „Ekspresu Reporterów” i wydawcą programu TVP INFO

Na zaproszenie Stowarzyszenia Staszic Zespół Szkół nr 2 w Hrubieszowie gościł reporterkę „Ekspresu Reporterów i wydawcę programu TVP INFO – panią Kingę Dobrzyńską zd. Zderkiewicz, absolwentkę szkoły. Spotkanie miało miejsce tuż przed feriami zimowymi.

Zespół Szkół nr 2 (Staszic) od wielu lat w swojej ofercie zajęć dodatkowych dla młodzieży proponuje uczniom zajęcia dziennikarskie (radio szkolne RTM Staszic, gazeta szkolna „Stasiek”). W ramach działalności radia i gazety opiekunowie organizują spotkania warsztatowe z dziennikarzami prasowymi, radiowymi i telewizyjnymi. Uczniowie pasjonujący się pracą mediów mają okazję podnosić swoje umiejętności zarówno na terenie szkoły jak i w profesjonalnych studiach ośrodków telewizyjno – radiowych w Lublinie i Warszawie.

Tym razem na zaproszenie Stowarzyszenia Staszic z inicjatywy p. Anny Jańczuk gościliśmy w szkole reportera „Ekspresu Reporterów i wydawcę programu TVP INFO – panią Kingę Dobrzyńską zd. Zderkiewicz, absolwentkę naszej szkoły. Spotkanie miało miejsce tuż przed feriami zimowymi.

Od samego początku warsztatów prowadząca podkreślała, ze najważniejszymi cechami dobrego dziennikarza są pasja, zaangażowanie, otwarcie się na innego człowieka i empatia. Stała praca nad własnym warsztatem dziennikarskim, poszukiwanie nowych i ciekawych tematów oraz realizacja założonego celu mogą stać się ogromną podporą w walce z bezdusznością przepisów, a co za tym idzie pomóc wielu ludziom. Jak zwierzyła się uczestnikom spotkania pani redaktor, to właśnie możliwość niesienia pomocy i realne skutki takich działań były czynnikiem decydującym i motywującym ją nie tylko do podjęcia pracy dziennikarza, ale także wytrwania w tym trudnym emocjonalnie zawodzie.

P. Kinga Dobrzyńska po zakończeniu studiów pedagogicznych rozpoczynała swoją pracę w mediach od mało dziennikarskiej posady, która nawet nie miała konkretnej nazwy, a polegała na wykonywaniu wszelkich zadań zleconych przez wydawcę programu dla dzieci, pt. „Ciuchcia”(o Kulfonie i żabie Monice) z pchaniem wózka na planie włącznie. Upór naszego gościa i jej zaangażowanie w pracę zostały docenione przez wspomnianego wydawcę, który wkrótce zaproponował jej przyłączenie się do zespołu redaktorskiego. I tak się zaczęło… Dziś p. redaktor Dobrzyńska sama decyduje o tym jakie tematy zostaną poruszone w programie. jako wydawca TVP INFO organizuje wywiady z prezydentem RP, premierem i innymi politykami, pracuje zarówno na planach filmowych (przyjaźni się z aktorką Magdaleną Różczką) jak i w kabinie pilota.

Głównym tematem warsztatów był sposób na realizację reportażu. Wraz z uczniami pani redaktor przebrnęła przez wszystkie jego etapy, omawiając je kolejno, podając przykłady i przestrzegając przed najczęstszymi błędami przytrafiającymi się nawet najlepszym. Najważniejszą rzeczą jest wyzbycie się rutyny i podejście do pracy jak najbardziej obiektywnie. Kiedy ten warunek jest spełniony przystępujemy do poszukiwania pomysłu na reportaż (pomysł musi budzić ciekawość przede wszystkim u reportera, by ten z kolei mógł przyciągnąć atencję widzów, słuchaczy lub czytelników do poruszanego problemu). Potem rozpoczyna się czas żmudnych poszukiwań odpowiednich miejsc oraz osób związanych z tematem bezpośrednio, ale i pośrednio, bo mających wpływ np. na opinię lokalnych mieszkańców. Następnie dochodzi do rozmów, jeszcze bez kamer i mikrofonów. Dziennikarz bardzo często pełni tu rolę powiernika i stanowi jedyną nadzieję na zmianę. Dlatego tak ważna jest empatia ze strony reportera, a potem pojawia się dylemat, czy nie nadużyje on zaufania ludzi, których chce przedstawić w reportażu. Obciążenie emocjonalne to najtrudniejsza sprawa, jaką musi pokonać redaktor realizujący dany temat. Najczęściej po ukazaniu się reportażu, jego autor monitoruje postęp w sprawie, co jeszcze bardziej wzmacnia jego więź z bohaterami reportażu.

Uczniowie byli pod ogromnym wrażeniem pracy reporterskiej. Pasja, z jaką o swoim zawodzie opowiadała p. Kinga Dobrzyńska udzieliła się wielu uczestnikom warsztatów. Owocem spotkania, oprócz bezcennej wiedzy, jest także bogaty materiał audio do wykorzystania przez szkolnych dziennikarzy w szkolnym radiu i gazecie.