20 kwietnia 2024

Technika śrutowania metalu przy zabezpieczeniach antykorozyjnych elementów mostowych i konstrukcyjnych

Śrutowanie metali – charakterystyka procesu

Zanim na powierzchnię zostaną naniesione zabezpieczenia antykorozyjne w pierwszej kolejności należy pozbyć się starych warstw lakieru, farb i rdzy. W tym celu na mniejszych powierzchniach stosuje się piaskowanie lub śrutowanie na sucho lub mokro. Służą do tego specjalnie przystosowane komory.

Jednak w wielu wypadkach podczas prac na mostach i niedemontowalnych konstrukcjach stalowych, nie ma możliwości przetransportować ich do firmy zajmującej się śrutowaniem. Dlatego realizuje się zadania przy pomocy wysokociśnieniowych maszyn pneumatycznych, które realizują ścieranie powierzchniowe w dowolnej lokalizacji.

Efekty uzyskiwane przy pomocy śrutowania

Do budowy elementów konstrukcyjnych mostów wykorzystuje się szkielety prętowo-cięgnowe. Wystawione są na działania zmiennych warunków atmosferycznych, które degradują powierzchnie i pogarszają właściwości wytrzymałościowe komponentów. Kluczowe znaczenie mają zabezpieczenia antykorozyjne, jednak przed ich aplikacją należy dokonać śrutowania.

W efekcie uzyskuje się powierzchnię oczyszczoną z rdzy, farb i zanieczyszczeń. Proces ten pozwala na dotarcie do trudnodostępnych miejsc i oczyszczenie ich. Konstrukcja nie jest jednak idealnie gładka, co pozwala na odpowiednie przywieranie warstwy antykorozyjnej. Do procesu wybiera się granulat o odpowiedniej wielkości stosownej do grubości i twardości elementów, aby cały proces mógł być wykonany sprawnie i skutecznie.

Śrutowanie mostów i konstrukcji stalowych na sucho jest w zasadzie jedna z głównych metod konserwacji i renowacji tych elementów. Dzięki niej możliwe jest przywrócenie im dawnej świetności przez usunięcie zniszczeń powierzchniowych i zabezpieczenie powierzchni przed rdzą.

(tekst i fot. mat. partnera)