18 kwietnia 2024

Ubezpieczenie przesyłki – kiedy warto?

Nie wszyscy użytkownicy korzystający z usług firm kurierskich zdają sobie sprawę, że ich paczki mogą zostać dodatkowo ubezpieczone. Na czym dokładnie polega takie ubezpieczenie? Kiedy warto zdecydować się na tę usługę i jak ją zamówić? Jak zadbać o bezpieczeństwo swoich paczek?

Na czym polega ubezpieczenie przesyłki kurierskiej?

Wbrew pozorom, każda paczka realizowana przez firmy kurierskie jest ubezpieczona. Większość przewoźników oferuje ubezpieczenie paczki w standardzie. Nie zawsze jest to jednak rozwiązanie idealne, ponieważ ubezpieczenie działa tylko do określonej kwoty – jej wysokość jest zależna od firmy i może wynosić od kilkuset do nawet 5000 złotych . Oznacza to w praktyce, że jeśli towar o wyższej wartości zostanie uszkodzony lub zgubiony, klient może otrzymać odszkodowanie wyłącznie stanowiące równowartość wykupionej kwoty ubezpieczenia.  Należy jednak pamiętać, że do uzyskania odszkodowania niezbędne będzie precyzyjne wykazanie, że wina leży po stronie przewoźnika, a także przedstawienie dokumentów potwierdzających wartość roszczenia oraz nadanie paczki.

Kiedy warto ubezpieczyć dodatkowo przesyłkę kurierską?

Z myślą o przesyłkach, które prezentują większą wartość finansową, firmy kurierskie oferują swoim klientom dodatkowe ubezpieczenie. W takim przypadku w formularzu należy podać wartość towaru, który będzie transportowany przez kuriera. Im jest ona wyższa, tym cena ubezpieczenia również będzie wyższa, ale klient ogranicza ponoszone ryzyko finansowe. Co prawda paczki ulegają uszkodzeniom, a tym bardziej zagubieniu niezwykle rzadko, ale zawsze istnieje taka ewentualność. Niezależnie od tego, czy zamawiamy kuriera tradycyjnie, czy poprzez jednego z brokerów kurierskich, na przykład Sendit (https://www.sendit.pl/), taką opcję wystarczy zaznaczyć w formularzu wysyłkowym. Jakie przesyłki warto ubezpieczyć?  Praktycznie wszystkie, które prezentują znaczną wartość. Może to dotyczyć wartościowego sprzętu sportowego czy zaawansowanej elektroniki. Warto również pamiętać, że ubezpieczenie jest konieczne w przypadku paczek wysyłanych w formie przesyłki pobraniowej – chroni ono wówczas sprzedawcę przed stratami finansowymi w przypadku uszkodzenia przesyłki wysłanej do Klienta.

Jak zadbać o bezpieczeństwo przesyłek?

Nadawca może zrobić bardzo wiele, aby zredukować możliwość uszkodzenia towaru. Przede wszystkim, należy zapakować przesyłkę zgodnie z instrukcjami przygotowanymi przez firmę kurierską. W przystępny sposób zostało to opisane w poradnikach pakowania Sendit: https://www.sendit.pl/artykul/poradnik-pakowania.  Chodzi przede wszystkim o należyte zabezpieczenie zawartości paczki, m.in. poprzez stosowanie materiałów wypełniających i folii bąbelkowej, a także dopasowanie zabezpieczeń do przesyłanego towaru. Innego zabezpieczenia wymagają bowiem ubrania, a innego szkło czy ceramika.

Warto również pamiętać, że nie wszystkie przedmioty powinny być przesyłane poprzez firmę kurierską. Warto więc sprawdzić, czy nadawana przez nas przesyłka nie zawiera rzeczy z listy towarów zakazanych w wysyłce: https://www.sendit.pl/artykul/towary-zakazane-w-wysylce.  Jeżeli bowiem cokolwiek stanie się podczas realizacji przesyłki, nie tylko nie odzyskamy środków z ubezpieczenia, ale i możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez zawartość paczki, sprzątanie etc.

A co z odbiorcami paczek? Klienci, którzy martwią się o swoją przesyłkę, mają do dyspozycji przydatną usługę w postaci zaawansowanego śledzenia paczek. Wystarczy podać numer przesyłki, aby dowiedzieć się, na jakim etapie jest realizacja zamówienia i w którym miejscu aktualnie przebywa paczka. Więcej na temat zaawansowanego trackingu można przeczytać pod adresem: https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek.

(tekst i fot. mat. partnera)