Uprawiasz regularnie sporty – sprawdź jak chronić się przed urazami i kontuzjami

Sport to zdrowie, poprawa kondycji, polepszenie wydolności organizmu, doskonałe samopoczucie i większy optymizm. Każdy się z tym zgodzi, a przynajmniej potwierdzi, że lepiej ćwiczyć, by zachować sprawność. To szczególnie ważne, gdy dochodzimy do pewnego wieku i zdajemy sobie sprawę, że brak ruchu skutkuje problemami zdrowotnymi. Pamiętajmy jednocześnie, że sport potrafi też popsuć zdrowie, występując pod postacią urazów i kontuzji. Warto więc wiedzieć, jak się przed nimi chronić.

Reklamy

 

To zwłaszcza istotne dla osób regularnie uprawiających sport, bo ryzyko stłuczeń i obrażeń jest tu bardzo duże. Z drugiej strony osoby, które ćwiczą niemal codziennie, powinny być przygotowani na takie zdarzenia, aby żadna kontuzja nie popsuła planów treningu i zdezorganizowała codziennego funkcjonowania. Jeśli jesteśmy sportowcami-amatorami i marzymy o lepszych wynikach – niezależnie, czy mówimy o sportach zimowych, czy letnich – koniecznie powinniśmy przestrzegać pewnych reguł.

Obciążenia – nie przesadźmy z nimi

Przede wszystkim musimy zawsze dostosować obciążenia do możliwości organizmu. Pamiętajmy, że w każdym przypadku będą one inne, bo wszystko zależy od indywidualnych potrzeb. Każdy aktywny człowiek musi o tym pamiętać, a już szczególnie początkujący, którym ciężko wyczuć, na ile sobie mogą pozwolić. Przez to łatwo przesadzić i narazić się na niepotrzebny uraz.

Czym wzbogacić organizm?

Niezwykle ważne, aby nasz organizm był wzbogacany pożywieniem bogatym w witaminy i minerały. Najważniejsze są owoce i warzywa, ale czasem warto uzupełnić dietę o dobrej jakości suplementy.

Obuwie to podstawa

Chęci są ważne, ale mogą nie wystarczyć, gdy dobierzemy złe… obuwie. Tak, to od butów zależy bardzo wiele, bo pomagają chronić ciało przed kontuzjami. Potwierdzi to każdy biegacz, który w trakcie treningu pokonuje wiele kilometrów, ale również inni sportowcy grający w koszykówkę, piłkę nożną, siatkówkę czy tenis ziemny. Mówiąc dosadnie – sportowe obuwie to podstawa!

Używki precz!

Z jednej strony zdrowe odżywianie, z drugiej ograniczenie kawy, alkoholu i papierosów. Z tych ostatnich to w ogóle powinniśmy zrezygnować, nawet, jak nie zamierzamy trenować, bo skracają nasze życie i narażają nas na liczne choroby. Jeśli chodzi o alkohol, to okazyjnie nie zaszkodzi, ale jak staramy się poprawić kondycję czy się odchudzić, to wyskokowe trunki nam w tym nie pomogą, ba, będą tylko przeszkadzać. A dlaczego kawa? Ponieważ wpływa na ograniczenie wchłaniania wapnia, a to oznacza słabsze, podatne na złamania, kości.

Nim zaczniemy trenować

Nie lekceważmy rozgrzewki, traktując ją po macoszemu. Tak naprawdę ma ogromny wpływ na to, jak podczas aktywności będzie reagować nasze ciało. Odpowiednio przeprowadzona rozgrzewka to zniwelowanie ryzyka kontuzji. Przed treningiem powinniśmy rozgrzewać ciało przez minimum pięć minut, a wykonywane ćwiczenia są w większości tymi, które poznaliśmy na lekcjach Wuefu. Róbmy więc przysiady, pompki, krążenia ramion, tułowia, nadgarstków, nóg, głowy, pajacyki, rowerki i wyskoki.

Czasem jednak, nawet jak będziemy przestrzegać wszystkich zaleceń, może się zdarzyć, że złapiemy kontuzję. Warto w tej sytuacji mieć wykupione ubezpieczenie nnw dla osób uprawiających sport, by w razie takiego zdarzenia uzyskać odszkodowanie. Wiele osób o tym nie myśli – do czasu, aż podczas treningu nie przytrafi się jakiś przykry incydent.

 

(tekst i fot. mat. sponsora)