25 kwietnia 2024

Wycieczka do Krakowa i Wieliczki

Kraków

W dniach 29 – 30 października 2008 r. odbyła się wycieczka turystyczno – krajoznawcza do Krakowa i Wieliczki. Brało w niej udział 47 uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 ( klasa IV „a”, „b” i „c”).

Z dziećmi pojechało pięciu opiekunów: p. Justyna Marcych , p. Ewa Sitnik – Pogwizd, p. Małgorzata Koniec, p. Wojciech Antoniuk i p. Anna Buta.

Pierwszego dnia udaliśmy się do dawnej stolicy Polski – Krakowa. Na początku zwiedziliśmy Zamek Wawelski, a przewodnik opowiedział nam o jego historii i dziełach sztuki. W drodze na Wawel przeszliśmy ulicą Franciszkańską i na chwilę zatrzymaliśmy się pod słynnym oknem papieskim. Dalej poszliśmy do katedry. Tam zwiedziliśmy królewskie sarkofagi oraz grobowce słynnych Polaków – A. Mickiewicza, J. Słowackiego, J. Piłsudskiego i innych. Weszliśmy też na wieżę, gdzie znajduje się ogromny Dzwon Zygmunta . Każdy pomyślał sobie życzenie i dotknął serca dzwonu.

Kolejnym punktem programu był Kościół Franciszkanów. Obejrzeliśmy tam witraż „Boga Ojca”. Następnie poszliśmy do Kościoła Mariackiego. Przyglądaliśmy się słynnemu ołtarzowi Wita Stwosza. O godzinie 16.00 wyszliśmy, aby wysłuchać hejnału. Potem poszliśmy do sukiennic, gdzie można kupić pamiątki. Na zakończenie dnia wszyscy udaliśmy się do największego w Polsce „Parku Wodnego”.

Ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Ogrodu Zoologicznego.

Niezapomniane wrażenie wywarła na nas również Kopalnia Soli w Wieliczce. Jest to najstarsze na ziemiach polskich przedsiębiorstwo solne, którego początki sięgają średniowiecza, fundament kultury i najchętniej odwiedzany polski obiekt turystyczny.

Wędrowaliśmy trzyipółkilometrowym odcinkiem, położonym na głębokości 135 metrów. Podziwialiśmy wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziora, dziesiątki rzeźb i płaskorzeźb solnych, grę świateł, pokaz „piekielnej jazdy” opuszczanych na linie górników, oryginalne urządzenia i sprzęt, zachowane ślady prac górniczych. Przeszliśmy korytarzami, którymi dawno temu wędrowali miedzy innymi Mikołaj Kopernik, Jan Matejko, Bolesław Prus, Henryk Sienkiewicz, Karol Wojtyła.

To była bardzo udana wycieczka!

***

Szkoła Podstawowa nr 3 w Hrubieszowie bardzo dziękuje organizatorom: Towarzystwu Przyjaciół Dzieci i Stowarzyszeniu Edukacyjnemu „Razem” oraz sponsorom: firma MEDIAEXPERT z Sandomierza i Sklep nr 6 w Hrubieszowie przy ulicy kolejowej.