24 kwietnia 2024

Wycieczka do Wieliczki

Uczniowie klasy II d ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” otrzymali nagrodę w postaci wycieczki do Kopalni Soli w Wieliczce.

Wycieczka była nagrodą w konkursie plastycznym KOBiZ i CEO „Ludzie gościńca. Wędrowcy, pielgrzymi, tułacze” zorganizowanego w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa.

Z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO wybraliśmy Wieliczkę, jako miejsce szczególnie atrakcyjne.

W dniu 16 maja 2008 r. wyruszyliśmy w 7 – godzinną podróż autokarem do Wieliczki. O godzinie 14. 30 przy wstępie do Kopalni Soli czekała na nas niespodzianka w postaci pięknych albumów o Grodzie Świętej Kingi i zabytkowej kopalni, a także długopisy dla każdego uczestnika wycieczki.

Aby wejść do kopalni musieliśmy pokonać 380 stopni schodów. Kopalnię zwiedzaliśmy w towarzystwie przemiłej Pani Przewodnik, która opowiadała dzieciom o pracy górników, strażniku kopalni Skarbniku – ostrzegającym niegdyś górników przed katastrofami, patronce kopalni Św. Kindze, a także o smoku i krasnoludkach, które lubią tylko dzieci.

Pobyt w kopalni wszystkim bardzo się podobał, a szczególnie Kaplica Św. Kingi położona 101 m pod ziemią – arcydzieło wykonane w soli przez wielickich górników. Niezapomniane wrażenie sprawiła także Komora Weimar z jeziorkiem solnym, a także Groty Kryształowe zachwycające pięknymi kryształami. W kopalni na głębokości 135 m obejrzeliśmy z dużym zainteresowaniem wystawy Muzeum Żup Krakowskich.

Naszą trasę – 3,5 kilometrowy odcinek – zakończyliśmy wyjazdem na powierzchnię windą.

Po zakupieniu pamiątek zmęczeni, ale szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną do Hrubieszowa.

Dziękujemy fundatorom nagrody – Centrum Edukacji Obywatelskiej i Krajowemu Ośrodkowi Badań i Dokumentacji Zabytków.

Wycieczka do Wieliczki, jako wspaniała przygoda pozostanie na długie lata w naszej pamięci.