25 kwietnia 2024

Wycieczki uczniów Jedynki

W ostatnich dniach uczniowie Zespołu Szkół Miejskich nr 1 w Hrubieszowie odwiedzili Wioskę Gotów, Lublin i Białowieżę.

Z wizytą u Gotów

Dnia 3 października 2014 roku grupa sześćdziesięciu uczniów klas pierwszych gimnazjum wraz z opiekunami odwiedziła skansen w Masłomęczu.

Ślady Gotów w Kotlinie Hrubieszowskiej, cmentarzysko gockie w Masłomęczu z ponad 500 grobami należą do najciekawszych odkryć. Goci przywędrowali na te tereny Polski ze Skandynawii w I wieku.

Obejrzeliśmy  charakterystyczne dla Gotów  budowle: chatę tkaczki, podobnej wielkości chatę wojownika-kupca powstałą z drewnianych bali, zagrodę garncarza, która  ma ściany plecione z wikliny, obrzucone gliną oraz zgliszcza największego domu, który przed wiekami służył za mieszkanie kilku rodzinom Gotów. Dach kryty słomą, ściany wykonane z plecionki pokrytej gliną, drewniane łóżka i skrzynie całkowicie spłonęły, pozostał tylko gliniany piec.

Atrakcją dla młodzieży były warsztaty garncarskie, gdzie wykonywaliśmy ceramikę lepioną ręcznie oraz warsztaty polegające na wytwarzaniu gockiej biżuterii. Każdy z uczestników swoje warsztatowe wytwory zabrał do domu.

Dodatkowo uczniowie skorzystali z żywej lekcji historii – pokazów walk oraz strzelanie z łuku.  Naszą wycieczkę zakończyła wspólna biesiada przy ognisku.

Wycieczka do Lublina

8 października uczniowie klas II gimnazjum wraz z opiekunami p. Zosią Bodes, p. Sylwią Wojak, ks. Rafałem Ćwikłą i p. Anetą Dziechciowską uczestniczyli w wyjeździe do Lublina.

Głównym celem było zwiedzanie obozu na Majdanku. Uczniowie poznali  smutną historię tego miejsca. Po ciekawej lekcji historii był czas na relaks. Gimnazjaliści stołowali się i robili zakupy w lubelskiej Plazie, a następnie świetnie się bawili na jednym z basenów.

Białowieski Park Narodowy

W dniu 09.10.2014r., o godzinie 6.00, wyruszyliśmy w kierunku Podlasia. Wraz z nami do autokaru wsiadły: słońce i dobre nastroje, które towarzyszyły nam do końca wycieczki.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy, była stadnina koni w Janowie Podlaskim, słynącą z pięknych i bardzo cenionych koni rasy arabskiej. Zarówno sama urokliwie położona stadnina, jak i cudowne zwierzęta, zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Podziwialiśmy konie w boksach, na wolnym wybiegu, oraz te, podejmujące codzienny trud ćwiczeń.

Kolejnym miejscem na trasie naszej wycieczki była Grabarka-prawosławne sanktuarium oraz góra krzyży, miejsce kultu i pielgrzymek. W tym miejscu panował niesamowity spokój, który udzielił się wszystkim wycieczkowiczom. Z zaciekawieniem słuchaliśmy opowieści siostry zakonnej, podziwialiśmy oryginalnie pisane ikony. Każdy z nas miał możliwość zapalenia świecy oraz ofiarowania modlitwy w sobie znanej intencji.

W porze popołudniowej dotarliśmy do miejsca naszego zakwaterowania w Hajnówce, gdzie zjedliśmy obiadokolację. Pełni energii udaliśmy się do pobliskiego Parku Wodnego, gdzie spędziliśmy dwie godziny ( rewelacyjna zabawa z licznymi atrakcjami wodnymi).

W piątek 10.10.2014r. wyjechaliśmy do Białowieży, by podziwiać Białowieski Park Narodowy. Oniemieliśmy na widok cudownej, ubranej w jesienne barwy przyrody. W lesie panowała bajkowa atmosfera, brakowało jedynie krasnoludkówJOgromne wrażenie zrobił na nas spacer „Szlakiem Dębów” i podziwianie kilkusetletnich okazów drzew. W tym miejscu niemalże poczuliśmy jak bije „serce puszczy”.

W Białowieży zwiedziliśmy Muzeum Przyrodniczo-Leśne oraz Park Pałacowy. Była to dla nas doskonała lekcja przyrody, podczas której poznaliśmy gatunki zwierząt i roślin, żyjące na tych terenach.

Ostatnim punktem na liście atrakcji i ukoronowaniem naszej wycieczki było zwiedzanie Rezerwatu Żubrów. To tutaj na żywo podziwialiśmy ogromne i dostojne żubry a także łosie, wilki, tarpany i inne zwierzęta . Mieliśmy także czas na zakup pięknych pamiątek. Po obiedzie wyjechaliśmy w kierunku Hrubieszowa. Wycieczka do Białowieskiego Parku Narodowego była bardzo udana!

My uczniowie klas: 4b, 4c, oraz 6a, 6b i 6c wraz z opiekunami: p. Dorotą Cybulą, p. Bożeną Kozielewicz, p. Ewą Tymecką oraz p. Martą Kuczyńską stwierdzamy, że mieliśmy ogromne szczęście do super pogody, super przewodników i super humoru!