Współcześnie sprzedawcy nie muszą ograniczać się jedynie do wąskiego grona klientów z rynku lokalnego. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, możesz sprzedawać swoje produkty klientom z najbardziej egzotycznych zakątków świata. Wiąże się to jednak z koniecznością zapoznania się z przepisami regulującymi taką sprzedaż. O jakich formalnościach mowa?
Czym jest eksport towarów i kiedy można o nim mówić?
Przez termin „eksport” rozumie się wywóz produktów (towarów) z Polski poza obszar celny, którym w tym przypadku jest Unia Europejska. Jeżeli uznałeś, że na oferowane przez siebie dobra znajdziesz wielu nabywców w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Chinach czy na Ukrainie, to dokonując sprzedaży i dostarczając towar, będziesz mógł mówić o eksporcie. Ten z kolei wiąże się z konkretnymi obowiązkami.
W przypadku eksportu towarów znaczenie ma to, kto wywozi towar poza granice Unii Europejskiej. Możliwości są dwie – może to być:
- Dostawca, czyli sprzedający. Wówczas mówi się o eksporcie bezpośrednim, przy czym jako właściciel sklepu internetowego nie musisz towaru dostarczać we własnym zakresie. Popularniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy przewozowej.
- Nabywca, czyli kupujący. Z reguły odbiór towaru przez nabywcę nie ma miejsca w przypadku sprzedaży detalicznej. Nabywcy opłaca się odebrać towar, jeżeli działa choćby jako pośrednik handlowy.
Aby mówić o eksporcie towaru do jednego z krajów, które nie należą do Unii Europejskiej, konieczne jest przejście złożonej procedury celnej. Potwierdzenie wywozu towarów wydane przez urząd celny będzie Ci niezbędne ze względów podatkowych – bez niego nie będziesz miał prawa zastosować stawki VAT 0 proc.
Eksport towarów do kraju, który jest poza UE – o czym pamiętać?
Podstawową kwestią są ograniczenia dotyczące samych produktów. Nie wszystkie towary są akceptowane w poszczególnych krajach – import i eksport niektórych dóbr może być zabroniony. Jeżeli zamierzasz rozszerzyć prowadzoną działalność o sprzedaż oferowanych produktów do krajów spoza Unii Europejskiej, znajomość tego tematu jest niezbędna.
Być może nie korzystasz tylko z jednego kanału sprzedaży (swojego sklepu internetowego), ale masz również konto na platformie Amazon i chcesz je wykorzystać, aby oferować produkty poza granicami kraju. Platforma Amazon wychodzi naprzeciw oczekiwaniom sprzedawców, wskazując towary potencjalnie ryzykowne. Na liście umieszczone zostały m.in.: alkohol, preparaty chemiczne, urządzenia medyczne czy leki i suplementy diety. Może to być dla Ciebie pewną wskazówką, gdy będziesz poszukiwał szczegółowych informacji o aktualnych przepisach.
Jeżeli interesuje Cię kwestia sprzedaży towarów oferowanych za pośrednictwem platformy Amazon do krajów nienależących do Unii Europejskiej, to więcej na temat ograniczeń przeczytasz tutaj: https://taxology.co/pl/eksport-towarow-poza-ue-w-amazon/. Zajrzyj też do artykułu, w którym piszemy o VAT OSS w kontekście prowadzenia sprzedaży na platformie Amazon: https://taxology.co/pl/vat-oss-zasady-i-wplyw-na-rozliczenia-vat-przy-sprzedazy-amazon/.
Niezależnie jednak od wykorzystywanych kanałów sprzedaży, powinieneś upewnić się, że będziesz mógł oferować określone produkty mieszkańcom danego kraju. W przeciwnym razie po dokonaniu sprzedaży możesz narazić się na problemy natury prawnej.
Jak wygląda kwestia opodatkowania produktów przy ich eksporcie?
Sprzedaż towarów klientom mieszkającym w krajach, które nie wchodzą w skład Unii Europejskiej, rodzi pytanie o kwestię opodatkowania. Stawkę VAT 0 proc. będziesz mógł zastosować, gdy:
- Odbiorcą towaru będzie klient indywidualny lub inny podmiot, który nie jest płatnikiem VAT.
- Będziesz posiadał dokument potwierdzający eksport towarów – taki dokument wydaje urząd celny.
Aktualnie potwierdzenie z urzędu celnego możesz otrzymać w formie elektronicznej lub papierowej. W pierwszym przypadku będzie to komunikat IE-599 lub dokument pochodzący z systemu przeznaczonego do obsługi zgłoszeń wywozowych.
W kontekście opodatkowania istotny jest też moment otrzymania potwierdzenia wywozu towarów poza Unię Europejską. Od tego, kiedy będziesz nim dysponował, zależy m.in. to, jak wykażesz sprzedaż i czy będziesz musiał zastosować stawkę krajową (23 proc.). W razie gdyby miała miejsce taka sytuacja, będziesz mógł dokonać korekty.
Jak się przygotować do eksportu towarów?
Rozszerzenie sprzedaży na kraje poza Unią Europejską to szansa na zdobycie nowych klientów i wygenerowanie wyższych zysków. Aby jednak tak właśnie było, w pierwszej kolejności warto ograniczyć ryzyko wiążące się z taką sprzedażą.
Jeżeli chcesz w pełni skoncentrować się na rozwoju swojej firmy, powierz prowadzenie rozliczeń i monitorowanie zmian w prawie specjalistom z Taxology.co. Na stronie https://taxology.co znajdziesz szczegółowe informacje o ofercie skierowanej do firm działających w branży e-commerce.
(tekst i fot. mat. partnera)