Pozycjonowanie to działania, które mają na celu poniesienie widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania – głównie w wyszukiwarce Google, ponieważ to ona jest najpowszechniej używana w naszym kraju. Pozycjonowanie może mieć na celu widoczność tzw. globalną, czyli obejmującą wszystkie zapytania użytkowników lub lokalną, czyli ograniczoną do konkretnego rejonu, miasta, nawet dzielnicy.
Pozycjonowanie lokalne – od czego zaczynamy?
Wiele firm boi się kosztów pozycjonowania, bo faktycznie mogą one iść w tysiące czy dziesiątki tysięcy złotych miesięcznie. Jednak takie budżety przewidziane są dla największych firm i marek, które „walczą” o widoczność (pozycje) w wynikach wyszukiwania obejmujących cały kraj. Właściciele przedsiębiorstwo skupiających swoją działalność na określonym rejonie czy mieście są tu w dużo bardziej komfortowej sytuacji.
Pozycjonowanie lokalne jest bowiem dużo tańsze, ze względu na mniejszą konkurencję, panującą na również mniejszych powierzchniowo rynkach. Przy czym niezależnie od tego, na jakich rynkach chcemy uzyskać widoczność, to pierwsze działania zawsze będą podobne. Najpierw specjalista, np. Agencja Webrange Lublin musi ocenić stan witryny firmowej i jej przygotowanie pod działania pozycjonujące. Jest to tzw. SEO, czyli działania optymalizujące stronę, by była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników i wyszukiwarek, spełniając określone standardy, które stawiają jej obie strony. Dla każdej z nich konieczne będzie m.in. szybkie ładowanie się strony, przystosowanie do ekranów urządzeń mobilnych, odpowiednia prezentacja zawartości w uszeregowany i logicznie połączony ze sobą sposób, możliwie bogata zawartość (content), świadczący o wartości strony i merytorycznym przygotowaniu jej właścicieli.
Widoczność w internecie
Jednakże nawet najlepiej przygotowana strona sama z siebie raczej nie jest widoczna na najwyższych pozycjach w wyszukiwarkach. Każda firma działa wszakże w otoczeniu konkurencyjnym, które również podejmuje określone działania, by te „topowe” pozycje przejąć.
Kolejnym krokiem w pozycjonowaniu lojalnym jest więc przygotowanie listy słów kluczowych, czyli fraz, których używają użytkownicy internetu by wyszukać interesujące ich usługi czy produkty. Siłą rzeczy jeśli rozpatrywane jest pozycjonowanie Lublin, to i frazy związane z tym miastem pojawiają się w słowach kluczowych. Nie zawsze będzie to dokładnie miasto – w przypadku niektórych rodzajów działalności może być dzielnica czy nawet osiedle. Na przykład jeśli szukamy najbliższej pizzerii, fryzjera, weterynarza czy tym podobnych usług. By dotrzeć do takich klientów można posługiwać się tzw. wizytówkami, jakie są prezentowane na Mapach Google. To najważniejsze informacje o firmie, z podaną jej lokalizacją, do której właściciel może dodawać też szereg innych, wartościowych dla użytkowników informacji. Sami zaś użytkownicy mają możliwość oceniania firmy i poziomu zadowolenia z jej usług/produktów. Odpowiednie przygotowanie takiej wizytówki to doskonały sposób na dotarcie do klientów lokalnych, zwłaszcza jeśli połączony jest z pozycjonowaniem witryny firmowej.
(tekst i fot. mat. partnera)