22 listopada 2024

Kiermasze, konkursy, edukacja – w jaki sposób dyskonty promują czytelnictwo?

Popularne dyskonty w ostatnim czasie decydują się na poszerzenie swojej oferty o nową kategorię produktów – książki. Prowadzą przy tym szeroko zakrojone działania mające na celu popularyzowanie literatury, zarazem wykorzystując akcje specjalne do celów czysto marketingowych. Jak dyskonty promują czytelnictwo i jak prezentują się skutki podejmowanych inicjatyw?

Reklamy

 

Książki kucharskie Lidla – interesująca treść i atrakcyjna forma

Lidl organizuje cykliczną akcję „Zaczytani w Lidlu”, w ramach której oferuje wiele tytułów polskich i zagranicznych autorów w atrakcyjnie obniżonych cenach. Ciekawsza wydaje się jednak jego działalność wydawnicza. Współpracując ze znanymi osobowościami świata mediów, szczególnie z kucharzami i cukiernikami, współtworzy i dystrybuuje profesjonalnie zredagowane ksiązki kucharskie. Przykładowo, wraz z  Dorotą Wellman i Karolem Okrasą, przygotował i wydał liczącą 300 stron książkę kucharską „Ryby są super”. Uwagę zwraca wysoka jakość merytoryczna i wizualna bogato ilustrowanej publikacji – twarda oprawa, znakomite zdjęcia, apetyczne przepisy i niezbędne informacje na temat przygotowania potraw z ryb. Książki kucharskie współtworzone przez niemiecki dyskont mogą być zatem ciekawymi pozycjami wartymi umieszczenia w domowej biblioteczce.

Netto – partner książki kucharskiej dla dzieci

Sieć handlowa została oficjalnym partnerem książki kucharskiej dla dzieci napisanej przez Josepha Seeletso. Na decyzję firmy wpłynęła chęć promowania kulinariów i kultury gotowania już wśród najmłodszych. W przeciwieństwie do Lidla, Netto nie uzyskało wyłącznych praw do dystrybuowania książki. Publikację gwiazdy programu Top Chef można nabyć również w księgarniach.

Reklamy

Biedronka – najaktywniejszy popularyzator

Najwięcej inicjatyw związanych z promowaniem czytelnictwa i polskiego rynku wydawniczego zostało zorganizowanych przez spółkę Jeronimo Martins POLSKA. Jak dowiadujemy się z komunikatów biura prasowego firmy, od 2009 r. sieć handlowa zajmuje się regularną sprzedażą książek. W ten sposób Biedronka stara się przyczynić do popularyzacji czytelnictwa w Polsce. We wspomnianym roku, w sklepach dyskontu utworzono strefę Rozrywki, do której trafiają nowości wydawnicze – w tym książki stworzone przez współczesnych polskich autorów – oraz klasyki literatury światowej. Tytuły oferowane klientom Biedronki w ramach akcji specjalnych takich jak „Książki za 9,99” czy „Książki za 4,99” aktualizowane są co tydzień. Czytelnicy mogą wybierać pośród regularnie wzbogacanego i modyfikowanego asortymentu. Dość często mają zatem okazję odnaleźć pozycje, które najlepiej trafiają w ich literackie gusta lub odkryć coś zupełnie nowego, poznając kolejnych autorów i ich dzieła. Aby dowiedzieć się, które bestsellerowe powieści bądź praktyczne poradniki osiągają najlepsze ceny w Biedronce, warto przeglądać najaktualniejsze gazetki promocyjne.

Strategia Biedronki – nie tylko niskie ceny

W działaniach popularyzujących czytelnictwo zarząd Biedronki skupia się nie tylko na obniżaniu cen, ale również na oferowaniu klientom książek prezentujących wysoką wartość artystyczną bądź merytoryczną, stworzonych przez uznanych autorów. W placówkach dyskontu cyklicznie prowadzona jest sprzedaż tytułów nominowanych do NIKE, prestiżowej nagrody literackiej. Czytelnictwo promuje także akcja „Książka na Jana”, organizowana w dniu święta książki (24 czerwca). Interesująca inicjatywa powstała, aby przekonywać klientów dyskontu do idei obdarowywania książkami najbliższych. Z kolei z myślą o nowych, utalentowanych twórcach, autorach i ilustratorach, opracowano konkurs „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”. Akcja pomaga debiutantom zaistnieć na rynku wydawniczym i w pewnym stopniu może wspierać rozwój ich kariery.

Reklamy

Działalność dyskontów, czy to ze względu na bogactwo starannie opracowanej oferty książek, czy też powodu wysokiej jakości sprzedawanych pozycji, ma istotne znaczenie dla popularyzowania czytelnictwa w Polsce. Zwolennicy akcji specjalnych prowadzonych przez Lidl, Biedronkę czy Netto wskazują, że dzięki nim rośnie zainteresowanie literaturą, a przystępne ceny dzieł polskich i zagranicznych autorów sprawiają, że Polacy kupują więcej książek. Krytycy pomysłu twierdzą, że działania podejmowane przez popularne sieci handlowe osłabiają lokalny rynek wydawniczy i przyczyniają się do zamykania mniejszych stacjonarnych księgarń. W przypadku tak aktualnego zjawiska trudno przewidzieć jego długofalowe efekty. Jednak biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych książek można przyjąć, że czytelnictwo w Polsce zyskało nową siłę napędową i skuteczne narzędzia służące jego promocji.

 

fot. mat. sponsora