31 października 2024

Hrubieszów: Udany pobyt w Grecji [ZDJĘCIA]

Uczniowie hrubieszowskiej trójki, w ramach programu dofinansowanego ze środków unijnych, uczestniczyli w wyjeździe do Grecji.

Reklamy

Szkoła Podstawowa nr 3 im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Hrubieszowie uczestniczyła w przedsięwzięciu „Startujemy po nowe kompetencje w Europie”, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej.

Udział w nim wzięło 24 uczniów z klasy VII i VIII oraz cztery nauczycielki: Małgorzata Raczyńska, Patrycja Lipska, Dorota Witkowska, Karolina Łukiewicz. Partnerem zagranicznym w Grecji była szkoła High School-Hmerhsio Gymnasio, Kontariotissas Pierias.

Reklamy

Głównym celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych wśród uczniów z mniejszymi szansami, zwiększenie motywacji nauczycieli do przyszłych działań na rzecz szkoły i rozwoju osobistego oraz wzmocnienie i rozwój kompetencji kluczowych u uczestników projektu w zakresie:

  • kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  • kompetencji w zakresie wielojęzyczności,
  • kompetencji cyfrowych,
  • kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się, 
  • kompetencji w zakresie przedsiębiorczości

oraz pobudzenie postawy uczenia się przez całe życie.

Reklamy

Realizacja warsztatów i zajęć przygotowawczych przed mobilnością dla zakwalifikowanych uczniów i rezerwy prowadzono w szkole od 23 marca do 21 kwietnia 2023 r. Zakres zajęć przygotowawczych obejmował: 20 godzin lekcyjnych języka angielskiego, 5 godzin zajęć kulturowych, 5 godzin warsztatów psychologiczno – pedagogicznych.

24 marca 2023r. odbyło się spotkanie organizacyjno – informacyjne dla uczniów, ich rodziców, opiekunów mobilności w celu przygotowania przed wyjazdem, zapoznania się harmonogramem i programem mobilności. Poprzez dziennik elektroniczny librus rodzice byli na bieżąco informowani o wyjeździe i obowiązujących zasadach. 

W ramach przygotowań do wyjazdu do Grecji uczniowie utrwalili słownictwo dotyczące zwrotów codziennego użytku, żywności, zakupów i usług, urządzeń cyfrowych. Mieli okazję przeprowadzić dialogi dotyczące kupna produktów i sytuacji, które mogłyby wydarzyć się w trakcie wyjazdu. Trzeba było zamówić jedzenie i powiedzieć o niedziałającym urządzeniu, oczywiście w języku angielskim. Ćwiczyli poprawną wymowę podczas przedstawiania prezentacji multimedialnych o szkole i kraju. Uczestniczyli w warsztatach, których głównym celem było przygotowanie rezultatów projektu: jak film poklatkowy, fanpage. Poznawali zwroty w języku greckim oraz zapoznali się z historią Grecji ze szczególnym uwzględnieniem okresu starożytności, dokonaniami Greków w zakresie nauki i kultury. Zdobyli informacje kulturowe o realiach życia w Grecji ( turystyka, muzea archeologiczne, komunikacja, język grecki, powiedzenia, posiłki, zwyczaje i obyczaje). Prowadzący zajęcia zapoznali uczniów z aktualnymi cenami podstawowych produktów.

Przed wyjazdem uczniów w dniach 31 marca do 3 kwietnia br. odbyła się wizyta przygotowawcza, w której wzięły udział: dyrektor SP3 Marzanna Bednarczuk i nauczycielka języka angielskiego Bożena Szlonzak. Celem wizyty było spotkanie z nauczycielami szkół greckich w celu ostatecznego zatwierdzenia programu mobilności, zwizytowania szkoły pod względem oferty zajęć podczas mobilności uczniów, poznanie kadry i placówki oraz poznanie warunków miejsca zakwaterowania i wyżywienia uczniów i opiekunów, spotkanie z managerem hotelu.

Mobilność grupy uczniów wraz z opiekunami odbyła się w terminie 30 kwietnia do 13 maja 2023 r. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach szkolnych, warsztatach prowadzonych przez nauczycieli greckich, wspólnie z greckimi uczniami. Podnosili kompetencje językowe i cyfrowe. Pokonywali bariery w zakresie różnic kulturowych, wyznaniowych, społecznych, budowali postawy otwartości, ciekawości świata. Zwiększyli świadomość z zakresu zdrowego stylu życia i dobrostanu psychicznego.

Zajęcia były ciekawe. Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swoich znajomości języka angielskiego w sytuacjach codziennych oraz w czasie zajęć i odwiedzin w szkole greckiej. Pracowali nad tworzeniem w sposób ciekawy i atrakcyjny prezentacji multimedialnej. Mogli zobaczyć, jak wygląda grecki system edukacji i porównać go z polskim. Pod okiem instruktora, stawili pierwsze kroki w tradycyjnym tańcu Zorba, który pozwolił bardziej wczuć się w grecką atmosferę. Zajęcia odbywały się w dni robocze, po 6-7 godzin dziennie. W weekendy i czasie wolnym realizowany był program kulturowy, zwiedzanie pobliskich atrakcji i czas wolny na integrację dla młodzieży. 

Uczniowie mieli okazję wejść w codzienną atmosferę życia w Grecji i doświadczyć lokalnej kultury i tradycji. Odwiedzili lokalny targ, gdzie mogli kupić świeże owoce, warzywa, przyprawy i inne lokalne produkty.Mieli okazję rozmawiać po angielsku w hotelu i zdobywali pierwsze sukcesy porozumiewając się w języku greckim. 

Odbyły się wycieczki:

-do Litochoro, malowniczej wioski położonej u podnóża góry Olimp. Tam podziwiali piękno natury i miejscowy wodospad, który zachwycił piękną scenerią. Był toteż moment na przypomnienie sobie mitologii greckiej.

-do Starego Panteleimonu, malowniczej miejscowości w pobliżu Leptokarii. Spacerując po jej wąskich uliczkach, uczniowie podziwiali tradycyjne greckie domy i poczuli niepowtarzalną atmosferę tego miejsca. 

-na wyspę Skiathos, gdzie podziwiano wspaniałe plaże, turkusowe morze z krystaliczną czystą wodą. Urokliwe uliczki miasta Skiathos porównywali do architektury polskiej. Dostrzegali różnice wynikające z klimatu, usytuowania terenu i zasad budownictwa.

-Monastyry na Meteorach były czasem przybliżenia uczniom historii i geografii. Uczniowie podziwiając prawosławne klasztory, wznoszące się na skalistych wzgórzach, zachwycali się cudem architektury i duchowości.

– zwiedzając Saloniki uczniowie odkryli, jak można wiązać historię z teraźniejszością. odkrywali historię miasta spacerowali po urokliwej promenadzie, podziwiali historyczne ruiny oraz Białą Wieżą -symbol miasta.

W czasie mobilności w Grecji, uczniowie „Trójki” aktywnie łączyli wypoczynek z pracą. Podzieleni na grupy mieszane mieli za zadanie podczas projektu na bieżąco na Facebooku relacjonować przebieg projektu. Zamieszczali rezultaty działań, zdjęcia i filmy zajęć oraz wycieczek wykorzystując film poklatkowy, tworzyli foldery na temat Grecji, plakaty.

Po powrocie z mobilności wykonane prezentacje multimedialne na temat kultury greckiej, przedstawili na spotkaniach w klasach swoim kolegom, prezentowali książkę kucharską z przygotowanymi przepisami potraw greckich w języku polskim, greckim i angielskim, zaprezentowali piękny folder o Grecji. Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę z dokumentacją fotograficzną i innymi rezultatami projektu.

Wrażeniami z kolegami z młodszych klas, z nauczycielami, gośćmi oraz z Panią Burmistrz Miasta Martą Majewską, podzielili się na konferencji podsumowującej w dniu 13 czerwca 2023 r. Podczas spotkania otrzymali potwierdzenie odbycia mobilności w postaci Certyfikatu uczestnictwa.

W przedsięwzięciu wzięli udział uczniowie z klas VII i VIII, o różnych temperamentach, zainteresowaniach i charakterach. Wspólny pobyt i realizowanie zadań wpłynął na zdobycie umiejętności i doświadczenia w zakresie współpracy w grupie, zachowania, zauważania siebie, budowania zespołu, rozwiązywania konfliktów. Uczniowie uczyli się organizacji, komunikacji i rozwiązywania problemów w zespole, podczas różnych aktywności jak.: np. praca w klasie, taniec, gry zespołowe, zwiedzanie. Współpraca była kluczowa dla osiągnięcia celów i czerpania w pełni z możliwości bycia razem podczas mobilności. Zdobyte doświadczenie, kompetencje oraz umiejętności, wszyscy uczniowie na pewno efektywnie wykorzystają w życiu codziennym i w kolejnych latach szkolnych, już w szkole średniej. 

SP3

Zdjęcia: SP3, Dariusz Duda – nadesłane



Zobacz też:

Hrubieszów: Konkursy na dyrektorów

Hrubieszów: Konkursy na dyrektorów


Zerknij na Instagram →