Uczniowie z Gimnazjum Publicznego im. Królowej Jadwigi w Horodle zostali laureatami konkursu „Teenagers in action”, do którego co roku zapraszane są grupy uczniów ze szkół, biorących udział w projekcie Youngster – inicjatywie wspierającej naukę języka angielskiego w gimnazjach z terenów wiejskich.
W dniach 12-13 maja młodzież z Gimnazjum Publicznego im. Królowej Jadwigi, pod opieką nauczyciela prowadzącego projekt Youngster w szkole, zwiedzała Warszawę. Wycieczka była nagrodą w konkursie, którego celem było przeprowadzenie akcji antydyskryminacyjnej
w szkole. Komisja, składająca się z przedstawicieli Fundacji EFRWP i wydawnictwa Macmillan, wyłoniła czterech laureatów, w tym młodzież z Horodła. Dodatkowo za pośrednictwem Facebooka została wytypowana piąta drużyna – zwycięzcy głosowania publiczności.
Podczas wycieczki uczniowie mogli zobaczyć historyczne wizytówki Warszawy takie jak: Pałac Kultury i Nauki, Pałac Prezydencki oraz Muzeum Powstania Warszawskiego, a także odwiedzić Centrum Nauki Kopernik. Oprócz tego mogli się zrelaksować oglądając musical w Tetrze Roma, odwiedzając Fontanny i Ogrody przy Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego oraz spędzić czas wolny w centrum handlowym Złote Tarasy.
Tegoroczna edycja konkursu „Teenagers in action” odbyła się pod hasłem: „Nie bądź biernym świadkiem przemocy”. Przemoc jest obecnie poważnym problemem wśród młodych ludzi, którzy spotykają się z nią na co dzień, zarówno w rzeczywistości realnej, jak
i wirtualnej (cyberprzemoc). Jednym z celów było uwrażliwienie uczniów na to zjawisko w ich otoczeniu, a przy okazji podniesienie ich umiejętności lingwistycznych, poprzez stymulowanie ich kreatywności i aktywności, a także nauka współpracy w grupie.
Aby wziąć udział w konkursie grupy musiały najpierw zapoznać się ze wskazówkami konsultanta merytorycznego tegorocznej edycji konkursu, – dr hab. Jacka Pyżalskiego (pedagoga specjalnego, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), które wprowadzały ich w tematykę. Następnym krokiem były już konkretne działania, których celem było propagowanie postaw pro-aktywnych wobec ewentualnych aktów agresji rówieśniczej i innych form określanych mianem „bullying’u” lub działania promujące pozytywne relacje (przyjaźń, wzajemne wspieranie się, szacunek itp.), jako strategie zapobiegające negatywnym zjawiskom. Działania te miały na celu skuteczne zapobieganie takim zjawiskom w obrębie lokalnej społeczności, dlatego uczestnicy mieli kierować je do uczniów swojej szkoły lub młodszych kolegów z miejscowości. Efekty działań projektowych należało udokumentować krótkim video-raportem, przygotowanym w jęz. angielskim. Nad przebiegiem realizacji zadania konkursowego czuwali opiekunowie merytoryczni – nauczyciele języka angielskiego.
Youngster to program wsparcia nauki języka angielskiego dla młodzieży szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich. Celem programu jest wyrównanie szans edukacyjnych poprzez stworzenie wszystkim chętnym uczniom możliwości uczestniczenia w dodatkowych, bezpłatnych zajęciach doskonalących umiejętności językowe.
***
Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej to organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju polskiej wsi. Od ponad 25 lat pomaga zmieniać jej wizerunek oraz aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich. Działania EFRWP skupiają się przede wszystkim na wspieraniu inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej i rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz działaniach społecznych i edukacyjnych skierowanych do osób zamieszkujących obszary wiejskie. Do jednego z najważniejszych zadań Fundacji należy wspieranie oświaty na terenach wiejskich. Od samego początku istnienia EFRWP aktywnie działa na rzecz edukacji oraz wyrównywania szans dzieci i młodzieży, zamieszkujących wsie i małe miasta.