Chcę kupić samochód w komisie. Właściciel komisu poinformował mnie, że rejestracja każdego samochodu zakupionego u niego jak i w innych komisach w okolicy to 756 zł.
Pytanie:
Chcę kupić samochód w komisie. Właściciel komisu poinformował mnie, że rejestracja każdego samochodu zakupionego u niego jak i w innych komisach w okolicy to 756 zł. Byłem w wydziale komunikacji i powiedziano mi, że koszt rejestracji to 256 zł, zaś 500 zł to koszt opłaty recyklingowej, którą powinien ponieść właściciel komisu. Ten z kolei twierdzi, że w urzędzie się nie znają na przepisach. Kto ma rację i czy to ja będę musiał zapłacić opłatę recyklingową?
Sprawa związana z opłatą recyklingową za zakup samochodu w komisie nie jest problemem tylko i wyłącznie związanym z naszym regionem, ale występuje on na obszarze całego kraju. Kto więc powinien opłacać opłatę recyklingową?
Faktem jest, że w komisach samochodowych aż roi się od aut sprowadzonych z krajów zachodnich Unii Europejskiej – zazwyczaj Niemcy, Francja. Znacznie rzadziej spotkać można auta, które od nowości jeździły po polskich drogach albo co najmniej mają status samochodu zarejestrowanego w Polsce. Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 roku „o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji” (tj.: Dz.U. z 2015r., poz. 140 ze zm.), wprowadzający używany pojazd z zagranicy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie jest zobowiązany do zapewnienia sieci demontażu (recyklingu) pojazdów. Do stworzenia takiej sieci zobowiązani są tylko producenci i importerzy nowych samochodów. Zgodnie z przepisami powyższej ustawy wprowadzający pojazd używany na terytorium Polski, który nie zapewnia sieci, oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju. Dowód wpłaty powinien zawierać określenie cech identyfikacyjnych pojazdu, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Wprowadzającym pojazd w rozumieniu ustawy jest zawsze przedsiębiorca będący producentem pojazdu lub przedsiębiorca dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu. W przypadku gdy wprowadzający pojazd używany, który nie zapewnia sieci, dokonał zbycia pojazdu, obowiązany jest przekazać niezwłocznie nabywcy pojazdu dowód wpłaty w wysokości 500 zł, które uiścił na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.
Należy pamiętać, że opłaty recyklingowej może dokonać jedynie podmiot, który wprowadził auto do Polski. Nie może tego zrobić nabywca auta w Polsce, bowiem opłata taka będzie nieważna i będzie podlegała zwrotowi.
EWENTUALNE PYTANIA CZYTELNICY MOGĄ KIEROWAĆ BEZPOŚREDNIO NA ADRES E-MAIL:prawnik-chelm@wp.pl
Tomasz Gabrylewicz – prawnik
Pl. Kupiecki 10, 22 – 100 Chełm
e-mail: prawnik-chelm@wp.pl
tel.: 883 001 676