O sytuacji na granicy polsko-białoruskiej oraz nowych projektach Służby Celnej mających na celu usprawnienie przekraczania zewnętrznej granicy Unii Europejskiej rozmawiali w poniedziałek w Koroszczynie przedstawiciele polskiej
i białoruskiej Służby Celnej.
Spotkaniu przewodniczył Pełnomocnik Szefa Służby Celnej do spraw koordynacji działań Izb Celnych w Olsztynie, Białymstoku, Białej Podlaskiej i Przemyślu, Dyrektor Izby Celnej w Białymstoku nadinspektor celny Mirosław Sienkiewicz. Polską Służbę Celną na spotkaniu w Koroszczynie reprezentowali ponadto przedstawiciele Ministerstwa Finansów: Jan Zrałek – Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Celnej i nadkomisarz celny Wiesław Sieńko – Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli Celno-Akcyzowej
i Kontroli Gier w Ministerstwie Finansów oraz Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej mł. inspektor celny Remigiusz Woźniak.
Delegację białoruskiej Służby Celnej reprezentował Zastępca Przewodniczącego Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś – Borysiuk Siergiej Walerianowicz oraz Naczelnik Regionalnego Urzędu Celnego w Brześciu – Dosow Leonid Siergiejewicz
i Zastępca Naczelnika Regionalnego Urzędu Celnego w Grodnie – Teleszyński Iwan Ryszardowicz.
Spotkanie miało charakter roboczy. Służyło m.in. omówieniu bieżących problemów organizacyjnych – w związku przejęciem przez białoruską Służbę Celną nowych uprawnień w zakresie kontroli transportu drogowego i granicznej kontroli sanitarnej –
a skutkujących tworzeniem się przed wszystkimi przejściami na granicy z Białorusią kolejek pojazdów ciężarowych oczekujących na odprawę.
Odnosząc się do styczniowych utrudnień na granicy Zastępca Przewodniczącego Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś Borysiuk Siergiej Walerianowicz potwierdził, że poza przejęciem nowych kompetencji w styczniu br. białoruska Służba Celna wdrażała również nowy system informatyczny, co wiązało się z dodatkowymi obowiązkami. Trudności w sukcesywnym przyjmowaniu pojazdów ciężarowych starano się minimalizować m.in. poprzez przesunięcia służbowe funkcjonariuszy z innych urzędów celnych, jednak takie osoby musiały przejść przeszkolenie na poszczególnych stanowiskach pracy, co również wymagało czasu.
Jak podkreślił S. Borysiuk obecnie sytuacja na granicy stabilizuje się. Zastępca Przewodniczącego Państwowego Komitetu Ceł Republiki Białoruś zobowiązał się również do przyjmowania przez stronę białoruską samochodów ciężarowych w ilości określonej w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania.
Nawiązując do sytuacji na przejściach granicznych Pełnomocnik Szefa Służby Celnej nadinspektor celny Mirosław Sienkiewicz poinformował przedstawicieli białoruskiej Służby Celnej, że w związku z wielokilometrowymi kolejkami przed przejściami granicznymi, w ramach Wojewódzkich Zespołów Zarządzania Kryzysowego funkcjonujących przy wojewodach, podejmowane były decyzje o uruchamianiu tzw. buforowania kolejek. Jest to rozwiązanie stworzone przez polską Służbę Celną, które umożliwia kierowcom kilkugodzinny odpoczynek i zapewnia bezpieczeństwo na drogach dojazdowych do przejść granicznych.
Pełnomocnik Szefa Służby Celnej podkreślił również wagę współpracy i bieżącej wymiany informacji pomiędzy polską i białoruską Służbą Celną na temat rzeczywistej sytuacji na granicy.
Spotkanie było okazją do przedyskutowania rozwiązań wprowadzanych przez służby obu krajów w zakresie usprawnienia odpraw – przy stale wzrastającej liczbie przewozów towarowych. Omówiono nie tylko rozwiązania doraźne, ale także działania systemowe, takie jak chociażby plany związane z wprowadzeniem elektronicznej kolejki dla samochodów ciężarowych.
Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej mł. inspektor celny Remigiusz Woźniak podkreślił, że wdrożenie takiego rozwiązania pozwoli przede wszystkim na równomierne rozplanowanie przejazdów – dzięki elektronicznej rezerwacji terminu przekraczania granicy – a tym samym zwiększy przepustowość poszczególnych przejść granicznych.
W działanie, poza służbami granicznymi, muszą być także aktywnie zaangażowani sami przewoźnicy. Dyrektor Woźniak poinformował, że na przełomie roku 2014/2015 polska Służba Celna planuje przeprowadzenie pilotażu tego przedsięwzięcia na dwóch przejściach granicznych – w Grzechotkach i w Koroszczynie. Do tego czasu przygotowane zostaną odpowiednie narzędzia informatyczne, umożliwiające rezerwację przez przewoźników dnia i godziny przekroczenia granicy.
Skupiając się na już wdrożonych przez polską Służbę Celną rozwiązaniach granicznych Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku inspektor celny Dariusz Muszyński przypomniał zalety systemu e-booking Bus, czyli możliwości elektronicznego powiadamiania o przybyciu na drogowe przejścia graniczne autobusów turystycznych. Ideą wprowadzenia tego rozwiązania było maksymalne uproszczenie odprawy celnej takich środków przewozowych, a przez to skrócenie czasu przebywania autokaru na przejściu. Obecnie rozwiązanie to cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Na zakończenie spotkania goście z Białorusi odwiedzili stanowiska odpraw przywozowych, zapoznając się ze specyfiką odprawy pojazdów ciężarowych wjeżdżających na teren Unii Europejskiej i rozwiązaniami informatycznymi polskiej Służby Celnej.
źródło i fot. Izba Celna w Białej Podlaskiej