Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 4 maja otwiera sale obsługi klientów. W związku z epidemią będą obowiązywać podwyższone środki ostrożności.
– Wiemy jak jest to ważne dla osób, które szukają informacji, np. na temat rent i emerytur lub o tym, w jaki sposób założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Otwarcie naszych sal odbędzie się z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W poniedziałki nasze placówki będą dostępne od godz. 8.00 do 18.00 – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS. Równolegle do bezpośredniej obsługi klientów w placówkach nadal będą dostępne skrzynki, do których można samodzielnie składać dokumenty i wnioski. Z uwagi na stan epidemii Zakład apeluje jednak do klientów, by dla bezpieczeństwa ograniczyli osobiste wizyty do niezbędnych sytuacji.
Osoby, które przyjdą do placówek, muszą stosować się do obowiązujących obostrzeń sanitarnych, czyli przede wszystkim zakrywać usta i nos, np. maseczkami. Interesanci oczekujący na obsługę muszą zachować między sobą odpowiedni odstęp, minimum 1,5 metra. Klienci będą wchodzić do sal obsługi pojedynczo, w zależności od dostępności stanowiska, przy którym możliwe jest załatwienie danej sprawy. Przy stanowisku będzie mogła przebywać tylko jedna osoba. Jeśli klient przyjdzie z osobą towarzyszącą, powinna pozostać w strefie oczekiwania. Wyjątkiem są osoby towarzyszące klientom z niepełnosprawnością, tłumacze języka migowego, pełnomocnicy oraz dzieci pod opieką rodziców.
Jeśli możesz, załatw sprawę online
Sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych można też realizować bez wychodzenia z domu, przez internet. Służy do tego Platforma Usług Elektronicznych. – Konto na PUE ZUS można założyć przez internet za pomocą profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej. Można je założyć również korzystając z pomocy pracownika ZUS, w salach obsługi klientów – przypomina prezes Uścińska. Na PUE można samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS lub wystąpić o wydanie zaświadczeń. Portal pozwala także złożyć przez internet wnioski o pomoc z tzw. tarczy antykryzysowej i zadawać pytania konsultantom.
info i fot. ZUS