Sprawcy włamują się na konto na portalu społecznościowym, po czym wysyłają z tego konta wiadomości do znajomych właściciela konta. Proszą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu z systemu płatności mobilnych.
W poniedziałek do policjantów w Łęcznej zgłosiło się dwóch mieszkańców powiatu łęczyńskiego, którzy zgłosili, że padli ofiarą oszustwa internetowego. W obu przypadkach scenariusz był identyczny.
Pokrzywdzeni otrzymali na portalu społecznościowym informację od znajomego, z prośbą o pożyczkę. Rzekomy znajomy tłumaczył, że robi pilne zamówienie przez Internet. Poprosił o podanie kodu z systemu płatności mobilnych. Ponieważ kod ważny jest przez dwie minuty dodał, że gdyby nie zdążył go wpisać, to poprosi o podanie nowego kodu.
Po zrealizowanej transakcji przez pokrzywdzonych, konto na portalu, z którego przesłano wiadomości zostało zablokowane. W ten sposób mieszkaniec gminy Puchaczów stracił 1000 zł., a mieszkaniec Łęcznej 500 zł.
Pamiętajmy wyobraźnia oszustów nie zna granic, prześcigają się oni w sposobach działania. Wymyślają ciągle nowe metody, które pozwalają im wyłudzać pieniądze. Polski system płatności mobilnych sprowadza się do tego, że użytkownik danego smartfona połączonego z Internetem generuje ze swojej Bankowości Internetowej specjalny kod.
Oszuści proszą o podanie kodu BLIK, dzięki któremu mogą dokonać w ciągu dwóch minut wypłaty gotówki z bankomatu. Ich ofiara potwierdza operację na swoim telefonie. Jest przekonana, że pomaga znajomemu, a nie oszustowi, który się pod nią podszywa. zanim przekażemy komukolwiek kod, skontaktujmy się telefonicznie z tą osobą, zweryfikujmy tą informację i upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa.