22 grudnia 2024

Sacrofilm: Maryja, matka przez 24h

Tematyka maryjna dominowała w filmach prezentowanych w czasie pierwszych dni XIX Sacrofilmu (8-9.03.2014). W filmowych spotkaniach w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu udział wzięli: Marcin Janos Krawczyk – dokumentalista i aktor pochodzący z Tomaszowa Lubelskiego, Małgorzata Pabis – reżyserka i dziennikarka katolicka, ks. prof. Marek Lis z Uniwersytetu Opolskiego oraz przedstawiciele festiwali religijnych z Włoch i Francji: Arnoldo Casali („Popoli e religioni” w Terni) i Piotr Rak („Kino i pojednanie” w La Salette).

Reklamy

Projekcje filmowe XIX Sacrofilmu zainaugurował film dokumentalny „Matka 24h” w reżyserii Marcina Janosa Krawczyka. Dla dokumentalisty historia peregrynacji wizerunku Matki Boskiej Częstochowskiej w polskich rodzinach jest pretekstem do ukazania najprostszej relacji życiowej: matka – dziecko. Pomysł na film powstał w czasie wizyty reżysera w rodzinnych stronach, wówczas pojawili się bohaterowie, ich losy oraz wyjątkowe historie. Wizyta obrazu w jednych wyzwalała sceptycyzm, innych zmuszała do autorefleksji, a jeszcze innym dawała nadzieję na lepsze jutro. W „Matce 24h” reżyser przygląda się bezdomnemu, który po latach odwiedza swoją starą matkę, więźniowi, dla którego poza jego zmarłą matką nie ma innych świętości czy matce martwiącej się o los swego syna, który właśnie stoi przed wyborem życiowej drogi. Zagląda także w miejsca, gdzie bliskości matki brakuje najbardziej – do domu dziecka czy szpitala.

Kolejny portret matki wyłania się z filmu Guido Chiesy pt. „Maryja, Matka Jezusa”, w którym historia Marii opowiedziana jest z odmiennej perspektywy niż ma to miejsce zazwyczaj. Skupia się przede wszystkim na roli Maryi w formowaniu człowieczeństwa w młodym Jezusie. Włoski twórca ustawia każdego bohatera – od Maryi po Józefa – w nieco innym świetle, a samą historię życia Matki Boskiej i Jezusa czyni o wiele bardziej przyziemną. Wprowadzenie do filmu, objaśniające zawiłą perspektywę świętych dziejów wygłosił ks. prof. Marek Lis. Było to pierwsze spotkanie z cyklu: filmowe rekolekcje Sacrofilmu.

Reklamy

Tematykę maryjną XIX Sacrofilmu dopełnił film Małgorzaty Pabis zatytułowany „Orędzie Matki Bożej z La Salette”. „Film jest pomyślany jako tryptyk. Najpierw pokazane jest orędzie Matki Bożej. Wiedziałam, że jest ono tak mocne, że właściwie ktoś może chcieć tylko do tego momentu powracać. Druga cześć to La Salette i okolice. Trzeci film to Dębowiec – polskie La Salette (…). Staram się tak kręcić moje filmy by pokazywać nie tylko te miejsca odległe ale też te, które są na wyciagnięcie ręki” – powiedziała reżyserka Małgorzata Pabis w czasie spotkania w widzami. Do wizyty we francuskim sanktuarium wLa Salette zachęcał również Piotr Rak – przedstawiciel tamtejszego festiwalu „Kino i Pojednanie”.