Zimą temperatury często są ujemne, pojawia się deszcz, śnieg i lód, a drogi posypywane są solą i piaskiem – wszystkie te kwestie zdecydowanie negatywnie wpływają na czystość samochodu. Oczywiście brudny lakier to żadna tragedia, ale brudne szyby to już zupełnie inna sprawa. Od przejrzystości szyb w dużej mierze zależy bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem. Trzeba przecież dobrze widzieć zarówno drogę, jak i innych uczestników ruchu, a brudne szyby skutecznie to utrudniają. Wówczas ratunkiem jest płyn do spryskiwaczy oraz wycieraczki – o odpowiednim przygotowaniu tych elementów trzeba pamiętać jeszcze przed nadejściem zimy.
Zimowy płyn do spryskiwaczy – z czego się składa?
O jakości zimowego płynu do spryskiwaczy świadczy temperatura zamarzania. Większość nowoczesnych środków wykazuje skuteczność do temperatury -20 st. C. Jednak w sprzedaży są także płyny, które sprawdzają się, gdy temperatura na zewnątrz wynosi -30 st. C.
Za płynność tego typu środków odpowiada przede wszystkim jakość oraz ilość zastosowanego alkoholu. Informację o tym, jaką granicę krzepnięcia ma płyn do spryskiwaczy na zimę, można znaleźć na jego opakowaniu. Zawsze lepiej wybrać produkt, który zamarza przy niższych temperaturach. Warto też pamiętać o tym, że każdy płyn ma inny zapach – zawsze przedostaje się on do wnętrza samochodu, dlatego należy wybrać środek, którego zapach nie będzie zbyt intensywny lub nieprzyjemny.
Kiedy należy wlać do spryskiwaczy płyn zimowy?
O tym, kiedy zacząć stosować płyn zimowy, należy zdecydować samodzielnie, sprawdzając temperaturę na zewnątrz i prognozę pogody. Jeśli w ciągu kilku najbliższych dni temperatury mają być nieco poniżej zera, to jest to odpowiedni czas na wymianę płynu do spryskiwaczy. Nie można o tym zapomnieć, ponieważ płyn letni przy temperaturach ujemnych po prostu zamarznie, przez co oczyszczenie szyby w trakcie jazdy będzie niemożliwe, a to może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze, dlatego o tej kwestii należy zawsze pamiętać.
W przypadku, gdy w zbiorniku jest jeszcze trochę płynu letniego, należy go zużyć – to świetna okazja do dokładniejszego umycia szyb. Jeśli jednak płynu w zbiorniczku jest bardzo dużo, to istnieje możliwość dolania do niego zimowego koncentratu. Płyn ten skutecznie obniży temperaturę krzepnięcia cieczy, a przy następnej dolewce można już będzie zastosować zimowy płyn do spryskiwaczy.
Czy można mieszać płyn zimowy z letnim?
Jak już wspomniano, jeśli w zbiorniku jest dużo płynu letniego, to można dolać do niego zimowego koncentratu. Jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ powoduje zmniejszenie skuteczności płynu zimowego. Z tego względu najlepszym rozwiązaniem jest całkowite opróżnienie zbiornika, a następnie wlanie płynu zimowego. Można też dolewać go stopniowo, aby przed największymi mrozami w zbiorniku znajdował się już tylko zimowy płyn do spryskiwaczy. Warto pamiętać, aby po każdej dolewce przepompować dużą ilość cieczy przez każdy ze spryskiwaczy, aby uniknąć zamarzniętych przewodów i dysz. Zobacz również „Jakie akcesoria warto wozić w bagażniku?„.
(tekst i fot. mat. sponsora)