Wypadek drogowy czy kolizja zawsze wiąże się z dodatkowymi utrudnieniami dla jej uczestników. Koszty usunięcia szkód na szczęście nie są po stronie sprawcy tylko towarzystwa ubezpieczeniowego z jakim zawarł on umowę obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu. Ubezpieczenie OC nie jest kwestią wyboru i musi je posiadać każdy pojazd dopuszczony do ruchu w naszym kraju. Obowiązek ubezpieczeniowy spoczywa na właścicielu pojazdu.
Wypadek drogowy czy kolizja zawsze wiąże się z dodatkowymi utrudnieniami dla jej uczestników. Koszty usunięcia szkód na szczęście nie są po stronie sprawcy tylko towarzystwa ubezpieczeniowego z jakim zawarł on umowę obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu. Ubezpieczenie OC nie jest kwestią wyboru i musi je posiadać każdy pojazd dopuszczony do ruchu w naszym kraju. Obowiązek ubezpieczeniowy spoczywa na właścicielu pojazdu.
Zakres ubezpieczenia OC
Ubezpieczenie OC ma bardzo szeroki zakres ochrony. Poza naprawieniem szkody materialnej obejmuje ono również szkody osobowe polegające między innymi na utracie zdrowia, wyrównaniu materialnym doznanego cierpienia i bólu, koszty leczenia, rekompensatę utraconych z powodu zdarzenia dochodów czy nawet renty i odszkodowania dla rodziny w przypadku śmierci poszkodowanego lub jego niepełnosprawności.
Ubezpieczenie OC często kojarzy się tylko z wypłatą drobnego odszkodowania, które ledwo pokryje koszty naprawy. Jest to błędne myślenie, dzięki któremu ubezpieczyciele bezkarnie korzystają na naszej niewiedzy.
Szkody rzeczowe a zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy
Tendencje do zaniżania należnej kwoty z tytułu odszkodowania z OC sprawcy ma praktycznie każde towarzystwo ubezpieczeniowe. Nie jest to też całkiem zła wola firm, czy tylko chęć zaoszczędzenia pieniędzy – jest to podyktowane również troską o zapobieganie nadużyć przez osoby chcące zarobić na szkodzie dodatkowe pieniądze. Takie praktyki również są naganne a ich częste stosowanie prowadzi do podnoszenia cen polis OC i krzywdzi uczciwych kierowców.
Wycena pojazdu przez ubezpieczyciela jest zaniżona w większości przypadków. Niezależnie od tego czy wybraliśmy naprawę pojazdu w warsztacie w formie bezgotówkowej czy zdecydowaliśmy, że sami naprawimy pojazd z wypłaconych pieniędzy to prawie na pewno nie została wypłacona cała kwota, jaka była należna w danej sytuacji. Swoich praw możemy dochodzić sami, przedstawiając faktury za części i naprawę, uzasadniając utratę wartości rynkowej pojazdu po kolizji czy kwestionować kosztorys w inny sposób lub zlecić sprawę firmie odszkodowawczej, która zajmie się tym profesjonalnie.
Dopłata do odszkodowania OC uzyskana za pośrednictwem firm odszkodowawczych
Firmy zajmujące się obszarem odszkodowań z OC sprawcy dostępne są w całej Polsce. W większości przypadków nie pobierają one żadnych wstępnych kosztów od klienta a jedynie prowizje od wysokości uzyskanej dopłaty uzgodnioną przy podpisywaniu umowy. Skorzystanie z profesjonalnej pomocy często okazuje się dużo skuteczniejsze niż działanie samodzielnie.
Skorzystaj z oferty: JW GROUP – Dopłaty do odszkodowań
Towarzystwa ubezpieczeniowe poważniej traktują instytucje, które wielokrotnie pozbawiły ich środków jakie planowali zaoszczędzić na niewiedzy poszkodowanych niż pismo złożone indywidualnie przez osoby prywatne. Często okazuje się, że więcej pieniędzy otrzymamy działając z pomocą pośrednika nawet po odliczeniu prowizji niż gdyby sprawa była prowadzona tylko zakresie własnych działań.
Instytucje odszkodowawcze działają od lat i pomogły szerokiej grupie klientów. Poza poprowadzeniem sprawy od strony formalnej uzyskamy od pośredników dużo informacji, które mogą nam pomóc np. uzyskać pojazd zastępczy na czas naprawy naszego samochodu.
Kiedy należy się dopłata do ubezpieczenie OC – podsumowanie
Dopłata do wypłaty ubezpieczenia należy się w większości przypadków likwidowanych szkód. Ubezpieczyciele nagminnie zaniżają wartości wypłacanych odszkodowań. Często kosztorys naprawy uwzględnia zamienniki części zamiast oryginalnych oferowanych przez producenta. Kosztorysy ubezpieczycieli nie uwzględniają też dokładnie wyliczonej utraty wartości rynkowej pojazdu, która niewątpliwie nastąpiła w trakcie kolizji lub nie obejmują wszystkich uszkodzonych elementów pojazdu.
Kolejna praktyką niekorzystna dla klienta jest orzekanie szkody całkowitej pojazdu w sytuacji, kiedy opłaca się go naprawić. Ubezpieczyciele w ten sposób unikają wysokich kosztów naprawy pojazdu, który po poprawkach będzie z powodzeniem nadawać się do ruchu. Często ma to miejsce przy starszych pojazdach, których wartość może być niższa niż koszty naprawy trudnych elementów.
W każdym przypadku, gdy nasz pojazd nie nadaje się do ruchu należy nam się samochód zastępczy z polisy OC sprawcy kolizji do czasu jego naprawy. Jeżeli pojazd był wynajmowany na nasz koszt możemy żądać zwrotu pieniędzy od ubezpieczyciela.
(tekst i fot. mat. sponsora)