Hrubieszowianin dr inż. Leszek Gardyński, od wielu lat wykładowca na Politechnice Lubelskiej wydziału mechanicznego nie pomylił się z wykształceniem i obranym zawodem, cały czas poszukuje, konstruuje, doskonali, buduje, organizuje, itd. Tym razem jest w zespole, który buduje pojazd UTV Buggy 4×4. Co to takiego, to poniżej?
Ze strony Politechniki Lubelskiej Wydział Mechaniczny
Dnia 17 czerwca 2014 roku przez Politechnikę Lubelską i inne podmioty podpisana została umowa o utworzeniu Konsorcjum dla opracowania innowacyjnych technologii i ich wdrożenia w obszarze związanym z produkcją UTV ”buggy”.
Zadaniem Konsorcjum jest udział w konkursie organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju lub innych konkursach związanych z wykorzystaniem w latach 2014 – 2020 przyznanych środków z funduszy Unii Europejskiej, zmierzających do uruchomienia produkcji pojazdu.
Przewidywane etapy programu „buggy” na rynek wojskowy i cywilny:
I Etap.
Integracja pojazdu załogowego i bezzałogowego zdalnie sterowanego z dronem (BSP) w ramach zabezpieczenia działań bojowych a także wykorzystania cywilnego.
II Etap.
Rozwinięcie konstrukcji o możliwość optymalizacji trasy pojazdu (analizę przejezdności terenu), stosowania kamuflażu, zastosowania holu elektronicznego, zastosowania napędu elektrycznego pojazdu i autonomicznej stacji ładowania akumulatorów pojazdu (oraz dodanie innych możliwości przeznaczenia, sterowania i wyposażenia pojazdu).
III Etap.
Funkcja użycia pojazdu do zabezpieczenia medycznego pola walki w tym transport rannych.
Zarządzeniem Rektora Politechniki Lubelskiej Nr R-41/2015 z dnia 28 sierpnia 2015r powołano zespół realizujący projekt pn. Budowa demonstracyjnej wersji pojazdu typu UTV „buggy” w składzie:
Przewodniczący Zespołu, Koordynator Projektu płk mgr inż. Zbigniew LEWARTOWICZ
Członkowie Zespołu:
płk mgr inż. Zbigniew LEWARTOWICZ,
dr hab. inż. Andrzej SMOLARZ,
dr inż. Leszek GARDYŃSKI,
dr inż. Zbigniew LACH,
dr inż. Jarosław ZUBRZYCKI,
mgr inż. Tomasz MAZURKIEWICZ,
mgr inż. Paweł PIKUR
Sekretarz Zespołu:
mgr Beata KIJAK-MITURA.
Wykonanie pojazdu ma na celu stworzenie podstawy do wystąpień o finansowanie dalszych prac nad jego prototypem w ramach konkursów ogłaszanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w ramach programu Horyzont 2020 oraz innych przedsięwzięć, w których wymieniony wyżej pojazd może znaleźć zastosowanie wojskowe i cywilne. Budowa pojazdu ma również za zadanie promowanie Politechniki Lubelskiej oraz jej osiągnięć.
Główne prace przy budowie demonstratora wykonywane są przez dr inż. Leszka Gardyńskiego (Wydział Mechaniczny) i mgr inż. Tomasza Mazurkiewicza (Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii). Prace wspomagają pozostali członkowie zespołu a także inni pracownicy PL oraz podmiotów tworzących konsorcjum.
Prezentowany na fotografiach pojazd na obecnym etapie posiada czterocylindrowy silnik benzynowy w układzie boxer, połączony z sześciobiegową skrzynią przekładniową, pełniącą jednocześnie rolę reduktora i skrzyni rozdzielczej. Pojazd posiada 100%, włączane blokady osiowych mechanizmów różnicowych. Niezależne zawieszenie wszystkich kół z możliwością rozbudowy w przyszłości o sterowanie kół tylnej osi. Rurowa przestrzenna rama, jest stopniowo pokrywana laminatowym poszyciem, wykonywanym przez należącą do konsorcjum firmę Poliepox.
Opracowanie – Marek A. Kitliński (mak)
Źródło i Foto – http://wm.pollub.pl/pl/news/get/id/3169