Nawiązanie współpracy z konkretnym Influencerem jest tym, co może przesądzić o wielkim sukcesie lub zupełnej porażce całej kampanii influencer marketingowej. Jak zatem dobrać influencera do kampanii, aby nie żałować? Oto kilka podpowiedzi!
Mały lepszy od dużego
Influencer marketing to jeden z tych nielicznych obszarów, w których ilość często przekłada się na jakość. A konkretnie: współpraca z wieloma nano- i mikroinfluencerami zwykle daje zdecydowanie lepsze rezultaty niż korzystanie z pomocy jednego lub kilku „dużych” influencerów. Wszystko dlatego, że niewielkie społeczności skupione wokół mniejszych twórców są z reguły mocniej zaangażowane, bardziej jednolite oraz nieprzeciążone nadmiarem płatnego contentu. To sprawia, że na kampanie influencerskie reagują zdecydowanie żywiej i z większym zainteresowaniem niż liczni, ale mniej aktywni fani przyciągani przez najpopularniejsze internetowe osobistości.
Współpraca z influencerami o mniejszych zasięgach jest nie tylko efektywniejsza, lecz także z reguły tańsza, co dodatkowo podnosi wskaźnik rentowności tego typu działań. Dlatego pierwszą zasadą doboru twórców do kampanii influener marketingu powinna być koncentracja na mikro- i nanoinfluencerach, czyli twórcach gromadzących wokół siebie do kilkunastu, maksymalnie kilkudziesięciu tysięcy fanów. W niektórych przypadkach wystarczy nawet, że odbiorców będzie kilkuset!
Jego odbiorca to Twój odbiorca
To kolejna i chyba najważniejsza zasada, o której powinieneś pamiętać, dobierając twórców do swojej kampanii influencerskiej. Zależy Ci przecież na dotarciu do swojej grupy docelowej, ale przekaz reklamowy będzie kierowany bezpośrednio odbiorców wybranego influencera. Dlatego też charakterystyki obu tych grup powinny być możliwie jak najbardziej zbieżne. Weź pod uwagę czynniki demograficzne (wiek, płeć), geograficzne (miejsce zamieszkania), społeczne (wykształcenie, wykonywany zawód) czy behawioralne (sposób wykorzystywania social mediów, preferencje zakupowe, zainteresowania itd.). Im precyzyjniejsze i skuteczniejsze targetowanie, tym lepsze rezultaty działań influencer marketingowych.
Ważne jest też to, by odbiorcy nie tylko obserwowali dany profil, lecz także wchodzili z nim w interakcje w postaci polubień, komentarzy, udostępnień itd.
Na koniec – weryfikacja
Gdy już znajdziesz odpowiedniego kandydata, powinieneś się upewnić, że masz do czynienia z autentycznym Influencerem, który jest godny zaufania i nie narazi marki na straty wizerunkowe.
Oto kilka kwestii, które warto sprawdzić:
- Jak wygląda profil odbiorców – jeśli np. większość fanów pochodzi z zagranicy, a twórca publikuje wyłącznie po polsku, można podejrzewać, że część ruchu pochodzi z tzw. fake kont.
- Jak przebiegało zdobywanie popularności przez influencera – jeśli w bardzo krótkim czasie zdobył on dużo nowych fanów, prawdopodobnie zostali oni po prostu kupieni. Tak wykreowany zasięg jest z punktu widzenia influencer marketingu bezwartościowy.
- Czy content jest publikowany regularnie oraz odznacza się odpowiednim poziomem merytorycznym.
- Jak wygląda historia działalności danego influencera: czy zaliczył jakieś wpadki wizerunkowe albo wzbudził kontrowersje itp.
- Czy komentarze na profilu są związane z zamieszczanymi treściami i czy nie mają spamerskiego charakteru.
Influencer marketing to skuteczna, ale też trudna do właściwego zrealizowania forma promocji. Dlatego warto zwrócić się o pomoc w zorganizowaniu kampanii do wyspecjalizowanej agencji.
(tekst i fot. mat. partnera)