Marketing i promocja to z jednej strony konsekwencja i sprawdzone reguły, z drugiej intuicja i indywidualne metody. Wszak agroturystyka, jak żadna inna dziedzina opiera się przede wszystkim na własnym, oryginalnym produkcie. Zatem od czego zacząć promocję swojego gospodarstwa, w wypadku, kiedy dopiero startujemy.
Artykuł sponsorowany
Plan jednak jest potrzebny
Zanim otworzymy drzwi w oczekiwaniu na gości powinniśmy się zastanowić nad tym co chcemy zaproponować gościom i rozejrzeć się nie tylko po gospodarstwie, ale po najbliższej okolicy w celu określenia tego, co może zainteresować turystę. Dawno minęły już czasy, kiedy to gospodarstwu agroturystyczemu wystarczała schludna baza noclegowa.
Ułóżmy zestaw atrakcji z zaakcentowanie szczególnie tych, które są nie powtarzalne i które w jakiś sposób można oznakować, choćby w postaci ścieżki edukacyjnej lub folderu.
Jeśli już rozpoznaliśmy najbliższe i dalsze otoczenie w aspekcie wyjątkowości, możemy już się zastanowić nad tym, jaki co może stać się głównym elementem naszej identyfikacji wizualnej. Rzecz jasna, idzie tu o logo i nazwę. Na przykład „Bukowy dwór”.
Jeszcze gości nie przyjmujemy, bowiem trzeba wydrukować ulotki lub foldery i założyć stronę internetową informującą szczegółowo o naszej ofercie i wyjątkowości.
A o wyjątkowości oprócz otoczenia i schludnej bazy noclegowej mogą decydować oryginalne produkty kulinarne lub ciekawa oferta kulturalna, także dla dzieci.
W upowszechnieni naszej oferty bardzo może pomóc zostanie członkiem organizacji popularyzującej agroturystykę, choćby Stowarzyszenia Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”.
Mamy już pakiet promocyjny – co dalej?
Mamy już pakiet promocyjny funkcjonujemy już kila miesięcy, pojawili się pierwsi goście, ale chcielibyśmy by przybywali częściej.
Kolejny ważny (bardzo ważny krok) to nasza fizyczna z naszym produktem poza gospodarstwem. Po prostu – bywanie. Naszej obecności mogą między innymi sprzyjać organizacje pozarządowe, do których należymy oraz pokazywanie się z naszym produktem (kulinarnym lub rzemieślniczym) na festynach i konkursach. Dobrym sposobem na promocję jest udział w targach lub branżowych konferencjach.
Z drugiej strony, w miarę posiadanych środków, możemy u siebie organizować warsztaty lub spotkania edukacyjne. W stronę właścicieli gospodarstw agroturystycznych skierowane są niektóre sieci ponadregionalne, miedzy innymi Europejska Sieć Dziedzictwa Kulinarnego. Bycie członkiem (po spełnieni określonych warunków) to również świetna promocja.
Najważniejsze jednak jest poczucie, że bez aktywności fizycznej nie wypromujemy swojego gospodarstwa. Przykłady takich aktywnych gospodarstw mamy miedzy innymi w warmińsko-mazurskim i mazowieckiem.
Artykuł napisany we współpracy z gospodarstwem agroturystycznym Konstantów
fot. materiał sponsora