22 listopada 2024

Szkolnictwo zawodowe powinno wrócić do łask. Wywiad z dyrektorem ZS nr 1 Andrzejem Szkudzińskim

Poniżej przedstawiamy rozmowę z Panem Andrzejem Szkudzińskim, dyrektorem Zespołu Szkół nr 1 w Hrubieszowie.

Reklamy

Jest Pan dyrektorem Zespołu Szkół nr 1 w Hrubieszowie już od 23 lat. Proszę powiedzieć, z czym wiąże się sprawowanie tej funkcji?

Bycie dyrektorem wiąże się z koniecznością znajomości prawa oświatowego i finansowego, kodeksu postępowania administracyjnego, nabyciem umiejętności pracy w zespole, kierowaniem pracą dużej grupy nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, podejmowaniem decyzji, często trudnych i niepopularnych, odpornością na stres, ale przede wszystkim jednoosobową odpowiedzialnością za dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy poziom pracy szkoły, prowadzenie właściwej polityki kadrowej (zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły, przyznawania nagród i wymierzania kar pracownikom oraz uczniom).

Reklamy

Dyrektor odpowiada także za właściwą organizację i przebieg egzaminów organizowanych przez szkołę, za zapewnienie nauczycielom i uczniom bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych przez szkołę, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły, rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe, bada skargi pracowników, rodziców i uczniów.


Czy łatwiej jest być nauczycielem czy dyrektorem?

Reklamy

Ponieważ podczas kariery zawodowej pracowałem jako nauczyciel matematyki, pełniłem funkcję wicedyrektora, a obecnie dyrektora, mam możliwość porównania wymagań i odpowiedzialności stawianych pracownikom na poszczególnych stanowiskach. Moim zdaniem praca na żadnym z nich nie jest łatwa, bo wymaga zaangażowania, wiedzy i umiejętności, odpowiednich predyspozycji w kontaktach z młodzieżą, ale odpowiedzialność dyrektora jest zdecydowanie największa.


Co ceni Pan u młodzieży?

Młodość ma swoje prawa i jest najpiękniejszym okresem w życiu człowieka. Jeśli więc młodzi ludzie potrafią mądrze korzystać z tych praw, umiejętnie łącząc obowiązki i przyjemności, to wszystko jest w porządku. Młodość jest związana z nadzieją. W młodości czuć posmak czegoś nowego. To nowe ożywia stary świat. Cenię u młodych ludzi spontaniczność, otwartość, ale i umiejętność stawiania sobie celów życiowych i konsekwencję w ich realizacji. My, nauczyciele pracując z młodzieżą sami czujemy się młodsi.

Mankamentem, moim zdaniem jest to, że młodzież dzisiaj jest mało wytrwała, bardzo szybko zniechęca się pierwszymi trudnościami. A przecież trudności w życiu wystąpią zawsze.


Jakie ciekawe inicjatywy są prowadzone w szkole? Czy jest Pan z nich zadowolony?

W szkole, oprócz dydaktyki dzieje się bardzo wiele. Nie sposób wymienić wszystkich ciekawych i cennych inicjatyw. Powiem tylko o działalności nauczycieli i uczniów na rzecz ludzi potrzebujących pomocy (m. innymi: Wokół Wielkanocnej Nadziei, Szlachetna Paczka, Młoda Krew Ratuje Życie), zaangażowaniu nauczycieli w budowę i wyposażanie pracowni, organizowaniu na terenie szkoły zawodów i imprez sportowych o zasięgu ogólnokrajowym i wojewódzkim.


Co Pańskim zdaniem wyróżnia Zespół Szkół nr 1 wśród innych szkół?

Moim zdaniem z pewnością właściwa atmosfera panująca w szkole, którą podkreślają nauczyciele, uczniowie i ich rodzice, a także sukcesy naszych uczniów w konkursach i olimpiadach zawodowych, sporcie – szczególnie w podnoszeniu ciężarów, działalność naszej młodzieży na rzecz drugiego człowieka, usługi świadczone przez szkołę dla społeczności lokalnej oraz zaangażowanie nauczycieli i uczniów w prace mające na celu poprawę bazy dydaktycznej i lokalowej szkoły.


Jakie cechy powinien posiadać dobry pracownik / nauczyciel?

Odpowiadając na to pytanie ograniczę się do próby scharakteryzowania dobrego nauczyciela. Próby, bo na temat cech, jakle powinien posiadać idealny nauczyciel powstało wiele prac naukowych. Niewątpliwie za bardzo ważny czynnik należy uznać ogromną wiedzę, jaką powinien posiadać nauczyciel, zarówno w swojej dziedzinie i dziedzinach pokrewnych, czy nawet niezwiązanych z przedmiotem nauczania, jak również w zakresie psychologii i pedagogiki, oraz dążenie do poszerzania i pogłębiania tej wiedzy, a także doskonalenia swojej osobowości. Kolejna cecha to zdolność przekazywania wiedzy, a więc umiejętność wzbudzania zainteresowań, jasność i zrozumiałość wypowiedzi. Obok kategorii tzw. merytorycznych, występują czynniki określające stosunek nauczyciela do ucznia, a więc uwzględnienie podmiotowości ucznia, poznanie jego potrzeb i dążeń. Istotnym czynnikiem jest empatia. Umiejętność wczuwania się w przeżycia drugiego człowieka, na pewno pomaga lepiej zrozumieć uczniów i ich potrzeby. Wysokim wymaganiom, stanowczości, powinny zawsze towarzyszyć wyrozumiałość, tolerancja, zaufanie i sprawiedliwość. Właśnie brak zaufania lub poczucie niesprawiedliwości, mogą być powodem negatywnych zachowań uczniów. Należy również uwzględnić fakt, że nauczyciel oddziałuje nie tylko poprzez przekazywanie treści, ale całą swoją osobą, postawą, usposobieniem i wyglądem.


Czy jest Pan zadowolony z pracowników zatrudnionych w tej szkole?

Zespół nauczycieli i pracowników zatrudnionych w szkole to ludzie odpowiedzialni, przygotowani zawodowo, zaangażowani w pracę na rzecz uczniów, aktywni, stale podnoszący swoje kwalifikacje.


Jak wyobraża sobie Pan idealną szkołę?

Nie ma idealnej szkoły, ani idealnego nauczyciela. Jeśli jednak chciałbym zdefiniować szkołę mającą cechy bliskie ideału, to: idealna szkoła to taka, która zapewnia najwyższą jakość w każdej dziedzinie działalności, ale również taka, która jest przyjazna dla ucznia i nauczyciela. Szkoła, która pozwala uczniowi na poznanie siebie, rozwijanie talentów i zainteresowań, dysponująca nowoczesną bazą dydaktyczną.


Proszę na koniec powiedzieć, jakie są Pana największe marzenia?

Myślę, że każdy człowiek ma jakieś marzenia i cele w życiu. Powiem tylko o marzeniach związanych z pracą zawodową. Marzy mi się, żeby wreszcie szkolnictwo zawodowe miało właściwą rangę w Polsce, żeby szkoły zawodowe, takie, jak nasza były wyposażone w niezbędne pomoce dydaktyczne, nowoczesne pracownie do nauczania w poszczególnych zawodach, a warsztaty szkolne posiadały maszyny i urządzenia najnowszej generacji. Chciałbym również, żeby nie trzeba było „walczyć” o każdą złotówkę niezbędną do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły.

 


Rozmawiała Sylwia Nizio

uczennica Zespołu Szkół nr 1 w Hrubieszowie

Fot. Lubiehrubie.pl

„Skafander. Bezpłatna Gazeta Akademicka” 2013, nr 13 (50)