Wiosna to nie tylko wyższe temperatury i dłuższe dni. To również okres, na który czekają miłośnicy jednośladów. To wówczas ścieżki rowerowe, leśne drogi jak również ulice zapełniają się rowerzystami spragnionymi ruchu na świeżym powietrzu. Początek sezonu rowerowego to również idealny moment na wszelkiego rodzaju naprawy naszych jednośladów. Raz na kilka lat warto też zastanowić się nad wymianą roweru na nowy. Czym się wówczas kierować? Na który typ roweru warto postawić? O tym pokrótce poniżej.
Rower tylko pozornie wydaje się łatwym zakupem
Pomimo że wizualnie rowery wydają się do siebie bardzo podobne, kiedy zagłębimy się w temat, szybko okaże się, że wybór tego optymalnego wcale nie jest taki prosty. Zważywszy, że rower kupujemy na minimum kilka lat, należy poświęcić trochę czasu na jego wybór. Rynek rowerów wciąż się zmienia. Pojawiają się nowe typy rowerów, nowe akcesoria, a nawet doradztwo przy zakupie. Jedyne co musimy mieć to czas i budżet.
Na co zatem zwracać uwagę podczas zakupu nowego jednośladu?
Poszukiwania warto poprzedzić odpowiedzią na kilka pytań typu:
– jak często jeżdżę rowerem?
– po jakie nawierzchni jeżdżę najczęściej: drogi utwardzone, ścieżki rowerowe, las itd.
– jaką pozycję lubię mieć podczas jazdy: mocno pochyloną, niczym kolarz czy bardziej wyprostowaną.
– jaki budżet mam przygotowany na ten cel (najprostsze rowery kupimy poniżej 2000 zł, najdroższe potrafią kosztować 15 000 zł i więcej).
Znając odpowiedź na powyższe pytania możemy przystąpić do wyboru roweru
Załóżmy, że lubimy szybką jazdę szosą niczym kolarze w peletonie. Wówczas optymalnym wyborem będzie
tzw. kolarzówka (rower szosowy), który charakteryzuje się tym, że ma bardzo cienkie koła, nisko usytuowaną kierownicę i pozwala rozwijać wysokie prędkości. Rower tego typu jest z reguły lżejszy od innych modeli i posiada większe koła niż standardowe 26 cali. Minusem kolarzówki jest to, że nadaje się głównie do jazdy po idealnie gładkich drogach. Każdy wybój, piach gwałtownie zmniejsza komfort z jazdy.
Więcej szczegółów o kolarzówkach można sprawdzić na https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-szosowe
A co jeśli lubimy szybką jazdę, ale nie chcemy ograniczać się do jazdy po idealnie gładkich nawierzchniach?
W takim wypadku opcją godną uwagi może być rower typu Gravel. To udane połączenie roweru szosowego z elementami rowerów turystycznych. Gravel zachowuje główną cechę kolarzówki w postaci nisko usytuowanej kierownicy o kształcie baranka. Tym, co go odróżnia od klasycznej kolarzówki to szersze opony z bieżnikiem.
To dzięki nim możemy bez większych obaw zjechać z utwardzonej drogi np. na leśną ścieżkę. Gravel to stosunkowa nowość w Polsce. Wszystkich zainteresowanych tym typem odsyłamy na stronę
https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-gravel
Dla dużej części rowerzystów jednoślad to sposób na spędzanie czasu podczas wielogodzinnych wycieczek. Do tego idealnie sprawdzą się rowery uniwersalne tj. trekkingowe nazywane też turystycznymi. Są one przystosowane do jazdy po bardzo różnym terenie. Mają zupełnie inną konstrukcję, mniejsze koła, wyżej usytuowaną kierownicę. Wiele z nich ma błotniki, bagażnik, który pozwala przewozić plecak a tym samym odciążyć rowerzystę. Osoby zainteresowane turystyką rowerową powinny koniecznie zajrzeć na stronę
https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-trekkingowe
Oczywiście to tylko 3 spośród typów rowerów, które można kupić. Pozostałym zostaną poświęcone osobne teksty.
tekst i fot. mat. partnera