„Jak jedzą niewidomi?”, „Jak czytają książki?” Na te i inne pytania odpowiadały sobie dzieci podczas zajęć przeprowadzonych przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Hrubieszowie.
W czasie zajęć dzięki zabawom aktywizującym z użyciem różnych rekwizytów (m.in. przedmiotów użytku codziennego) każde z dzieci mogło wyostrzyć swój zmysł dotyku i słuchu. Uczestnicy zajęć odkryli, że u osób niewidomych rolę wzroku przejmują inne zmysły. To głównie za ich pomocą osoby te odbierają otaczający świat – tak jak główny bohater „Czarnej książki kolorów” – niewidomy chłopiec – Tomek, dla którego kolory są symfonią dźwięków, zapachów i doznań.
Dzieci były zadziwione, że można być tak wyczulonym na odbieranie świata choć się go nie widzi. Jak się okazało żadne z nich nie miało dotąd styczności z osobą niewidomą. Mali goście biblioteki zachwycili się pięknie wydaną i niezwykłą książką o Tomku, wodzili palcami po wypukłych ilustracjach, a czasem z zamkniętymi oczami próbowali odkryć co się na nich kryje. Uczestnicy zajęć zapoznali się z alfabetem Braila i jednogłośnie stwierdzili, że opanowanie umiejętności posługiwania się nim byłoby niezwykle trudnym zadaniem.
Dzięki zajęciom na podstawie „Czarnej książki kolorów” udało się przybliżyć dzieciom życie osób niewidomych, a także uwrażliwić je na kwestie niepełnosprawności i oswoić z odmiennością. Mali uczestnicy zajęć przekonali się ,że każde z nich może zostać przyjacielem osoby niepełnosprawnej, ponieważ każdy z nas potrzebuje zrozumienia i bliskości drugiego człowieka. Zajęcia odbyły się w trzech turach, łącznie skorzystało z nich ok. 45 dzieci w wieku od 5 do 10 lat.
I na tym jeszcze nie koniec… Otrzymujemy telefony z pytaniami „ czy mogłabym przyjść z moimi uczniami na zajęcia o czarnej książce?”. Kalendarz spotkań się wypełnia.
Źródło i fot. MBP Hrubieszów