30 czerwca 2024

Grecka przygoda hrubieszowskich uczniów [ZDJĘCIA]

W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 3 odbyli wyjazdy do Grecji w ramach projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

Reklamy

To dla uczniów okazja do rozwijania różnych kompetencji, poszerzania wiedzy i zdobywania doświadczeń. Jest to również czas nawiązywania nowych relacji, nowych przyjaźni, poznawania własnych możliwości i odkrywania umiejętności radzenia sobie poza domem i nauka samodzielności. 

W dniach od 8 do 11 marca 2024 r. odbyła się wizyta nauczycieli w Grecji, w celu przygotowania do realizacji projektu przez młodzież i nauczycieli. Wizyta miała na celu omówienie najważniejszych kwestii dotyczących organizacji pobytu uczniów, programu kulturalnego oraz poznanie warunków pobytu. Szkołę reprezentowały panie: Bożena Szlonzak i Aneta Franke.

Reklamy

Do wyjazdu uczniowie przygotowywali się przez cały marzec uczestnicząc w zajęciach języka angielskiego, kulturowych zajęciach z podstawami języka greckiego, warsztatach psychologiczno – pedagogicznych 

Pierwsza wyjazd uczniów odbył się w terminie 7 – 22 kwietnia 2024 r. Organizacje, które przyjęły hrubieszowską młodzież to PLATON  M.E.P.E. – Ganochora, KATERINI GRECJA i PRIMARY SCHOOL OF SVORONOS, Pieria.

Reklamy

Czytaj: Hrubieszów: Konrad najlepszy wśród licealistów!

Celem projektu było – podniesienie umiejętności językowych uczniów oraz pracowników szkoły; zwiększenie poziomu wykorzystywania technologii informacyjno – komunikacyjnych w zajęciach szkolnych, kreowanie postaw otwartości na świat, chęci samorozwoju, a także poszerzenie perspektyw na przyszłość.

Każdy dzień pobytu na Riwierze Olimpijskiej wypełniony był wieloma zajęciami. W szkole czekali na uczestników projektu ich greccy rówieśnicy i nauczyciele, którzy towarzyszyli im również po zajęciach szkolnych, podczas różnych wycieczek, a nawet w czasie wolnym, pokazując uroki regionu. Młodzież zobaczyła, jak funkcjonuje szkoła, jak wygląda, w jakich warunkach uczą się greccy uczniowie. 

Uczniowie w trakcie zajęć grupowych w Platonie uczestniczyli w szkolnych zajęciach przybliżających grecką kulturę i sztukę, zajęciach o Unii Europejskiej, zajęciach informatycznych, zajęciach z historii, geografii, geologii. Poznawali podstawy języka greckiego, tradycje greckie, zgłębiali tajniki kuchni greckiej. Dużo radości sprawiły wszystkim wspólne tańce, szczególnie nauka Sirtáki popularnego greckiego  tańca pseudoludowego, stworzonego w 1964 na potrzeby filmu „Grek Zorba”.

Nie zabrakło integracji sportowej na boisku szkolnym i gry w piłkę nożną i koszykówkę. Aktywność fizyczną sprawdzili również w morzu i na plaży.

Nauczyciele greccy zorganizowali uczestnikom projektu zajęcia pokazowe i prezentację pieczenia chleba w muzeum folkloru – odrestaurowanym domu z 1855 roku w Gannon. Odbyły się warsztaty w Olympus Geological History Museum z wystawą  skał i minerałów oraz skamieniałościami z Olimpu i okolic.

Ciekawą formą aktywności były zajęcia terenowe, które miały na celu podnoszenie poziomu samodzielności uczniów, a zarazem formą zintegrowania z rówieśnikami greckimi i atrakcyjną formą poznawania okolic. 

W tym samym czasie pięcioro uczniów w towarzystwie greckich rówieśników realizowało zajęcia indywidualne. W Svoronos realizowali program edukacyjny  wzbogacając się o  wiedzę i umiejętności z obszaru  nauk przyrodniczych, biologii i ekologii, logicznego myślenia i matematyki, systemu edukacyjnego w krajach Unii Europejskiej.

Zobacz: Zmiany personalne w parafiach Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej

Wszystkie działania były realizowane według wcześniej opracowanego planu programowego, który obejmował podniesienie kompetencji i aktywowanie wśród uczniów różnych umiejętności: przedmiotowych, cyfrowych, językowych, a także społecznych i kulturowych.

Wyjazd był okazją do współpracy podczas warsztatów laboratoryjnych, terenowych, praktycznych. Przyczynił się równocześnie  do wzmocnienia kompetencji językowych, społecznych i osobistych uczniów i towarzyszących im nauczycieli: opiekuna polskiego i nauczycieli greckich. W greckiej szkole zdobywali i pogłębiali wiedzę związaną z kulturą starożytnej Grecji, przyrody, w tym zmianami klimatycznymi, dyskutowali o globalnych wyzwaniach.

Przez okres pobytu w Grecji, każdy z uczniów poprzez obserwacje, rozmowy, warsztaty, ćwiczenia zdobywał też materiały do przygotowania prezentacji multimedialnej w języku angielskim na temat związany z realizowaną w czasie wyjazdu tematyką. W efekcie – dwoje uczniów zaprojektowało i przygotowało prezentację na temat możliwości rozwoju osobistego, edukacyjnego, poznania kulturowego. Kolejni na temat podobieństwa, różnic w przyrodzie, ekosystemach ekologii i ochronie środowiska w Polsce i Gracji. Rezultaty swojej pracy zaprezentowali kolegom i koleżankom w szkole, po powrocie z Grecji.

Pobyt w Grecji wszystkim uczestnikom urozmaicały wycieczki do urokliwych miejsc regionu. Rejs statkiem na wyspę Skiatos był wyjątkowy. Załoga jednostki przygotowała wiele ciekawych atrakcji. Wspólne śpiewy i greckie tańce to niesamowita radość.

W Litochoro wszyscy podziwiali miasteczko i jego największą atrakcję, czyli wąwóz rzeki Enipeas, znajdujący się w masywie Olimpu. W samym miasteczku był czas na zakupy lokalnych produktów i pamiątek. Wrażenie zrobił Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon, niewielka wioska górska położona na wysokości 500 m n.p.m. na wschodnim zboczu masywu Olimp. Panteleimon na stałe zamieszkuje jedynie 9 rodzin. Jest to miejsce szczególne ze względu na urzekający widok na Morze Egejskie u podnóży Olimpu.

Uczniowie zwiedzili urokliwą miejscowość wypoczynkową i ruiny Zamku Platamonas wzniesionego w XI w. przez krzyżowców, który obecnie jest miejscem wydarzeń kulturalnych, m.in. odbywającego się w sierpniu Festiwalu Olimpu.

Pobyt w Meteorach w regionie Tesalii, w środkowej Grecji, w pobliżu miast Kalambaka i Kastraki zostanie na długo w pamięci. Klasztory wzniesione na skałach, niezwykle cuda i piękno natury wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy mieli okazję zwiedzić klasztor — Wielkiego Meteora (Megalo Meteoro). Legenda głosi, że św. Atanazy, założyciel tego najstarszego monastyru wzniósł się na szczyt na skrzydłach orła i to on w roku 1336 założył tu pierwszy prawosławny klasztor. U stóp meteorów w miasteczku w pracowni ikonograficznej, zaprezentowano proces pisania ikon. Była to dla naszych uczniów niejako pogłębiona lekcja plastyki z klasy piątej oraz przybliżenie religii i kultury prawosławnej. Zorganizowano zwiedzanie drugiego co do wielkości miasta w Grecji – Salonik.

Na zakończenie pobytu, po rozdaniu certyfikatów i wykonaniu pamiątkowych zdjęć uczniowie pożegnali się ze swoimi nowymi kolegami oraz nauczycielami greckich szkół. 

Przez dwa tygodnie pobytu w Grecji towarzyszyła wszystkim tradycyjna grecka gościnność, otwartość i spontaniczność. Młodzież Trójki wróciła do Hrubieszowa bogatsza w wiedzę, nowe doświadczenia i umiejętności. Poprzez bezpośredni kontakt z językiem (wskazał to również test z języka angielskiego po powrocie), uczniowie podnieśli umiejętności językowe. Wyjazd był też dobrym przygotowaniem do dalszej edukacji w szkołach ponadpodstawowych i poszerzaniem horyzontów. Wielu wróciło bardziej samodzielnymi, potrafiącymi pokonywać swoje lęki i ograniczenia.

Wrażeniami z kolegami z młodszych klas, z nauczycielami, gośćmi: burmistrz Martą Majewską i delegacją uczniów Zespołu Szkól Nr 1 wraz z nauczycielką p. Joanną Smerdel, podzielili się na konferencji podsumowującej w dniu 6 czerwca 2024r. Prezentacje prowadziły Ewa i Hanna Chwedczuk. Podczas spotkania otrzymali certyfikaty uczestnictwa i europasy wskazujące, jakie umiejętności nabyli, jako uczestnicy projektu i jakim doświadczeniem mogą się wykazać. Rozdano także dyplomy dla uczennic, które wzięli udział w konkursie fotograficznym – Marii Kopczyńskiej i Karoliny Solarskiej.

Uczniowie Zespołu Szkól Nr 1 przedstawili uczniom Trójki, jak wygląda wymiana zagraniczna w ramach projektów europejskich w szkole ponadpodstawowej. Opowiedzieli o praktykach zawodowych i stażach, które odbyli. Burmistrz Marta Majewska podkreśliła wartość edukacyjną takich wyjazdów. Zachęciła do poszerzania horyzontów w ramach możliwości, które dają takie projekty. Dyrektor SP nr 3 Marzanna Bednarczuk podziękowała za powodzenie projektu nauczycielom zaangażowanym w jego realizację, a także zachęciła młodzież do starania się o uczestnictwo w podobnych programach edukacyjnych w przyszłości.

Na zakończenie wszyscy mogli obejrzeć przygotowaną wystawę z przywiezionymi pamiątkami oraz skosztować słodkich smakołyków greckich, które zostały przygotowane przez nauczycielki według przepisów przywiezionych z Grecji. Na korytarzu przy wejściu do szkoły społeczność szkolna, rodzice i odwiedzający szkołę mogą oglądać przygotowaną wystawę z dokumentacją fotograficzną i innymi rezultatami greckiej przygody uczniów hrubieszowskiej Trójki.

Zobacz:

30-lecie 2 Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego [ZDJĘCIA, WIDEO]

Zerknij na Instagram →



Chcesz podzielić się informacjami z Hrubieszowa i powiatu hrubieszowskiego z Czytelnikami lubiehrubie? Prześlij info i zdjęcia na adres lubiehrubie@gmail.com


Info i fot. SP nr 3