27 kwietnia 2024

Śladami Fryderyka Chopina

Żelazowa Wola – Warszawa

1 października 2010 roku o 5.00 rano grupa uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Hrubieszowie, z klasy VI a i b oraz V a i c, wyruszyła w podróż „Śladami Fryderyka Chopina”.

Wycieczka odbyła się pod opieką Pani B. Drewnik, Pani I. Drawdzik i Pani B. Lichoń-Fabrowskiej.

Wycieczka ta pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta odbyła się w związku z 200 rocznicą Urodzin F. Chopina – w szczególnym ROKU CHOPINOWSKIM i na dodatek w Międzynarodowym Dniu Muzyki.

Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od wizyty w Żelazowej Woli, czyli tam, gdzie urodził się kompozytor. Zwiedziliśmy dworek, piękny park, a na końcu obejrzeliśmy krótki film o jego życiu.

Następnym przystankiem naszej podróży była Warszawa. Po przyjeździe do stolicy w gmachu Biblioteki Narodowej spotkaliśmy naszą przemiłą Panią przewodnik, która zaprowadziła wszystkie „głodomorki” na obiad. Po sytym posiłku udaliśmy się na spacer po Warszawie.

Pierwszym punktem naszego zwiedzania był Park w ŁAZIENKACH z pięknym pomnikiem Chopina. Obowiązkowo każdy zrobił sobie zdjęcia pamiątkowe. Na terenie parku znajduje się również Belweder – w czasach Chopina był siedzibą wodza naczelnego Królestwa Polskiego, księcia Konstantego. Pani przewodnik opowiadała nam, że F. Chopin, jako cudowne dziecko często bywał w Belwederze i koncertował dla księcia.

Spacerując po Krakowskim Przedmieściu mijaliśmy kościół Wizytek, gdzie w czasach młodości licealnej Chopina odprawiano tutaj msze dla uczniów i studentów. Fryderyk grywał podczas nich na organach. Poznał tu wtedy Konstancję Gładkowską, która śpiewała solo podczas nabożeństw. Budynek RES SACRA MISER to miejsce gdzie 24 lutego 1823 roku odbył się koncert F. Chopina, o którym jedna z gazet napisała:
„Po szóstym wieczorze muzykalnym nie będziemy zapewne zazdrościć Wiedniowi Liszta; stolica, bowiem nasza posiada równego, a może i doskonalszego.”

Bardzo ważnym punktem naszego spaceru po Warszawie były odwiedziny i krótka modlitwa w kościele Św. Krzyża-miejscu, gdzie spoczywa serce kompozytora. Urnę z sercem przywiozła siostra Chopina Ludwika. Umieszczono ją, po lewej stronie nawy głównej. Obecnie widnieje tam napis: „Gdzie skarb twój, tam serce twoje Fryderykowi Chopinowi-Rodacy”

Salonik Chopinów – to kolejne bardzo ciekawe i ładne miejsce. Mieści się w pałacu Czapskich (dawniej Krasińskich). Jest to tylko część mieszkania, w którym F. Chopin spędził ostatnie lata przed wyjazdem z kraju. Nasz Pani przewodnik pokazała nam również miejsce skąd odjechał Chopin dorożką z kraju….bezpowrotnie w 1830 roku – dokładnie 2 listopada.

Czas szybko mija i pod budynkiem muzeum Chopina Pani przewodnik pożegnała sie z nami. Pochwaliła nasza grupę, ponoć wędrując z nami zrelaksowała się i mile spędziła te kilka godzin. Ostatnim punktem programu wycieczki była wizyta w Muzeum F. Chopina. Mieści się w barokowym pałacu Ostrogskich, stojącym na skarpie wiślanej. Początki muzeum sięgają lat 30-tych XX wieku. W muzeum znajduje sie największa kolekcja chopinianów na świecie. Nowo otwarte muzeum jest najnowocześniejszym muzeum biograficznym w Europie. Multimedialne ekspozycje, dotykowe ekrany – świat realny spotyka sie tu z wirtualnym. Kartą wstępu do tego magicznego świata jest elektroniczny bilet. Posługując się nim można wysłuchać komentarzy w kilku językach oraz posłuchać muzyki. Po takim dniu pełnym wrażeń wstąpiliśmy do KFC na Krakowskim Przedmieściu.

Pozyskaliśmy też wielu sponsorów:
Burmistrz Miasta (bilety wstępu do muzeum w Żelazowej Woli)
Rada Rodziców (bilety wstępu do muzeum F. Chopina w Warszawie)
Restauracja „Kasieńka”
Sklep Wielobranżowy „Lucyna” (ul. Zamojska)
Apteka Prywatna (Bogdan Jasina)

Serdecznie dziękujemy wszystkim sponsorom za okazane zainteresowanie i wsparcie finansowe.